Hej Nis
Jeg forstår ikke de første par linjer du har skrevet. Min mening med spørgsmålet var ihvertfald, om udviklingsbistanden kun skulle være penge, eller om det kunne være et samarbejde om kapacitetsudvikling i et givent samfund.
Du har ganske ret i at alt samarbejde koster penge, det faktum vil være svært at komme uden om. At “bare” sende penge til de lokale er forsøgt. Ja, vi har faktisk flere årtiers erfaring med det. Og det er vel også det letteste at gøre, for så har vi jo gjort vores.
Men hvis vi udover at sende penge, opstiller et apparat, der bliver udsendt med pengene og bruger dem i samarbejde med lokale myndigheder og/eller lokale NGO’er, vil det ikke have en positiv effekt?
VI viser som stat, at vi faktisk er interesseret i udviklingen og derfor ikke bare sender penge, men også en kapacitet der kan sætte det hele igang, uden at lokale skal genopfinde den dybe tallerken.
Et eksempel kunne f.eks. entreprenør opgaver; etablering af vand og kloak mv., et projekt som man er blevet enige om med lokale myndigheder.
Sammen med pengene, der kun er øremærket til dette bestemte projekt, sender vi et projekthold til stedet, der kordinerer og udfører. Holdet skal bestå af folk der er uddannede og har erfaring på området. Udover koordinationen skal holdet stå for at hyre og uddanne en arbejdsstyrke, der rent faktisk udfører projektet.
Selve projektholdet koster selvfølgelig penge, men den stører del af pengene vil gå til materiel og arbejdsstyrken. Når projektet er færdigt, vil der således være investeret i et givent samfund både økonomisk og i udvikling, der vil stå en flok mennesker der har fået træning og erfaring på et område, som kan fortsætte med lignende projekter i samfundet, hvilket vil kunne give grobund for et lokalt NGO, der kunne samarbejde videre med de lokale myndigheder.
Det er selvfølgelig ikke meningen, at et projekthold skal tage afsted med rifler og i uniform. Bare fordi de er udsendt af eller har tilhørsforhold til Forsvaret, er der ikke krav om dette. Hvorved vi vender tilbage til, at en hvilken som helst indsats både cilvil og militær, vil kunne være et legitimt mål for angreb. Et sådant angreb behøver ikke være begrundet i udenrigspolitik el.l. Men kan også være begrundet i lokale forhold, f.eks. fordi to landsbyer er beboet af to konkurerende stammer, og den enes individer føreler, at vores indstats bringer dem ud af et status quo. Men derfor, og selvfølgelige din udenrigspolitiske begrundelse, skal vi vel ikke afholde os fra at gøre en indstat? Så kan vi jo alle sidde på vores hænder hjemme i stuerne og se hvordan andre begår samme fejl, der er blevet begået af os selv. Indstatser som disse, vil vel også få folk til, at se anderledes på Danmark. Til det vil jeg ligeledes tilføje, at folk både i Afghanistan og Irak udmærket var klar over hvem der var amerikanere, englændere og danskere. Her taler jeg om egen erfaring. På bekostning af at vi faktisk samarbejde med USA, var der en helt anden holdning til de danske styrker.