Vi hører om problemerne i folkeskolen igen og igen, fra både eleverne og lærerne. Karaktersystemet alene reflekterer ikke elevernes egentlige kvaliteter, og giver et en-dimensionelt billede af en elevs kompetencer. Lærerne savner midler til at udvikle eleverne bedre, og eleverne savner dybere forbindelse til skolens mål og værdier.
Derfor foreslår jeg at Alternativet støtter en Udmærkelses-ordning, hvor elever kan blive konkret belønnet af lærere, og indstille hinanden til belønning gennem lærerne. Jeg har tænkt på disse udmærkelser til at starte med:
Jeg forestiller mig at disse udmærkelser skal kunne stå til fri afbenyttelse af lærerne gennem hele skoleåret, og skal kunne tildeles spontant (med frivillig tilknytning af årsag). De vil kunne uddele dem til en elev efter godbefindende, og det giver på den måde lærerne et hverdagsværktøj til at danne eleverne, skabe gode eksempler og belønne efterlevelse af gode samfundsværdier.
IMPLEMENTATIONSFORSLAG
Det mest oplagte system til indberettelse, kontrol osv er at der skabes en app til formålet. Både lærere, elever og forældrer har hver deres indgang til appen. Lærerne kan vælge elever på deres hold/klasser og tildele disse elever Udmærkelser i hverdagen. Eleverne kan se deres egne udmærkelser, hvornår de har fået dem osv. Forældrer kan ligeledes se deres egne børns udmærkelser, og elever+forældrer får notifikationer når en udmærkelse bliver tildelt. Eksperimentelt kan man have et skole-feed hvor Udmærkelser løbende kan følges med i af alle.
Sekundært synes jeg det kunne være fedt, hvis forældrer fik muligheden for gratis at få tilsendt deres børns udmærkelser på postkort form. Så forældrer kommer helt med på vognen og kan rose deres egne børn så meget som muligt for gode handlinger.
(PS. Enhver skole app kan hurtigt elskes ihjel af dem der vil have flere features, så jeg håber en eventuel app og diskussionen som helhed kan holdes målrettet og fokuseret udelukkende på Udmærkelser.)
OPLÆG HERFRA
Et af problemerne i dag er at vi kun måler eleverne i størrelse, og ikke i distance. Hvis en elev viser kvaliteter der flytter grænserne for sig selv og løfter sig selv, sine venner, sin klasse, skolen og/eller samfundet op til et bedre niveau er vores eneste værktøj i dag en halv-tom karakter, på noget der måske er urelateret. Lærerne har brug for et hverdagsværktøj til at løfte eleverne og skabe gode eksempler til efterlevelse. Jeg tror på at Udmærkelser er en måde at give dem det værktøj.
Da jeg selv var valgfagslærer ville jeg have elsket et værktøj som dette i dagligdagen. I løbet af min undervisningstid ville jeg have tildelt mange af disse, hvis ikke dem alle, i løbet af skoleåret.
Hvis der er støtte til et politisk laboratorium om emnet, er det vigtigt i sender mig en privat besked med jeres navn og email (i skal være medlem af Alternativet). Tryk på min profil for at gøre dette. Efter Alternativets regler, skal der være 10 støttemedlemmer til et forslag for at starte et poltisk laboratorium.
Mvh Andreas Rudolph