Tusind tak!

uffesnyhedsbrev

Kære medlem af Alternativet

Først og fremmest: Tusind, tusind, tusind tak til alle jer, der har ydet en fænomenal indsats både før og under valgkampen. Kandidater, frivillige, tillidsvalgte, ansatte – jer alle sammen. Og tusind tak til alle jer, der i går stemte på vores grønne og humanistiske parti. I har været med til at holde det grønne håb i live og fastholde håbet om, at politik stadig kan være på en anden og bedre måde. Tak for jer.

I 2015 ville vi have været pavestolte over at have fået 3 procent af stemmerne. Ja, overhovedet at være kommet i Folketinget. Dengang var opgaven så vild og drømmen så stor, at vi nærmest ikke turde tro på det. Men i dag er det klart, at vi havde håbet på et bedre valg i går. Ja, det er helt klart.

Vi vidste hele tiden, at det ville blive den svære toer, men som jeg også sagde i går i min tale til valgfesten, så er vi gået et skridt tilbage. Jeg håber og tror, at det er for at tage tilløb til et hop fremad. Det kan vi sikre sammen.

Stolt og glad er jeg ikke desto mindre for, at vi har været tro mod os selv. At vi har stået op for vores fælles politisk projekt. Og at vi har endda gjort det uden millioner af kroner i ryggen fra erhvervslivet eller fagforeninger.

Det er ikke altid populært at være det parti, der vil flytte Danmark markant og forandre vores samfund grundlæggende. Vi har i fællesskab stillet os et udsat sted. Det har vi hele tiden vist. Men jeg synes, det er det rigtige sted – vi hedder jo Alternativet af en grund.

I den kommende valgperiode er det vores ambition at være den frie politiske stemme. At være den grønne vagthund. Det glæder jeg mig til. Og jeg glæder mig til at gøre det med alle jer – og vores folkevalgte i Folketinget og i kommuner og regioner rundt omkring i hele landet.

Uanset valgresultater er det en kæmpe succes, at vi fik det klimavalg, som vi gik efter. Det er til gengæld skuffende, at de to mest klimaambitiøse partier – altså Alternativet og Enhedslisten – er blevet svækket. Det gør vores opgave som grøn vagthund afgørende vigtig.

Og så må jeg bare sige: Ambitionerne for et grønt, humanistisk og skaberlysten Danmark er kun blevet større.

Vi vil selvfølgelig samarbejde med den regering, der nu bliver dannet. Vi vil indgå kompromisser, men vi vil aldrig kompromitteres. Vi vil arbejde for et grønnere, mere humanistisk og socialt retfærdigt Danmark.

Kh Uffe


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk

Hej Uffe og alle

Jeg syntes det er super sejt det der er opnået og jeg syntes det er et stort cadeau til Alternativet at alle de andre partier har taget grøn omstilling som en del af deres partiprogram, og i så store grader, det er da helt klart på grund af Alternativets hårde arbejde!

Godt arbejde!

Alternativet er et utroligt fænomen - også på den ufede måde: Utroværdigt.
Her ser vi at Alternativet napper eller får æren for noget, som mange andre har været med til at skabe. Opmærksomheden om den grønne dagsorden har Alternativet ikke skabt alene. Selv alternativister har vel bemærket fænomenet Greta Thunberg, og skolestrejkerne er udsprunget af hendes initiativ, her har Alternativet i bedste fald været ivrigt medløb. Utallige andre end Alternativet har skabt den grønne dagsorden, og hvis det havde stået til Alternativet alene, havde det set slemt ud.

Hvis Alternativet havde været bare en væsentlig kraft i at føre fokus til den grønne dagsorden, som har givet fremgang til de fleste grønne partier i Europa, så havde vælgerne også givet fremgang til partiet i Danmark.

Det er det rene vrøvl, at det skulle være upopulært at være grøn eller fællesskabsorienteret. Begge dele var rene banaliteter i denne valgkamp. Lige fra det højreorienterede parti venstre til hele den såkaldte røde blok.

Og at Alternativet har ført en fantastisk valgkamp!? Ja, hvis den valgkamp var “fantastisk” - hvad skulle vi dog så have kaldt valgkampen hvis vi havde vundet?

… Og ikke tabt, sådan som vi faktisk gjorde? Sandheden er jo, at Alternativet har klaret sig dårligt i begge valg og tabt næsten halvdelen af sine folketingsmandater. Sandheden er også, at “Nyhed"s-brevet” ikke vil indrømme at dette egentlig er et nederlag.
Alternativets offentlige svar på valget er at forsøge at gå på vandet efter at det er løbet ud af badekarret. Det er jo naturligt nok ikke mange der vil have et parti til magten, der åbenbart lukker øjnene for realiteteterne.

Det er på tide at den politiske ledelse besinder sig på virkeligheden.

1 Synes om