jeg har en datter der siden hun kunne tale og gå har villet være dreng, hun er afvist ved sexologisk klinik og det skal hun så heller ikke vi har udmærkede det vi skal bruge her på fastlandet.
hele og nu siger jeg hans for det har vi gjort hele tiden, omgangskreds, skole, venner familie og bekendte tiltaler ham med hans drenge navn.
iflg sundhedsstyrelsens vejledning i udredning og behandlig punkt 3 så har familie og deres transkønnede børn ret til og krav på behandling vejledning og udredning for unge 15 år nu bliver han så 16 man okay men regions psykitrien har afvist os
Jeg synes det er forkert du ikke kan få hjælp til dit barn - mener du ikke at problemet ligger i at transkønnethed i det hele taget behandles som en psykisk sygdom og at man skal igennem psykiatrien? Jeg tænker hvis man kan lave om på den præmis så har man kommet lang vej, jeg ved at Amnesty arbejder på sagen.
Selvom de har været diskrimineret i mange år i Cuba kan transkønnede siden 2008, såvidt jeg er informeret, frit og gratis kunne få kønsskifteoperation. De kan være forgangsbillede for os herhjemme.
Nå det så er sagt skal man også huske at diskutere gråzonerne omkring for hvem og hvornår staten skal financiere fx plastik kirugi.
Det er op ad bakke med Region Hovedstadens Psykiatri og særligt Sexologisk Klinik, og det bliver formentligt et langt og sejt træk for dig og din søn i forhold til behandling, da transkønnede fortsat bliver diskrimineret groft i det danske sundhedssystem.
Vi er mange aktivister, meningsdannere og lobbyister, der arbejder hårdt for bedre vilkår for din søn og det er blevet nemmere, nu hvor Amnesty International hjælper til, men det kommer til at tage noget tid endnu, før vi ser forbedringer, ser det desværre ud til, selvom der bliver givet lovning på at lave diagnosegymnastik fra Sundhedsministeren og et enigt folketing.
Mens I venter, vil jeg vil anbefale jer at tage brug af AIDS Fondets rådgivningstilbud til transpersoner (link), såfremt I ønsker personlig vejledning.
Ønsker din søn et fællesskab med andre transpersoner, vil han måske blive glad for at vide, at jeg og en gruppe frivillige lige nu planlægger et hygge-kom-sammen, hvor der med garanti også vil blive delt viden i forhold til behandlingsmuligheder. Det er et weekendarrangement fra 5 til 7 august kaldes Ung Trans Sommerlejr og kan findes på facebook.
I kan også finde generel viden om det at være transkønnet og relevante emner via Anbefalede Links om Transkønnethed på killjoy.dk (link). Heriblandt vil jeg særligt anbefale transfaq.info, som jeg nu ikke kan linke til grunden siden begrænsning i antal links, nye brugere kan lave.
Hvis I gerne vil følge med i, hvad der ifbm. #sygtsystem kampagnen, er der også viden at hente fra killjoy.dk/sygtsystem
Mvh.
Laura Mølgaard Tams, medlem af Transpolitisk Forum og frivillig i Ung Trans.