Trafikal redningsplan for Danmark - nyt udspil fra Alternativet

I onsdags den 13. juli lancerede vi i Alternativet en ‘trafikal redningsplan for Danmark’.

I kan læse planen her:

Vi er gået benhårdt efter privatbilismen, da Klimafremskrivning 2022 indikerer at vi med ‘frozen policy’ skal indstille os på at skulle finde plads til (og leve med!) 600.000-1.000.000 FLERE biler i 2030-2035 sammenlignet med i dag. Tak for kaffe!

Løsningerne vi ser for os er:

  • grøn afgiftsreform af vores bilafgifter og fradrag som sikrer at forureneren betaler og at grønne valg belønnes/holdes skadesfri

  • mere cyklisme

  • mere effektiv og billigere kollektiv transport i hele landet, ikke kun i byerne

  • flere delebiler ude i hele landet

  • kommunerne som facilitator for samkørsel og pendlerfællesskaber

Læs selv udspillet, hvis I vil have detaljerne med :wink:

Det er vigtigt at sige:

  1. at selvom vores plan kan opleves som en ‘rød klud’ i hovedet på bilejerne og dem som bor uden for byerne og føler sig afhængige af deres privatbil, så går vi i Alternativet ikke ind for et forbud mod privatbilisme. Bilen er kommet for at blive, men den bør være danskernes ‘2. valg’.

  2. at vi ønsker at den kollektive (og cyklen, samkørsel og delebiler) bliver danskernes naturlige 1. valg. Vi går dog ikke ind for gratis kollektiv, da det vil betyde en ekstrem stor offentlig udgift. Vi foreslår derfor kun ‘halv pris’, som trods alt vil koste 5 mia kr ekstra om året.

Kommentér gerne udspillet her i tråden!

1 Synes om

Kære Peter Kjær!

Jeg har læst de indledende ord til planen og kvitterer med et hjerte!

Så åbnede jeg derefter planen, og der når jeg at læse første afsnit - og så stopper læsningen pga. “Moder Jord” tankegangen…

Altså vi er så vidt jeg ved mindst to køn på denne her klode, så jeg be’r om en ny indledning! Derefter læser jeg gerne videre, hvis altså indledningen laves om!

Kærlig hilsen
Gunhild :sparkler: :pray:t2:

:sunflower: :sparkler:Jeg går benhårdt efter Jordens Helhed!

Kære Gunhild

Tak for feedback. Er ked af, hvis to ord - som jeg fornemmer er meget principielle for dig, gør, at du ikke har lyst til at læse resten af udspillet.

Mvh Peter

Et godt og kontant svar på en krise som ingen andre tilsyneladende vil forholde sig til. Det er klart Alternativets rolle at tage fat der, hvor ingen andre tør.
Jeg har enkelte forbedringsforslag :
Det er som jeg husker det 4 mia og ikke 8 mia der gives i tilskud til plugin-biler. Stadig vildt meget så vi behøver ikke overdrive.
Vi er imod infrastrukturplanen, men ret skal være ret: der var jo også forbedringsforslag rettet mod den kollektive transport. Det bør vi retfærdighedsvis nævne. (om ikke bare så i en enkelt sætning)
I handlingslisten over aftaler der skal genåbnes er der ikke nævnt infrastrukturplanen fra juni 2021. Den ønsker vi genåbnet, og det er vel næsten vigtigere end firmabilsordningen fra juni 2022.
Enig i at der skal indføres roadpricing fra 2025. her skal vi nok lige anføre at den skal være gradueret så de der ikke har noget kollektivt alternativ stort set ikke skal betale.

1 Synes om

Principielt eller reelt?

Jeg har det nok sådan ca. med begrebet " moderjord" som jeg har det med Kongehuset…

I dag har Prins Joakim (von And) så fået(?) opgaven at overrække den gule trøje /at hægte sig på den særdeles hårdtarbejdende cyklist Jonas Vingegaad. Det hænger altså heller ikke sammen…

4 eller 8 mia:

I bagklogskabens klare lys er der i min optik lidt for meget ‘sognerådspolitik’ - også på kollektiv-delen, så derfor bør HELE infrastrukturplanen genforhandles, og den bør bygge på den foreslåede pendleranalyse som reelt afspejler danskernes (daglige) mobilitetsbehov.

Peter: Hvad vil du egentlig med indledningen angående moderjord?

NB Husk gerne, at Jonas Vingegaard repræsenterer cykling, hvor jo kongehuset og prins Joakim repræsenterer biler (racerløb) Ord betyder noget…

Jeg er af den holdning at ‘Moder Jord’-begrebet ikke gør nogen skade. Eftersom at udspillet er offentliggjort, så justerer vi kun i det, hvis vi finder væsentlige faktuelle fejl eller mangler, og det synes jeg ikke har været tilfældet indtil nu.

Men tak for din kommentar!

Måske skulle man lige have taget sig en dag eller to sammen med baglandet!

At henvende sig til moderjord betyder måske, at man henvender sig til en mindre gruppe end ellers!

ØV!

Ekstrabladscitat :innocent: