Traditionel lobbyisme kontra TGIB-lobbyisme

Der er et univers til forskel mellem

  • Traditionel snævertsynet lobbyisme, og …
  • Transparent Grøn samt Inkluderende Branche-lobbyisme.

Den førstnævnte tager sit udgangspunkt i - ofte store - aktieselskaber, som skal mele egen kage for sine ejere og aktionærer. Mens den sidstnævnte kan være progressiv, holistisk og blive til allemands-eje. Da denne også er en branche-lobbyisme, går den ud på at udvikle et helt fag eller felt, som kan komme hele egne eller regioner til gavn.

Thorium-salt atomkraftsvirksomheden, Seaborg, var i Debatten på DR2 i 2021 eller 2022, og forklarede sig dengang. Og som værende et snævertsynet A/S-selskab, ville de efterfølgende, IKKE være transparente og forklare mig om, hvor meget affald de producerede.

Forestil dig at vi var et parti i 1970erne. Hvis vi kun kendte til kulkraft, og så blev kontaktet af vindmølleindustrien … skulle vi så vende det døve øre til?

1 Synes om

Kære Thomas!
Jeg har lige brug for, at du oversætter budskabet/erne mellem linjerne…
Tak tak! :green_heart: :hugs:

Kærlig hilsen
Gunhild

1 Synes om

Kære Gunhild

Det drejer sig egentlig om et opslag jeg lavede på vores Facebook-side, hvor jeg spørger medlemmer, hvad de gerne vil omkring fremtidens energikilder … og om de ‘vil støtte op om en anden vej end atomkraft, hvis muligt’ - se her:

image
[til de medlemmer der spørger omkring direkte link til afstemningen … gå ind og søg på overskriften, for jeg kan ikke længere linke den slags {ej heller bede Skandinaviens kun-sølle fem facebook-repræsentanter/aka-nikkedukkerne om hjælp til brugbare ændringer på FB … på verdensplan har FaceBook over 80.000 medarbejdere :-/ }]

Og apropos " Transparent Grøn samt Inkluderende Branche-lobbyisme", så er det lidt af la det, Brintbranchen gjorde her ifbm et dansk/tysk topmøde om en brintforbindelse mellem landene: