Torstens nyhedsbrev

Kære medlem.

I morges vågnede jeg til solskin og en Voxmeter-måling for Alternativet på 1,7 procent. Det var en skøn fornemmelse. Selvom jeg tog mig et øjeblik til at nyde øjeblikket, så er det er dog alt for tidligt at glæde sig over målingen.

Nok ønsker vi, at Alternativet skal overleve som parti, men vores håb skal ikke basere sig på flygtige målinger. Vores håb skal basere sig på, at vi rent faktisk gør den store indsats, der skal til.

Det forunderlige er nemlig, at uagtet vores fortid - børnesygdomme og møgsager, så har vi nemlig en sidste mulighed for at gøre Alternativet til det, vi kom for. En sidste mulighed for at opleve, at alle vores strabadser bærer frugt. At vi startede et grønt og socialt retfærdigt parti på et tidspunkt, hvor tiden krævede det af os, og at vi fortsat har knoklet standhaftigt for at tydeliggøre vores relevans. Det kræver, at vi viser driftssikkerhed og kontinuitet på de indre linjer. Og grøn politisk optimisme, kreativitet og handlekraft på de ydre linjer.

Uanset meningsmåler, sol eller regn skal vi hver eneste dag stå op og gøre det, der skal til, i et langt sejt træk frem til næste folketingsvalg med kommunal- og regionsvalg som en vigtig mellemstation.

Det første skridt på vejen er at afslutte en eksemplarisk kampagne hen mod valget af ny politisk leder den 7. februar. De fire kandidater agerer med stor empati og respekt overfor hinanden. Lige i Alternativets ånd.

Det næste skridt er selve valget af den nye politiske leder. Vi skal have sendt denne godt afsted ind i en hverdag med mange nye udfordringer. Det kræver dog også, at vi giver plads til den, der vælges, og at vi alle sammen bakker op om den person, der bliver valgt, uanset, hvem vi stemte på. Det er et must.

Og så skal vi i øvrigt snakke politik med alle, der vil lytte, så vores image stille og roligt styrkes parallelt med vores positive bud på en verden, der lever op til de udfordringer, der er i tiden.

Lige nu er det os, der tør nærme sig de store tandhjul i vores samfund, også når det gælder om at komme helt op på den store klinge. Vi ved, at tandhjulene skal justeres, hvis vi skal lave de strukturelle forandringer, der skaber afgørende mulighed for at leve gode liv på en levende og grøn planet.

Det er os, der har modet til at forestille os en radikal anden verden. Det mod har vi brugt til at sætte grønne og sociale markører ude i fremtiden. Det gælder markører som 70 procent reduktion af CO2-udledning i 2030, 10 procent strengt beskyttet natur i Danmark i 2030, Stop for olie- og gasboringer i Nordsøen. Og det gælder markører som kontanthjælp uden modkrav og 30-timers arbejdsuge.

Alt sammen noget, der har ført til tæv og latterliggørelse, men flere af vores markører er alligevel blevet optaget af de andre partier og nogle er i dag blevet til lov.

På den måde har Alternativet rent faktisk haft langt mere indflydelse, end vi har størrelse til og på samme måde skal vi fortsætte med at sætte markører, som andre måske først vil tæve på, men senere vil de optage dem og måske endda overtage dem – fordi de giver bedst og mest mening.

Det kan være borgerløn eller målsætninger om, hvor meget CO2, vi skal have suget ud af atmosfæren i 2050. Det er mål indenfor vores vigtigste områder, som vi end ikke har formuleret endnu, men som skal stå tilbage som vigtige politiske pejlemærker uanset, hvordan det går med Alternativet.

På Christiansborg, i hovedbestyrelsen, i sekretariatet, ude i de mange bestyrelser rundt omkring i landet, blandt regions- og kommunalrødder og hos vores aktive frivillige arbejdes der intensivt på at få Alternativet til at overleve i mange, mange år endnu.

Om et års tid skal meningsmålingerne gerne bevæge sig op mod de 1,5-2%. Ikke som flygtige enkeltmålinger på en solskinsmorgen, men som stabilt gennemsnit hos de mest troværdige institutter.

Og så kan alt ske i politik.

Og du, kære medlem, uanset om du er aktiv eller passiv, så tror jeg slet ikke, at du forstår, hvor meget det betyder for os alle, at du er her sammen med os andre – specielt her i tiden.

Hver eneste dag sender dit medlemskab et stærkt signal om, at vi er mange, der stadigvæk kæmper for at lave de grundlæggende forandringer, Alternativet opstod for.

Og via dit kontingent bidrager du til mulighed for at lokalforeninger og storkredse kan arbejde lokalt og regionalt og at vi nationalt bl.a. kan arrangere valget af politisk leder på den mest optimale måde, vi kan under corona-krisen.

Tak for dig, tak for jer.

Lad os vise os duelige som en uundværlig del af dansk politik.

Husk at stemme til valget af den nye politiske leder.

Med kærlig hilsen
Torsten Gejl.

7 Synes om

Tak for dit nyhedsbrev Torsten - så enkelt vil jeg sige det - tak

2 Synes om

Det,skønneste nyhedsbrev! Tak :green_heart::green_heart::green_heart::pray::pray::green_heart::green_heart::green_heart:

1 Synes om

Tak Torsten. Det er dejligt at du deler dine tanker og betragtninger med os. Tak :green_heart:

1 Synes om

Tak for nyhedsbrevet, det er altid dejligt at høre fra Å, men jeg vil sætte pris på, at det ikke var så langt, så hellere lidt flere breve.
Jeg er folkepensionist og har skrevet nogle gange til jer, men vi bliver stadig ikke nævnt.
Jeg har et nyt forslag om pensionen, jeg synes, det er uhensigtsmæssigt, at vi skal betale skat af den. Det betyder jo at skattevæsenet skal bruge tid på at behandle mange sager, der giver sig selv.
Hjemmeplejen, hvor jeg bor, i Køge Kommune er under al kritik, fordi kommunen vil spare. Det er ikke rimeligt, at personalet bliver forjagede og stressede og derfor melder sig syge, og vi gamle skal trækkes med vikarer, som vi ikke kender, Når vi bor i eget hjem, har vi, jeg i hvert fald, krav om en vis form for respekt. Tag det med i jeres overvejelser, tak!
MVH
Ole Hopff

4 Synes om

Kære Ole.

Jeg er HELT enig - faktisk mener jeg vi bør have et opgør med al beskatning af ydelser der kommer fra staten som ikke er honorar eller lønninger.

Vigtigt indlæg du skriver - Tak for det :slight_smile:

Mvh
Kenni Flink
Kommunalbestyrelsesmedlem - Albertslund

2 Synes om

Tak for et skønt nyhedsbrev, Torsten. Det indgyder #håb :slight_smile:

1 Synes om