Teknologiforståelse på skoleskemaet

Forslagets tekst

For at sikre en generation der kommer ud af folkeskolen med “basale” færdige, er vi nød til at klæde dem på til en fremtid, hvor hardware, programmering og software kommer til at fylde mere og mere.
Ved at give dem en introduktion allerede i folkeskolen, kan vi sikre at alle har et minimum af viden for kunne træde ind på fremtidens arbejdsmarked.

Samtidigt kan vi inspirer nogle der ellers aldrig havde fået øjnene op for software udvikling og it.

En generelle teknologiforståelse kommer til at være indgangsbilletten til vores børn og børnebørns verden.

Teknologien i vores hænder er ikke bare en skærm og et keyboard, men en verden af muligheder, som vores børn er nød til at forstå for at kunne fungere i fremtiden.
Programmering handler om mere en 0’er og 1 taler, det handler i høj grad om at skabe noget og løse problemer, noget alle vil havde gavn af uanset om man koder for sjov, som levevej eller aldrig skriver kode igen.

Programmering behøver ikke at være kode og 0er og 1er. Det kan også være mere grafisk og spilagtigt. Eksempelvis LEGO Mindstorms Coding For Kids | Categories | Official L eller Apples program for undervisning i kodning: Apple - Redirect
Der er et utallige muligheder for at give en eleverne en legene og lærerig undervisning, der sikre at alle for et solidt fundament for at kunne indgå i fremtiden verden.

Udfordring forslaget skal løse

Teknologiforståelse med kodning og forståelse af IT og software, kommer til at være fundenmentale færdige for vores børn og fremtid.

Potentielle ulemper ved forslaget

Det kan skræmme nogen fordi det kan virke kompliceret.
Software og kodning tendenser skifter hele tiden, så det kan være svært at sørge for at undervisningen er up to date.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Som IT supporter, der dagligt arbejder i feltet, ser jeg hver eneste dag hvor kraftig denne udvikling og hvordan nogen sakker bagud eller mangler basis viden der ville kunne gavne dem i vores verden der bliver mere og mere bundet op på IT.

Hvem har været inddraget

IT-Branchen har forslået det tilbage i 2016.
Der kører et forsøgs projekt i Odense med gode resultater.
LEGO Mindstorms Coding For Kids | Categories | Official L
Apple program for børn Apple - Redirect

Forslagsstillere

  1. Zacharias Bakhauge Polonius

Status på forslaget

Status: Søger medstillere

Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.

Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.

Du kan blive medstiller på AlleOs

3 Synes om

100% enig.
Vil tilføje at programmering ikke behøver at være kode og 0er og 1er. Det kan også være mere grafisk og spilagtigt. Tænker eksempelvis LEGO Mindstorms Coding For Kids | Categories | Official L
Der er utallige muligheder.

2 Synes om

jeg er lærer og har arbejdet i flere år på at indføre teknologiforståelse i min skole. Jeg har også skrevet en bog om emnet, med overordnede overvejelser og konkrete forløbseksempler. Jeg er uenig i at kodning skal have en særprioritet, men synes at det skal være en del af at teknologisforståelsesfag som også indeholder en lang række andre aspekter af teknologi. På folkeskoleniveau er det den computationelle tænkning der er relevant at introducere eleverne til, og ikke nødvendigvis et kodesprog som sådan. Nogle elever har f.eks. basale Python eller C++ færdigheder på plads ellerede i 8. eller 9., mens andre har svært ved at gennemskue Scratch.

1 Synes om

Tusind tak for de kommentare.
Jeg har forsøgt at tage begge dele med i forslaget.
Kom endelig med feedback på det.

1 Synes om

Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.

Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.

@sipelip @mhangaard
Tusind tak for jeres feedback! Det er fedt at vi kan skabe politik på denne her måde!
Kom gerne med yderligere feedback og jeg håber i vil tilslutte jer som forslagsstillere. :smiley:

Hej, jeg har end ikke my forstand på teknologiforståelse - og kan således ikke bidrage fagligt. Desuden er jeg heller ikke opdateret i forhold til, hvad der forgår på området i folkeskolerne rundt omkring.

Men hvis det batter noget alligevel, vil jeg gerne være medstiller, så forslaget kunne komme videre, fordi jeg forestiller mig, at jo flere der kan begå sig fagligt om teknologiforståelse, jo mere kan IT-magten deles på dette område i Danmark og globalt.

1 Synes om

Hej.
Tak for et godt og spændende forslag.

Jeg kunne sagtens se mig selv som medstiller, men inden da har jeg nogle enkelte inputs/spørgsmål. Som baggrundviden kan jeg nævne, at jeg er gift med en softwareudvikler og mor til to børn, hvoraf den ene snart skal i skole.

Man kalder her faget “Teknologiforståelse”, men jeg læser snarere en beskrivelse af programmeringsforståelse. Hvilket jeg ikke forstår som det samme.
For jeg er enig i, at teknologiforståelse er fuldstændigt afgørende for vores børns fremtid, men ikke enig i, at dette begrænser sig til programmeringslære.
Jeg tænker, at et sådan fag på folkeskoleniveau også skal inddrage emner så som

  • Teknologi-etik
  • Teknologi-historie
  • Teknologi i et samfundsperspektiv
  • Teknologi i et normkritisk perspektiv

Alt sammen for at løfte elevernes refleksion over teknologien op på et højere plan - en ting er at få forståelse for at programmere, og hvordan en computer fungerer. Noget helt andet er, at kunne reflektere over hvad teknologien gør ved os som mennesker og samfund. Både alt det positive, men altså også alt det negative.

Jeg arbejder selv i sundhedssektoren, og her har man været alt for ukritisk omkring hvad der gav mening at digitalisere/teknologisere og hvad der ikke har. Det har haft store menneskelige konsekvenser - og jeg drømmer om at vores børn i fremtiden kan reflektere over at øget teknologi ikke kun er smart og godt.

Jeg glæder mig til at høre om man også har tænkt det denne her vej, eller man alene med forslaget ønsker fokus på børns programmeringsfærdigheder.

De bedste hilsner
Amalie

2 Synes om

Jeg er glad for forslaget og er enig med de fleste herinde allerede - dog mest med Amalie.
Pt arbejder jeg på et større IT-projekt, og for at sikre mig at det vil blive brugt, har jeg oprettet en hel videoserie på seks videoer, der opridser forskellen på min egen teknologi og de tidligere. Denne øvelse går således hen og bliver en god formidlende og ‘Bagudskuende overbliksbro’.

Med det forståes: Vi lever i en Verden, der dagligt bliver mere og mere kompleks, og dette gør sig særligt gældende i den akademiske Verden, hvor vores parti selv har meget vidende folk på f.eks. Klimaområdet. Skraber man lidt i lakken, vil man dog se at ingen er perfekte, og at Verdens kompleksitet alligevel bider dem i haserne. Fx. har jeg (dette udenfor Å-regi) udfordret Brian Vad Mathiesen (Professor i Energiplanlægning samt ivrig indlægger af viden på TV-avisen grundet Energi-krisen), på felter omkring cirkulær CO2-økonomi, hvor han på trods af at have ‘1000’ svar parat, kommer til kort ude i hjørnerne.

Hvad har dette så at gøre med dette emne? Det har meget at gøre med “Den generelle kompleksitetsforøgelse”, hvor eksempelvis vigtig udvikling af medicin på Amalies arbejdsplads, aldrig have villet kunne fungere så optimalt som det gør nu uden:

  • dataopsamling fra patienter
  • feedback fra læger
  • internettet og softwareudvikling af biokemiske modeller etc.
    … osv osv …

Disse er ting, som ville have taget år i 1980erne … i stedet for - som nu - indenfor dage/uger (altså sammenlignet med).

Min konklusion på, hvad I alle har skrevet, og altså forslag til ny ordlyd af forslag (vil ps gerne holde zoommøder om det her mm - det er ekstremt interessant):

"I en tid, hvor alle fag/brancher udsættes for mere kompleksitet, bør Alternativet stadig sikre den bedste trivsel for alle. Det betyder at fremtidige borgere - at individer - ikke nødvendigvis ender som Teknokratiske Superprogrammører.

Det tager ofte meget tid at udvikle godt, robust og brugbart software, og lad IT-faget være for nogle - ikke alle. Alternativet mener det, når en reel 30-timers arbejdsuge foreslås, og vi bør gribe det markant anderledes an, end de traditionelle protestantiske {herunder Socialdemokratiske og Venstreagtige} normbilleder, af din egen lykkesmed, som indbefatter gyldne fortjentshedsbilleder; hvor “Vedkommende selvfølgelig er blevet rig, grundet meget og hårdt arbejde”. I stedet bør vi anerkende vore menneskelige begrænsninger samt bagvægge i en tid, hvor nogle varme hænder bliver kolde (eksempelvis tænker mere på sig selv, for skævt men dybt forståeligt, at skåne sig selv → herunder sygeplejersker, der går en samfundsdyr vikarvej).

Derfor skal vi have et nyttigt paradigmeskifte, hvor flere brancher og skoleteknologi-læringen bliver ‘humanorienterede’. Her tænkes der på, at vi skal sætte ind, med meget større vægt på læring og brug af Scripting, som human og brugbar Brohovedsteknologi. Keep it Simple!

Eksempelvis kender man det allerede fra industrien, hvor mange stillinger kræver, at man lærer en let forståelig af-art af kodning / Scripting, for at kunne styre en robot eller kodbar maskine.

De kommende teknologifag bør i skolen bestå af:

  • Teknologi-etik
  • Teknologi-historie
  • Teknologiens tværgenerationelle fællesforståelse
  • Teknologi som et holistisk, socialt og bæredygtig koncept
  • Teknologi, der afkompleksificerer maksimalt vha. Brohoveds-hjælpemidler (såsom Scripting mm.)
    "
2 Synes om