Tak og fortsat god valgkamp!

Kære medlem af Alternativet

Tak til alle jer, der har slidt og slæbt i vores valgkamp til Europa-Parlamentet – og til alle jer, der stemte på liste Å, en af vores seje kandidater eller mig personligt. Jeg er så stolt over den valgkamp, vi har ført og det politiske program, vi er gået til valg på.

Som altid har ambitionerne været tårnhøje – og sådan skal det også være. Vi hedder jo Alternativet af en grund. Vi er som det første danske parti nogensinde gået til valg på et fælles europæisk program sammen med vores partnere i European Spring. Vi ønskede – og ønsker fortsat – at gøre op med tanken om, at vi som danskere i EU skal føre dansk politik, vi skal selvfølgelig føre europæisk politik.

Den kamp fortsætter vi med at kæmpe – også selvom det desværre ikke lykkedes os at få et mandat i denne omgang. Jeg har hele vejen igennem været håbefuld, fordi jeg synes, vi har verdens bedste politiske projekt at stå på skuldrene af. Men vi vidste også, det ville blive svært. Et resultat på 3,4 procent stemmerne er absolut et fint resultat, når det er første gang, vi stiller op til et EU-valg og samtidig er oppe mod nogle politikere med meget kendte efternavne. Hvis ikke vi havde været i valgforbund med Radikale, havde det været endnu mindre sandsynligt, at vi fik et mandat.

Arbejdet er heldigvis ikke spildt. Slet ikke. Vi har nu en solid og visionær platform til at sikre en stærk, grøn og handlingsorienteret europæisk stemme i Folketinget – og vi har fået opbygget nære relationer med gode progressive kræfter rundt omkring i hele Europa. Vi rykker hele tiden dagsordener og presser de andre partier til at blive mere ambitiøse. Sådan skal det være.

Og det skal vi nu også fortsætte med i Folketingsvalgkampen. Som politiske ordfører, men ikke mindst som klimaordfører for vores grønne parti, er jeg rigtig glad for, at vi står over for et klimavalg. Alt andet ville være useriøst, når vi står i en klimanødsituation. Nu er opgaven i de sidste ni-ti dage i valgkampen at sikre, at alle de partier, der siger, der er grønne faktisk også bliver konkrete – og at de får en politik, der matcher videnskabens anbefalinger. Der er desværre et stykke vej endnu for de fleste.

Men vi har set, hvor hurtigt dagsordenen flytter sig, så der er håb nu.

Vi skal insistere på at flotte ord ikke er nok. Nu skal der handling til. Ellers går man sig skyldig i et eklatant generationssvigt.

Så husk det nu: Stem grønnest på onsdag! Stem på et parti, der vil gøre op med business as usual og kæmper for humanismen.

Fortsat god valgkamp. Vi kæmper for at projekt, der er så meningsfyldt og så fyldt med potentiale.

Kærlig hilsen og masser af kampgejst
Rasmus


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk

1 Synes om

Tak og øv, Rasmus, du skulle have været i Europa, men pladsen venter, nu gælder det næste valg. Kærlig hilsen og god valgkamp.

1 Synes om