Susannes Nyhedsbrev - Nyt fra Folketingsgruppen

susannesnblogo

Kære medlem af Alternativet,

Så er turen kommet til mig, Susanne Zimmer, i denne udgave af Folketingsgruppens Nyhedsbrev. Jeg er ordfører for natur, og mit område i folketingsgruppen dækker sådan set alt, der skaber et mere rigt dyre- og planteliv. Jeg har glædet mig rigtig meget til at kunne skrive ud til jer alle sammen og fortælle lidt om, hvordan livet i Folketinget så småt er begyndt, og hvad jeg har af drømme for fremtiden her på den grønne gang på Christiansborg.

Først og fremmest er der nogle helt lavpraktiske ting, som jo skal på plads, ligesom med alt andet nyt arbejde – ny computer, folketingsmail, arbejdstelefon, og så har jeg allerede kørt en hel del i tog mellem København og Nordjylland. Alle os nye medlemmer af Folketinget har også haft introduktion til det parlamentariske arbejde, altså både arbejdet i selve Folketingssalen og i alle udvalgene, hvordan indstillinger, spørgsmål osv. fungerer. Det har været helt vildt spændende, og jeg glæder mig virkelig til vi for alvor skal i gang i salen, så jeg kan få det hele afprøvet i praksis.

Men jeg kan også mærke, at den største udfordring for mig lige nu bliver at lære at prioritere min tid. I alt har jeg 11 gode ordførerskaber og er medlem af 5 udvalg, hvor der så hører en masse læsestof til. Heldigvis er der masser af hjælp at få, både fra vores egne rådgivere, men også fra udvalgssekretærerne og på biblioteket, og alle er så positive. Jeg er også godt i gang med at lære MF´erne fra de andre partier at kende, hvilket også er rigtig dejligt.

Allerede nu er jeg også godt oppe i arbejds-gear, og jeg har en masse ting på blokken, som jeg vil tage fat på herinde. Der står bl.a. pant på cigaretskod, nattog gennem Danmark og ud i Europa, miljøzoner, urørt natur – og jeg kunne blive ved. Nogle ting er jeg allerede ved at kaste mig ind, og andre ting kommer til som sæsonen skrider fremad.

Blandt andet er jeg klar til at se mere mod Østrig og Tyskland, der har forbudt sprøjtegiften glyphosat, som er den aktive ingrediens i fx ukrudtsmidlet RoundUp. Det kan vi alle sammen gå ned og købe i havecentre og byggemarkeder, hvis vi vil, og pesticiden glyphosat er en af de mest effektive sprøjtegifte for landbruget. Problemet er bare, at Roundup er skadeligt for både insekter, dyr og mennesker. Bierne dør af det, det klassificeret som potentielt kræftfremkaldende for os mennesker, og pesticider som fx glyphosat ender i vores grundvand. Det kan simpelthen ikke være rigtig, at vi bliver ved med at hælde den slags gift ud i vores haver og på vores marker. Derfor følger jeg spændt med i det her borgerforslag, der vil forbyde alt salg og brug til private af både Roundup og insektgifte med neonikotinoider i – den er den slags gifte, som bl.a. slår bier ihjel. Faktisk er neonikotinoider blevet forbudt i EU, men dog med mulighed for dispensation – og den dispensation har Danmark desværre benyttet sig af. Tilbage i foråret kom vi jo med vores kemi-udspil Giftfri Fremtid, hvor vi netop gerne vil forbyde både glyphosat og neonikotinoider. Jeg er også meget interesseret i mulighederne for at få indført ”positivlister”, som vi også beskriver i kemiudspillet. Altså at man sådan set ”vender om” på hvordan man gør i dag, når det kommer til at tillade kemikalier – ligesom man gør med fx medicin – nemlig at man først må bruges et produkt, når det er helt gennemtestet for effekter på miljø og mennesker. I dag giver man tilladelse til at bruge produkter, der er problematiske, fordi man endnu ikke kan empirisk bevise, at det er skadeligt. Og det er altså bare et lillebitte uddrag af, hvad der er at tage fat på, når det kommer til kemiområdet! Det bliver så spændende at komme rigtigt i gang, når Folketinget åbner her d. 1. oktober.

Jeg har også været hjemme i lokalkredsen oppe nordpå, hvor en mulig motorvejsforbindelse over øen Egholm ud for Aalborg fylder meget. Jeg har stillet spørgsmål til transportministeren om at få udvidet VVM-redegørelsen for Limfjordsforbindelsen – VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet, og skal beskrive hvordan et projekt påvirker alt fra natur, såsom jordbund, flora og fauna, over mennesker, til klima, luft og landskab, og hvordan alle disse ting spiller sammen. Jeg har bedt ministeren få ind i redegørelsen, hvad et tredje tunnelrør vil betyde for miljøet, så vi kan få afklaret, om det reelt er en mulighed, og så vi kan undgå en motorvej over øen Egholm, hvor der både er økologisk folkefarm, Natura 2000-område og flere rødlistede dyrearter, der er sjældne og i fare for at blive udryddet. Det virker for mig ganske logisk, at der selvfølgelig ikke skal en motorvej med tilhørende tung trafik over sådan et område. Og jeg er optimistisk, for transportministeren har tydeligt udtalt, at der skal laves et nyt trafikforlig. I forrige weekend var jeg til Egholm Bæredygtigheds- og Musikfestival, hvor jeg holdt en lille tale om hvor vigtigt det er at beskytte vores naturområder mod ødelæggende infrastruktur, og hvor vigtigt det er at vi alle, stor som små, kæmper mod motorvejen. Det var en rigtig dejlig eftermiddag og aften, hvor der både var masser af musik og gode snakke, der blev bagt snobrød, læst digte op og fanget krabber. Du kan læse mere om Egholm og kampen for at få stoppet motorvejsprojektet hos aktionsgruppen ”Egholm-motorvejen – nej tak”. En af de sidste ting, som både jeg og mine kolleger her på den grønne gang har fulgt meget med i, er den ottende udbudsrunde af Nordsøolie. I sidste uge så vi både nuværende og tidligere vismænd gå ud i Information og anbefale regeringen, at den ikke skal give nye tilladelser til at lede efter olie og gas i Nordsøen. Den anbefaling blev understøttet af den nye rapport fra Oil Change International, der også kom i sidste uge. Rapporten viser, at hvis vi fortsætter udvindingen, så vil det faktisk underminere den fastsatte klimakurs, og hvis vi skal overholde Paris-aftalen, så nytter det ikke at blive ved med at hive olie og gas op. Klimavidenskaben peger på, at de fossile brændsler skal blive i undergrunden, og vi har i Alternativet kæmpet flere år for at få de andre partier med på at lægge en plan for at afvikle olieproduktionen. Så både for klima og miljø er jeg spændt på, om regeringen ikke snart er klar til i hvert fald at sige nej til at blive ved med at lede olie- og gasfelter, når vi jo helst skal helt væk fra den slags.

Det var ordene for dette nyhedsbrev. Tusind tak fordi du læste med.

Kh Susanne

Det første jeg gerne vil anbefale dig er #BreakForClimate på fredag, d. 27. september. Man kan vel kalde det en form for ”de voksnes skolestrejke for klimaet”, og det er de seje mennesker i Fridays For Future Denmark, der står bag. På fredag opfordrer de os alle sammen, fra chauffører til baristaer til jord- og betonarbejdere til DJØF’ere, til at strejke for klimaet og give vores frokostpause + lidt mere for at vise, at vi vil have klimahandling nu. Det er fra kl. 12-14, og du kan læse mere her, og følge dem på sociale medier under @klimastrejke. Der er strejker flere steder landet over.

Jeg er også blevet dejligt opløftet og inspireret af kåringen af årets landsby, der skete i sidste uge. Det blev Torup i Halsnæs kommune, og der er de virkelig langt fremme. Torup er nemlig en bæredygtig landsby med delebiler, solceller, eget spildevandsrensning, fællesskaber, og snart udvider den fra 350 til 500 indbyggere. I Torup har de masser af gode eksempler på et bæredygtigt liv, som vi alle kan lade os inspirere af. Du kan læse mere her.

1 Synes om

Hej Susanne - Lyder som om du er godt igang - dejligt.

Held og lykke med dit arbejde for biodiversiteten.

Citat: “Problemet er bare, at Roundup er skadeligt for både insekter, dyr og mennesker. Bierne dør af det, det klassificeret som potentielt kræftfremkaldende for os mennesker, og pesticider som fx glyphosat ender i vores grundvand”.

Glophosat slår også svampe ihjel, selv beskedne doser. Svampene er en væsentlig bestanddel af en sund jord, og som det er nu, er store dele af Danmarks jord sikkert helt uden sunde svampesamfund.

Så der burde nok stå: "Roundup er skadeligt for både insekter, dyr, svampe og mennesker. Og hele formålet med Roundup er jo at slå “uønskede” planter ihjel. Det er sygt.

1 Synes om

Tak for dit nyhedsbrev, som giver god mulighed for at følge med i hvad du går og laver :slight_smile:
Dejligt, at læse hvordan du brænder for arbejdet.
Jeg har et spørgsmål til ideen med pant på cigaretskodder: Hvordan ser den økonomiske bundlinje ud for det? Kan jeg læse mere om forslaget et sted?
Med grønne hilsener
Lene

1 Synes om