Fokus på håndværkeruddannelser
Politisk har man igennem flere år, forsøgt at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktiv, i erkendelse af at Danmark kommer til at mangle faglige uddannede. Og så vil det vel alt andet lige være et kæmpe kulturtab, hvis Danmark bliver et land uden gode håndværkere.
Samtidig har konjukturerne skiftet voldsomt, hvilke har betydet at mulighederne for at få en praktikplads har været meget svingende, som bestemt ikke har styrket troværdigheden til erhvervsuddannelserne.
Politikerne har meget svært ved at tale om faguddannede, nok fordi faguddannede har bevæget sig i en verden, som er ukendt for flere akademiker. Eksempelvis skurer det jo noget i ørerne, når Ida Auken udtaler, efter Vestas har fået en kæmpe ordre hjem… “Og det giver mange arbejdspladser, ikke kun til akademiker, men også til ganske almindelige mennesker”. Citat slut. Altså i Ida Aukens opfattelse, er akademiker ikke almindelige mennesker. Og da jeg ikke tror hun mener de ligge under for en smed, er de jo nok efter Ida Aukens opfattelse overmennesker??? Så når Ida Auken og andre, ønsker at opbygge sådan en kløft imellem akademiske- og faglige uddannede, bliver det svært at tage alvorligt når en akademisk uddannet politiker udtaler, at man skal gøre de faglige uddannelser mere attraktive.
I dag er det sådan at stoltheden inden for de faglige uddannelser næsten er forsvundet.
De faglige uddannelser skal tilbage til de faglige uddannede…
Dem der i dag råber højst omkring de faglige uddannelser, og iøvrigt har gjort det i mange år, er mennesker som har en akademisk uddannelse. Hvis man ser sig lidt omkring, så er der i afdelingen for erhvervsuddannelser i undervisningsministeriet ganske få tilbage, med en faglig uddannelse. Hvis man så også f.eks. ser på dansk industri 's sekretariat, vil man også se at der næsten ikke er nogle tilbage med en faglig uddannelse. Det betyder at der i dag meget let kan være to personer, med cand scient pol. uddannelse, som beskriver en smede uddannelse. Ofte med lidt hjælp fra et par underviser fra en erhvervsskole, som ofte ikke har arbejdet inden for branchen i 15-20 år.
Tænk, hvis man satte en bager og en snedker til at beskrive uddannelsesplanerne for universitetsuddannelserne ;o)
Nå, mit oplæg er:
Opret et ministerium for erhvervsuddannelserne, hvor man ansætter mennesker som har en relevant baggrund. Det vil være et signal om at man ønsker at tage de faglige uddannelser alvorligt…
Lidt om mig som skriver disse ord:
- Jeg er uddannet værktøjsmager, og har arbejdet samlet som lærling og svend i 14 år
- Jeg har efterfølgende læst lidt videre og har så arbejdet på en teknisk skole, som underviser, studie- erhvervsvejleder, uddannelsesleder og inspektør, samlet i 34 år
- Jeg arbejdede i 7 år i undervisningsministeriet, som deltidsansat fagkonsulent, hvor jeg bl.a. Udarbejdede uddannelsesbekendtgørelser i forbindelse med reform 2000