Spørg mig om alt - opstilling som folketingskandidat

Hej,
Jeg hedder Jan Kristoffersen.

Jeg stiller op som folketingskandidat i Københavns storkreds, og på søndag den 9. oktober, kan medlemmer i storkredsen eventuelt stemme på mig. Hvis ikke du kunne komme til de to møder, hvor du kunne stille spørgsmål til alle kandidaterne, kan du spørge mig om alt her. Jeg skal prøve at svare så godt jeg kan senest lørdag klokken 12.00.

Meget kort om mig selv; Jeg har prøvet lidt af hvert. Startet og drevet vinbar på Vesterbro. Arbejdet ti år som skattejurist hos Deloitte. Skrevet fantasy og gys på forlaget Kandor.

Jeg interesser mig for gennemsigtighed i de demokratiske beslutningsprocesser. Forholdet mellem stat og kommune, samt hvordan vi får et bedre EU - også vil jeg rigtig gerne være med til at aflive myten om, at det frie marked er forklaringen og løsningen på alt.

Spørg løs :slight_smile:
Bedste hilsner,
Jan K

2 Synes om

Hej Jan
I forbindelse med demokratiske beslutningsprocesser vil jeg gerne vide noget om din holdning til digital overvågning og elektronisk afstemning, det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er imod bl.a. fordi det er umuligt at tælle om ved tvivlsspørgsmål og man skal stole på alt for mange mennesker og for meget teknik. Derudover vil jeg gerne vide hvordan du forholder dig til borgerløn - du kan evt. læse lidt om min holdning til borgerløn på Politik .
De bedste hilsner
Kim Nielsen

Hvad tænker du - inden for ligestilling - om kvoter, øremærket barsel og prostitution?

Hej Kim,

Jeg mener ikke, vi skal have digitale afstemninger ved kommunal, regions og folketingsvalg. Hvis der på et tidspunkt findes et system, der er lige så sikret mod registrering af politisk overbevisning, og som er lige så enkelt at tjekke bagefter, som det nuværende, må jeg formentlig revidere min holdning.

Overvågning er mange ting - lige fra staten der overvåger borgeren, borgere der overvåger hinanden, og virksomheder der overvåger deres kunder. Det bliver hurtigt nuanceret og jeg vil gerne tale om disse nuancer over en kop kaffe, hvis det kan lade sig gøre, og hvor første punkt bliver at definere overvågning.

I forhold til masseovervågning fra statens side, begrundet i frygt for terror, må jeg blandt erkende, at jeg mener det er en meget dårlig løsning. Her mener jeg stadig udgangspunktet må være, at der kan ske overvågning af navngivne personer eller juridiske enheder, på baggrund af en konkret risiko, der kontrolleres af en domstol.

I relation til borgerløn/basisindkomst er jeg meget åben, og især overfor, at der startes eksperimenter op, så vi kan få mere konkret viden. Jeg har talt med tænketanken Demos i Finland, om det eksperiment der er igang der, og er meget interesseret,

Håber det gav lidt svar,

Bedste hilsner, Jan K

Hej Birgitte,

Tak for gode spørgsmål. Jeg skal prøve at svare, selvom jeg ikke har beskæftiget mig indgående med emnerne.

Vedrørende kønskvoter er jeg generelt skeptisk, og jeg vil ikke mene, at staten skal lovgive om det i privat regi. I offentligt regi, er jeg mere tilbøjelig til at tænke, det kunne være en god ide med kønskvoter, for at gå forrest i en omstilling.

Dog vil jeg mene, at det er folketinget der skal gå forrest, hvis det offentlige skal have kønskvoter, så det vil kræve en kønskvotering for folketingets medlemmer, før jeg mener, at folketinget kan indføre kvoter i offentligt regi. Jeg mener ikke, det kræver en grundlovsændring, at indføre kvoter i folketinget.

Jeg er tilhænger af øremærket barsel.

Vedrørende prostitution går jeg ind for at prostituerede har klare rammer, mulighed for at danne fagforeninger og reel mulighed for at komme i en A-kasse. Altså mulighed for at have det som et meget, hårdt arbejde. Grundet arbejdets natur og status, må der ikke eksistere ansættelsesforhold på området, men der skal kunne oprettes arbejdsfællesskaber, så de enkelte står stærkt sammen. Derudover, mener jeg at der skal en holdningsændring til, så det ikke længere betragtes som et skamfuldt erhverv. Jeg tror, der er en del prostituerede, hvor skammen er et stort problem.

Jeg har adskilt prostitution fra spørgsmålet om menneskehandel, fordi jeg mener det bør behandles hver for sig. Slavehandel og medvirken dertil skal gøres lettere at opklare, og det betyder selvfølgelig, at ofre ikke skal stilles i et dillema om deres livssituation, når de skal vidne i en retssag.

Håber det gjorde dig lidt klogere på mine holdninger.

Bedste hilsner,
Jan K

Hej Jan
Jeg er meget glad for dine svar, og du har min fulde opbakning baseret på dine svar :slight_smile:
De bedste hilsner
Kim