Spændende nyheder fra Folketingsgruppen

Kære medlemmer

Her en lille opdatering fra Christiansborg, hvor vi i dag har holdt vores første gruppemøde med Alternativets nye gruppemedlem, Karin Liltorp, som vi er superglade for at have med ombord.

Eftersom folketingsgruppen er blevet større, har vi omfordelt en række ordførerskaber, som I måske er nysgerrige på at se. De fremgår derfor af skemaet herunder.

Ordførerskaber 03-2025

Vi vil også meget gerne reklamere for en række events i denne måned, som vi håber, at rigtig mange af jer vil deltage i.

For det første har I mulighed for at møde Karin til et online-medlemsmøde den 31. marts kl. 20.
Tilmelding og link til mødet her: Check-in-møde.

For det andet vil vi gerne have jer med, når Franciska kommer rundt i landet for at udvikle ny klimapolitik.

Vi er meget taknemmelige for den store opbakning, der har været til de første to politiske laboratorier i Odense og København. Det var fantastisk med over 70 deltagere til de to møder. I næste uge har I mulighed for at være med i Aalborg og Aarhus, hvor vi igen har inviteret nogle spændende samtalepartnere med til at udvikle ny klimapolitik sammen med os. Det foregår følgende datoer:

1. marts i Aalborg. Tilmelding her: Mød Franciska Rosenkilde til Politisk Laboratorie i Aalborg

2. marts i Aarhus. Tilmelding her: Mød Franciska Rosenkilde til Politisk Laboratorie i Aarhus

Møderne er åbne for alle. Hvis I har venner og bekendte, som kunne være nysgerrige på at være med, så tag dem endelig under armen. Det er også en god anledning til, at flere kan blive bekendt med Alternativet som parti.

En personlig hilsen fra Karin

Til sidst er der en personlig hilsen fra Karin til jer medlemmer, som vi håber, I vil læse til bunds. Den kommer her:

Efter et par års ”flirten” er jeg nu helhjertet vendt hjem til Alternativet, og det føles så godt! Mange der har fulgt mig gennem årene, har ikke været i tvivl om, at det er her, jeg hører hjemme, men erkendelsesprocessen var lidt længere for mig selv.

Som alle ved, er Alternativet ekstremt grønne, og måske er det det sådan, vi primært kendes derude. Men der er også meget andet, som I medlemmer selvfølgelig ved. Bl.a. det helt centrale: Politik skal handle om ”det gode liv”. Om visioner, værdier og løsninger, og ikke om kasser og Excelark.

Mit hjerte brænder ekstra varmt for det sociale område, hvor jeg synes, at samfundet på mange fronter har fejlet. Vi har efterladt en kæmpestor gruppe mennesker uden for fællesskaberne. Tyve procent er på overførselsindkomst, uhyggeligt mange lever i ekstrem ensomhed, psykisk sygdom og mistrivsel er et enormt problem. Men, men… hvis vi griber det rigtigt an, kan vi sagtens ændre det – og det håber jeg netop, at vi sammen kan kæmpe for.

Jeg tror på, at vi i Alternativet kan blive enige om, at succeskriteriet for ”det gode samfund” er, at alle borgere i landet får mulighed for at leve et liv, hvor de finder mening, og hvor de reelt føler at de har noget at stå op til om morgenen?

Nu har jeg fået en lang række ordførerskaber, der giver mig mulighed for at arbejde mod dette mål: Sundhed, psykiatri, social, bolig, ældre, civilsamfund, erhverv, iværksætteri og landdistrikter og øer.

Nogle områder har jeg allerede arbejdet med længe, mens andre er nye, så jeg får brug for sparring – og generelt har jeg erfaret, at samarbejde er bedre en enmandshære. I første omgang vil jeg gerne række ud til jer, med nogle helt konkrete forespørgsler:

• Psykiatriforhandlingerne starter ”om lidt”. Det er et område, jeg har en del erfaring med, men vil meget gerne have et fagråd, der kan hjælpe. Har du erfaring med området – og har du måske selv arbejdet indenfor psykiatrien – og kunne du tænke dig at være tovholder, så kontakt mig – og helst meget snart, så vi kan komme i arbejdstøjet.
  • Civilsamfundet kommer til at skulle spille en meget større rolle i fremtidens velfærd – det er jeg ganske sikker på. Dette område har jeg arbejdet intenst med de seneste år, og kunne nu godt tænke mig, at vi kunne udarbejde et udspil fra Alternativet til en strategi. Har du kendskab til området – måske gennem et frivilligcenter eller andet – og vil bidrage, må du også meget gerne kontakte mig.

Desuden vil jeg gerne, som noget af det allerførste, ud og besøge jer rundt om i landet. Mine mandage er ofte fri for møder, så sig endelig til, hvis I kunne tænke jer et besøg. Jeg er allerede klar førstkommende mandag.

Som regel er jeg tilgængelig på telefonen – så send en sms til 61624957. Du kan også skrive til karin.liltorp@ft.dk, men der er desværre en risiko for, at din mail drukner – så hvis jeg ikke svarer, så ring.

De bedste hilsner

Folketingsgruppen

Gruppeværelset 3-2025

Tusind tak for meget informerende Nyhedsbrev. Tillykke med fordelingen af ordførerskaber og tillykke til Os med Karin og tak fordi du valgte os. Det er så godt, at vi har fået en ny og lige så markant stemme på socialområdet. Samarbejdet med Torsten om overdragelse af områder indenfor socialpolitikken bliver sikkert eksemplarisk.

Jeg undrer mig dog lidt. I Torstens FB opslag kunne man læse, at du, Torsten, både har arbejdsmarked og beskæftigelse. Nu er arbejdsmarked som område gledet ud af oplistningen. Det glædede mig ellers meget, fordi jeg i knap ti år har talt for en opdeling af sagsområderne i beskæftigelsespolitikken. Som lovgivningen er nu, er der også socialpolitik og integrationspolitik og finanspolitik i beskæftigelseslovgivningen.

Retorisk tager Beskæftigelse objekt.
Du kan ikke sige, “jeg beskæftiger” så mangler du noget, nemlig “ jeg beskæftiger mig”, eller “jeg beskæftiger barnet”, eller “jeg er ansat til at få den ledige i beskæftigelse”. Han skal beskæftige sig med noget. Ligemeget hvad, bare han kommer i beskæftigelse. Beskæftigelsesområdet er objektgørende. Beskæftigelsesministeriet ser mennesker som objekter, produkter, på arbejdsmarkedet.

Retorisk kalder Arbejde på et subjekt. Jeg arbejder. Jeg er subjekt i mine egne handlinger. Jeg træffer valg.
Det kan godt være, jeg har brug for hjælp til det, men det er mig, der træffer valg. Det bør være grundlaget for den hjælp mennesker får, for at opnå det gode og meningsfulde arbejde for dem., og for den hjælp virksomheder får, for at få de medarbejdere, der vil dem. Det er en arbejdsmarkedspolitisk indsats.

Arbejdsmarkedsområdet kan bygge på Å’s værdier. Beskæftigelsespolitikken bør bekæmpes ud fra Å’s værdier. Hvilket vi gør, selvom vi ikke er med i de forhandlinger, som fik Karin til at gå over til os.

Arbejdsmarkedspolitik er både “arbejdstid”, “miljø”, “ligestiling”, “beskæftigelse” og egentlig også erhverv og iværksætteri, som nu er gået fra Sascha til Karin.

Jeg efterspørger en sammenhængende arbejdsmarkedspolitik på baggrund af vore værdier og bundlinjer, og en arbejdsmarkedsordfører.

Hvad mener du, der har fulgt med helt her til.