Søndagsnyheder nr. 4 | 12. nov. '17

De korte Nyheder

fra Redaktionen

  • Holdet er sat.
    Når stemmeurnerne lukker d. 21. november, begynder forhandlingerne på Københavns Rådhus. Både borgmester-, udvalgs- og bestyrelsesposter er i spil, når partierne forhandler i løbet af natten. Alternativet København bliver repræsenteret af et forhandlerhold bestående af: Niko Grünfeld (spidskandidat), Franciska Rosenkilde (kandidat og gruppeforperson), Kim Hjerrild (kandidat), Magnus Harald Haslebo (bestyrelsesforperson) og Carolina Magdalene Meier (MF – Politisk ordfører).

  • + IRL
    Som medlem har du igen mulighed for at tale med to bestyrelsesmedlemmer og f.eks. fortælle om en idé eller lufte en bekymring. Dette tages videre til resten af bestyrelsen, og du vil få en tilbagemelding. På tirsdag d. 14. november kl. 16.00 -16.30 står Ulla og Magnus fra bestyrelsen til rådighed i partilokalerne på Åbenrå 33. Husk at bestyrelsen altid kan kontaktes på kbh@alternativet.dk


Festmysteriet

af Festdetektiven

Det har været en hektisk uge, og jeg er næsten nået i mål. Først på ugen var jeg stadig i en tåge af spekulationer omkring sidste uges stikord til præ-valgfesten d. 18. november. Pludselig gik …

Ihhh hvor er det spændende – læs mere...

…et lys op for mig, jeg kunne jo gennemsøge Facebook og se om det hemmelige festudvalg måske havde været på færde derinde, og sørme så. Jeg fandt eventet hvor hele programmet blev beskrevet, og med ét gav nogle af stikordene straks bedre mening; Green Onions havde intet med økologi eller løg at gøre, men beskrev derimod den musik man kan forvente på dansegulvet sidst på aftenen.

Booker T & the M G 's - Green Onions (Original / HQ audio) - YouTube

Pisang Ambon er selvfølgelig = med grønne drinks, og bæredygtighed er jo noget man kun kan forvente er i højsæde til alle Alternativets fester. F.eks. fandt jeg via Facebook også frem til nogle af medlemmerne af det hemmelige festudvalg, og de kunne informere om, at de gik meget op i at pynten til festen så vidt muligt, er bæredygtigt. Derudover kunne de berette om, at festen kun er en del af et længere program, da Uffe Elbæk og de 17 KBH kandidater spenderer hele dagen sammen rundt omkring i København, inden dagen kulminerer til den grønne fest.

Det sidste stikord drillede dog stadig, da der ikke er så meget mellemøstligt over hverken singer/songwriteren Johann, eller bandet Trypical Cumbia, som ved et nærmere lyt mere handler om forskellige sydamerikanske stilarter der blander både afrikanske rytmer og indianske klassiske instrumenter. Men jeg blev enig med mig selv om, at eftersom der var tale om en papirlap fra festens spæde planlægning, så var det nok heller ikke meningen at alle stikord skulle tages for seriøst.
Denne del af festmysteriet er nu løst, og man kan læse meget mere om tid og sted og det samlede program her.

Det bragte mig tilbage til blindgyden, som jeg endte i i sidste uge ang. valgfesten d. 21. november. For hvad rimer på en 700 år gammel kælder beliggende i indre by, der rygtes at have været både kloster, kapel og hospital gennem tiden? Københavns Stadsarkiv kunne desværre ikke give mig svaret…så jeg satte mig for at gå en lang tur i indre by, og tjekke kældre ud. Jeg startede i den ældste del af indre by, og tog så gade for gade, og stak hovedet ind i de kældre jeg nu kunne komme ned i, og spurgte mig lidt frem.

Mørket faldt på, og vinden tog fat samtidig med at det begyndte at regne så meget, at jeg blev nødt til at trække ind i en mørk port i ly for regnen. Her stod jeg så og var rigtig tæt på at stoppe jagten for den dag, da jeg pludselig hørte nogle genkendelige stemmer. Det var de samme ivrige alternativister jeg var stødt på i sidste uge, som gik lidt længere oppe ad gaden og var på vej ned forbi porten. De nærmede sig, og jeg kunne høre at snakken igen handlede om hvor valgfesten skulle holdes, og denne her gang var de meget mere konkrete. De talte om hvor meget de glædede sig til at vise stedet frem, og om hvorvidt der ville hænge regnbueflag ude på facaden på aftenen, eller ej. Mere nåede jeg ikke at få fat i, før de satte sig ind i en elbil og suste afsted.

Jeg blev stående i porten og ventede på at regnen stilnede af, imens jeg spekulerede på hvor der mon kunne findes regnbueflag i indre by…Regnbuepladsen! Selvfølgelig! Jeg skyndte mig derhen, men kunne ikke rigtig finde nogen facadeflag, eller nogen kælder for den sags skyld. Øv! Så tæt på og så alligevel ikke. Jeg orkede næsten ikke mere, men tænkte at det måske kunne være en idé at slå et smut forbi Alternativets Landssekretariat på vejen hjem, og se om jeg kunne støve et eller andet op der. Jeg gik på tværs af indre by, og var næsten nået derhen, da jeg kiggede op og fik øje på regnbueflagene på facaden på Hauser Plads nr. 32. BINGOOOO!

Jeg nærmede mig bygningen, og bankede på døren, som gik op, jeg stak hovedet ind og spurgte om der var nogen. Ingen svar. Jeg trådte ind i et stort rum med en trappe der gik ned i en kælder. Dobbeltbingo tænkte jeg. Jeg gik ned i kælderen, og blev mødt af levende lys på væggene, og en hel labyrint af lokaler og gange. Det virkede til at være en gammel kælder, og at dømme på de fine hvælvinger og levende lys på væggene, som var vi tilbage i middelalderen, passede det meget godt på beskrivelsen.

Pludselig var der én der prikkede mig på skulderen, så jeg fik et kæmpe chok. Det var ejeren. Jeg fik fremstammet hvorfor jeg luskede rundt, og han blødte hurtigt op og grinte. Han kunne informere mig at jeg var gået helt rigtigt, men at stedet aldrig havde været et kloster, et kapel, eller et hospital, selvom stedet engang hed Sankt Gertruds Kloster. Der skulle dog eftersigende have ligget et hospital i området i middelalderen. Han tilbød mig en rundvisning, og viste mig stedets to store danseklubber, en loungeafdeling, en dragscene, en bear bar, dark rooms og meget mere. Han fortalte mig at stedet nu hedder Monastic, og at den er god nok, Alternativet København holder valgfest her tirsdag d. 21. November. Hurra! Mysteriet er løst, og med sådan et vildt sted, så er der da garanteret en god svingom eller to. Det er ligeledes lykkedes mig at opstøve arrangementet inde på Facebook, hvor programmet eftersigende skulle dukke op meget snart.


Bilerne skal ud af Indre By – men ikke på grund af terror

Af Fanny Broholm, transport- og klimaordfører, og Niko Grünfeld, spidskandidat

Vi københavnerne elsker at bruge vores by: at gå i den, cykle i den og opholde os i den. I takt med flere turister og indbyggere savner vi bare mere plads designet til mennesker og ikke til biler. Samtidig har…

læs videre...

…bilflåden et enormt klimatryk. Derfor skal vi selvfølgelig have flere bilfrie zoner.

Middelalderbyen skal lukkes for biler. Det er Københavns Kommune ved at beslutte, fordi den ligger højt i den risikovurdering, som PET har udarbejdet. Tanken er, at færre biler kan – hvis ikke forhindre – så minimere terrorangreb med køretøjer, som vi har set i Nice og Barcelona.

Det er selvfølgelig positivt, hvis byen bliver mere sikker. Specielt hvis den også bliver pænere. Målet er nemlig at udskifte de nuværende betonblokke med bænke, cykelstativer, kunst, træer eller blomsterkummer, der er store nok til at modstå eller sænke farten på bilangreb.

Men den vigtigste årsag til, at vi skal have bilerne ud af Indre By, er ikke terror. Det er,
at det vil give en mere bære- og levedygtig by.

Ude i verden er vi allerede kendt som en af verdens mest progressive byer; som en by der tilgodeser borgernes helbred og livskvalitet. Kommunen har en erklæret ambition om at være verdens mest bæredygtige og cykelvenlige by. Dét taget i betragtning er det helt oplagt at skabe en bilfri bykerne, som man har det i masser af europæiske byer.

Fra Italien til Norge har byer af forskellige størrelser valgt at lukke bykerner af for at forbedre bylivet. Biler gør det nemlig mindre attraktivt at opholde sig og bevæge sig i byen. Selvom biler kan være praktiske, så er den fossildrevene privatbilisme en forældet transportform i større byer og medfører en lang række uhensigtsmæssige gener.

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at privatbilen skaber trængsel og oftest ikke er den hurtigste måde at komme fra A til B i København. Dernæst fylder privatejede biler uforholdsmæssigt meget i byen, idet det kræver parkering og et enormt vejnet, der i stedet kunne bruges til supercykelstier, gågader, natur og offentlig transport.

Tænk også bare på, hvor rolig en by vi kunne få, hvis vi blev fri for den konstante baggrundsstøj fra den fossile transport. For slet ikke at nævne de sundhedsskadelige mikro-partikler, som bilerne spreder i et jævnt tæppe langs vejene. Sidst men ikke mindst har Københavns bilflåde et enormt klimaaftryk – langt større end først beregnet i Københavns Kommunes Klimaplan. At begrænse den fossile privatbilisme skaber langt bedre liv og byrum.

Nogle af de bedste eksempler kommer fra København. Vi havde stor succes med at forbyde biler på Strøget, Købmagergade og Strædet i 1960’erne. Butiksejerne advarede dengang som nu om, at ingen biler ville føre til butiksdød. Den konservative byplanborgmester, Alfred Wassard, modtog sågar dødstrusler.
Men gågaderne viste sig at være en kæmpe succes for borgerne og for erhvervslivet. Københavnerne elsker nemlig at bruge deres by. Vi elsker at gå i den, at cykle i den og at opholde os i den. I takt med flere turister og indbyggere savner vi bare mere plads designet til mennesker og ikke til biler. Blandt andet derfor skal vi selvfølgelig have flere bilfrie zoner.

Det betyder ikke, at der ikke kommer til at være biler i Indre By. Beboerne skal kunne komme hjem. Varer skal kunne komme til butikker. Og handicappede skal have let adgang til byen. Men at køre en tur ind til Indre By kommer forhåbentligt til at høre fortiden til. For klimaets skyld og for københavnernes skyld.



Empatikrisen i forvaltningen – omstilling fra kontrol til tillid

Af Troels Christian Jakobsen og Birgitte Kehler Holst

I Beskæftigelsesforvaltningen og Socialforvaltningen er der klare tegn på en syg forvaltningskultur, hvor empati og nærvær er erstattet af…

læs videre...

…regneark og kontrol. Udsatte borgere i København mødes af mistillid og meningsløse regler. Det skal vi ændre i samarbejde med disse borgere.

Som ny kandidat er det en overvældende rejse ind i politik og kommunens verden. Vi er begge blevet voldsomt berørt af situationen for nogle af kommunens svageste borgere. Kronisk syge der i årevis fastholdes på kontanthjælp i jobcentrenes bureaukrati uden at få fleksjob eller førtidspension. Handicappede og deres familier, der har stort behov for støtte og rettidig hjælp for at fungere i dagligdagen, bliver presset til det yderste.

Socialforvaltningens Center for Handicap har til opgave at tage vare på vore allersvageste medborgere. Forvaltningen skal skabe værdige og ordentlige livsrammer for de, der ikke kan klare sig uden fællesskabets hjælp. Selvom der allerede har været nedsat en ‘task force’ og igangsat en om-organisering, har det ikke betydet nogen reel forbedring.

I Beskæftigelsesforvaltningens jobcentre er der lignende problemer: stor medarbejderudskiftning og høj kompleksitet i lovstoffet. Der er store problemer med tidsfrister, som ikke overholdes, samt mange fejl og klager. Disse forhold skaber øget sagsbehandling og underminerer tilliden mellem jobcentre og borger. Københavns Borgerrådgiver har flere gange rettet skarp kritik mod begge forvaltninger.

Både de kronisk syge, de handicappede og deres pårørende lider i årevis, og det koster dyrt – både menneskeligt og økonomisk. Det kan vi simpelthen ikke leve med som samfund. Denne onde cirkel skal brydes. Alt for mange kræfter er bundet op i bureaukratiske kontrolprocesser. Vi skal frigive de ressourcer, der ligger hos de mange kompetente medarbejdere. Det kræver Alternativets mod til at bygge på tillid og forenkle sagsbehandlingen.

Det kan ske med åbne bevillinger til daglige hjælpemidler og en øget brug af ’tro og love erklæringer’ i stedet for evig dokumentation for hver en lille detalje – og det kan ske, hvis forvaltningen udviser tillid til de læger, der sammen med borgerne vurderer deres behov og situation.

Borgeren, de pårørende og personalet på fx bosteder ved ofte selv, hvad der er behov for. Det skal vi lytte mere og bedre til. På den måde kan vi skabe bæredygtige løsninger i samspillet mellem borger, pårørende og personale. Vi skal mere aktivt inddrage borgere og pårørende på alle niveauer. Ikke mindst fordi dette vil være med til at genetablere tilliden til ’systemet’. Utallige borgere vil gerne hjælpe med at skabe en mere velfungerende forvaltning, men de bliver uhyre sjældent taget alvorligt.

Vi har givet håndslag på, at vi vil kæmpe sammen for en omstilling af forvaltningskulturen i Beskæftigelsesforvaltningen og i Socialforvaltningen, der har lignende problemer og overlappende områder. Politik er meget mere end gode politiske forslag, derfor er vi også gået i gang med at udforske de nødvendige politiske alliancer, der skal til for at skabe en reel, bæredygtig forandring. Det kræver også et aktivt bagland, så hvis du som medlem har lyst og tid, kan vi nemt bruge din hjælp og medvirken.



Ugens citat
I Børsen:

”Hvem siger at valgplakater ikke virker? Jeg er allerede blevet inviteret på to dates på baggrund af dem.”

  • Kandidat Bjarke Charlie Serritslev på Twitter.

Tak for nu :green_heart:
God søndag og god uge

Få noget med i Søndagsnyheder
Hvis du gerne vil have noget med i Søndagsnyheder, kan du skrive til redaktionen på mail: kbh@alternativet.dk Skriv Søndagsnyheder i emnefeltet.


Alternativet Købehavn i pressen


https://borsen.dk/nyheder/ritzau/artikel/3/2273698/valgforsker_forudser_gyserkonstituering_i_kabenhavn.html