Solvarme - sæsonlagring projekt

Hej “A”,

Har lige meldt mig ind idag. Det der gjorde udslaget var oplægget om omlægning af skattesystemet. Mindre skat på arbejde, mere skat på forbrug, især det der er usundt eller dårligt for miljøet osv.

Har boet i Hong Kong i snart 4 år, men jeg har (stadigvæk) et rækkehus i Hillerød, hvor jeg - som fritidsprojekt - vil se hvor langt man kan komme inden for energi (varme og el) samt regnvand - hvis man ellers tør tænke lidt ALTERNATIVT.

Formålet med projektet er hverken rigdom eller magt, men simpelthen at gå forrest og vise nye veje vi kan løse diverse problemer på. Jeg håber at både private og firmaer en dag kan bruge mine metoder til at nedsætte ressourceforbruget i både eksisterende og kommende bygninger til en brøkdel af hvad det er i dag. Der er et enormt potentiale, og Danmark kunne gå forrest på verdensplan og blive førende på flere områder her.

En af hjørnestenene i projektet er at dette rækkehus nu er isoleret omkring soklen og ned i jorden. Her om sommeren gemmes overskudsvarme fra solfangerne flere meter nede i jorden, som langsomt varmes op. Det er flere hundrede m3 lerjord, som stiger fra lidt over 10 C til omkring 25-30 C hen imod efteråret (temperaturen falder gradvist nedad/udad). Om vinteren siver varmen langsomt op igennem gulvet, og udgør derved en stor del af vinterens opvarmningsbehov.

Jeg udnytter også varmen fra faldstammen til at forvarme det indkommende vandværksvand, så det f.eks. om vinteren typisk stiger fra 4 til 20 grader.

Desværre er jeg lidt af en en-mandshær på området, så hvis der er nogen her der vil være med, så kunne jeg godt bruge noget hjælp - f.eks. nogen der kan lave animationer der kan forklare hvordan - og hvorfor - det virker. Eller udveksle ideer på området.

1 Synes om