„Svar“ til Rasmus Jarlov:fattigere!
Som flere af jer allerede hár været inde på, så taler RJ et andet sprog end os. Går vi over på hans boldbane, vil vi altid tabe! Vores egen diskussion vedr. 30-timers arbejdsuge i dagsinstitutioner HER i tråden, mener jeg, er et bevis herpå. OG, hvorfor lige 30 timer?
Jeg tror, at vi i stedet skal diskutere, hvorledes vi kan indrette og tilbyde et arbejdsmarked på arbejdstagernes vilkår, så det bliver naturligt, at fx
børneforældre får mulighed for at selv at planlægge deres arbejdsliv
mennesker, der nærmer sig pensionsalderen og pensionister kan deltage i arbejdslivet på deres egne betingelser (læs: interesse og fysiske muligheder.)
Er det interessant/en mulighed? Efter min mening, ja! Jeg tager udgangspunkt i antallet af frivillige, der arbejder – ulønnede! Jeg mener, at mange af dem har forladt arbejdsmarkedet, fordi rammerne var/er for stive.
Helt konkret vil indførelse af borgerløn være en vigtig faktor for at fremme denne udvikling.
Den mentale indstilling vil være anderledes og langt fra RJ’s forbrugersamfund, der bygger på evig vækst.
Endnu en ting, som Sune er berører (pkt. 2), der kan være med til at skubbe på den udvikling:
Fremtidens arbejdsmarked får mindre brug for menneskelig arbejdskraft. Det kræver en ny uddannelsesstruktur. Men også, og ikke mindst, en omlægning af skatter. Når vi ikke arbejder i produktionsfirmaer, kan vi ikke betale skat. Skatten skal flyttes fra personligbeskatning til ??? (Robotter?)
‘Skattekommentaren’ var en sidebemærkning, som blot er med for at vise, at vi skal forberede os på fremtiden
Tråden i FB-gruppen:
Skatten skal flyttes fra personligbeskatning til RESSOURCER.
Og dermed “nemt” at regulere via beskatning at Klimavenlige ressourcer beskattes mildere og klimabelastende Ressourcer beskattes voldsomt = Forureneren betaler og vi motiveres til forbrugs-ændringer osv. (en pt. væsentligt bonus-efffekt af den ændrede beskatning)
Hvis jeg stadig kunne, ville jeg også henvise til en tråd på Alt. 2.0 (men det har de jo ændret, de amerikanske Facebook-guder, som aldrig lytter). Her er i hvert fald mit svar på Mikael Hertigs opslag omkring Nina Smith, der går ned af samme vej i denne artikel: Det bekymrer hende, at kvinder vil dyrke moderskabet og gå ned i tid. Selv har hun arbejdet virkelig meget – og været en ”skidegod” mor | Femina… hvor hun forklarer, at hun “Heltmodigt” kunne have stor karriere, samt være ‘en god mor’ (lyder som er fornuftig ræsonnement … for 20 år siden!!!).
Her er mit svar i tråden:
- og her kommer en uddybning af, hvad Highbay er i Aarhus:
Du står i et lukket lagerrum i 8-10 timer, og i rummet drøner en 200 meter lang drageslange rundt. Denne larmer, og på den er der en masse små tipsæder, som man kan putte varer på, som efterhånden - afhængig af varehuslokation - dumper varereneheden ned i en af de ca 128 slidser, der er under den store slange. Ved slidserne (der er arrangeret i klynger af 16) står 2-3 medarbejdere, og tager imod alle varerne, for så at sætte dem på paller. Hver gang man kommer en smule bagud, starter gule lamper at lyse ved hver slids, og man må hen til næste palleslids. Man må kun løfte 6 tons om dagem, og derfor har Salling Group købt et par sugekop-løftekraner til ved 16-slidsklynge, hvilket slet ikke er nok {men så kan de jo vaske hænder}.
Er man uheldig med varesammensætningen, kan man i løbet af en 8-10 timers vagt, løfte mellem 11 og 19 tons i løbet af en dag. Dette er til dels et resultat af at “meget ihærdige ansatte fra Polen”, er vant til andre forhold, og derfor [til ledernes og aktionærernes fryd], har sat en ny standard … Tillykke Salling! I har dermed lavet DK’s værste arbejdsplads Som kværker de fleste rygge