Skriv om det digitale valg til politisk leder

Flere medlemmer oplevede uhensigtsmæssigheder ved valget – jeg selv inklusive – og jeg har undersøgt sagen i detaljer.

Problemer blev oplevet som

  1. manglende modtagelse af SMS / email om opstart af valg og

  2. lange ventetider

og begge dele kan have resulteret i, at nogle medlemmer ikke har fået afgivet deres stemme til valget.

Der var ved valget til politisk leder 584 registrerede vælgere og ud af disse fik 471 afgivet deres stemme.

Forløbet

Valget blev igangsat 13:59:41. Det starter en procedure, hvor der sendes email og SMS til alle registrerede vælgere, hvis vælger har korrekt email eller mobil-nummer registreret.

SMS og email indeholder individuel information til vælgerne, der ved at klikke på et link kan komme direkte til valget uden at skulle logge ind med adgangskode. Der er altså ikke tale om én mail / SMS til mange modtagere.

Det er både muligt at afgive stemme via linket og direkte ved at logge ind på AlleOs.

Første stemme bliver afgivet 13:59:55 og den sidste 14:22:57. I perioden er der omkring 50.000 forespørgsler til serveren, og det overbelaster databasen 14:03:10, fordi den ikke kan håndtere antallet af samtidige forbindelser.

Udsendelsen af SMS og email er på dette tidspunkt ikke færdig, men da dette også kræver adgang til databasen, så stopper denne helt. Det betyder, at 252 af vælgerne ikke får tiltænkte mail og / eller SMS. Ud af de 252 ender det med, at 181 får afgivet deres stemme alligevel. Det betyder, at der i værste tilfælde er 71 medlemmer, der ikke fik afgivet en stemme, selvom de gerne ville.

Vi kan ikke med nogen sikkerhed sige, hvor mange af de 71, der ville have stemt, hvis de var blevet informeret.

Hvis vi skal forsøge at estimere tallet, så kan vi gøre det på baggrund af dem, der blev informeret. Dem var der 332 af og data fortæller, at 42 af dem ikke stemte, altså 12,65%. 12,65% ud af 71 er 9, så manglende stemmer ville være 62.

Hvorfor og hvad med næste gang?

Problemet opstod, fordi jeg undervurderede antallet af samtidige forespørgsler i valghandlingen. På baggrund af vores tests og tidligere valg var min vurdering, at ressourcerne til vores server var mere end rigelige.

Samtidig tyder det på, at en sikkerhedsopdatering af database-software kan have overskrevet en vigtig grænseværdi for antallet af samtidige forbindelser.

Ved næste større afstemning, vil vi optimere yderligere og tilføje flere ressourcer inden valget, og forøge antallet af mulige forbindelser, så der forhåbentligt ikke opstår lignende situationer igen.

6 Synes om

Hej Thomas

Jeg synes ikke helt den sidste beregning giver mening.

Jeg mener det estimerede “manglende” antal stemmer må være 71 - (12,65% af 252 = 32) = 39

Ellers tak for en meget grundig og gennemsigtig gennemgang. Jeg selv var en af de 32 - modtog ikke sms’en, men havde ikke stemt alligevel.

1 Synes om

Dejligt at få denne gennemgang. Jeg nåede det, ja jeg var sikkert en af de første der fik mit svar igennem. Men hvor kommer de 50.000 henvendelser til serveren fra? (jeg er ikke tekniker)?
Det er også første gang jeg ser og læser Dialog - og svarer. Dejligt.

1 Synes om

Hovedparten af de 50.000 kommer fra almindelige forespørgsler, som AlleOs-klienten (altså websitet) laver til serveren – det er fx for at se, om der er kommet nye notifikationer.

I fremtiden kan vi slå dem fra, når der er vigtige valg.

Ups, tror du har ret! Jeg sakser det lige ind.

Tak Thomas for så hurtigt et svar. Er det ikke lidt imponerende at der er så mange forespørgsler, selvom det skal vel næppe forstås som 50.000 forskellige personer. Lyder som god mulighed at kunne slå dem fra - næste gang - når der er vigtige valg. Tak igen.

Tak for grundig information. Det er vigtigt, at sådanne demokratiske forhold er helt på plads … eller rettere kommer helt på plads.

Jeg har været med i behandlingen af vedtægter i lokalforeningen, storkredsen og Vedtægtsudvalget … og da der første gang ganske frejdigt blev foreslået elektroniske valg, så gjorde jeg opmærksom på, at vedtægterne ikke var tydelige nok på området, og at de burde udvides til at blive det FØR vi afholdte det første elektroniske valg.

Vedtægter har ikke været prioriteret særligt højt i Alternativet, og de har fra ledelsens side både nationalt og lokalt blevet slået fra efter for godt befindende, og når reglerne kan slåes fra subjektivt, så vælger jeg selv også at gøre det, hvis de er i vejen for en udvikling, som jeg ønsker mig. Med andre ord … vi har ingen vedtægter, når de subjektivt er mulige at “slå fra”.

Ved højesteret i København står der over indgangsdøren … “med lov skal land bygges”, og det er jeg helt enig i … loven er grundlaget, og vi i Alternativet har ignoreret grundlaget … så har vi ingenting.

Vedtægterne skal være korrekte, og så skal de dække hele det spektre, som de skal kunne være “dommer” for… herunder også elektroniske valg.

Når jeg så læser, at der er foregået noget forkert … så må jeg sige NEJ, for dem der nu har valgt den pragmatiske løsning for disse tekniske problemer vinder retten … UANSET vedtægter … men forhåbentlig sympatisk.

Derfor giver det god menig, at evaluere, om man kan og vil gøre det bedre ved næste elektroniske valg … men der er i Alternativets målestok ikke sket noget forkert … det kan der nemlig ikke, når det subjektive gives plads til at råde.

Per Kjøller Jensen
Alternativet i Køge

Supergod rapport - elsker transparens, og det ses at de manglende stemmer ikke kunne have ændret resultatet, hvilket ville have været en helt anden situation efter min mening. Jeg havde anden opgave om formiddagen, klikkede lidt rundt på AlleOs for at finde linket, så at jeg faktisk var for sent på den til at stemme. Lidt senere på live-feed blev det annonceret at afstemningen snart ville slutte - nåede derfor lige at stemme alligevel i sidste sekund :slight_smile: Angående fremtiden, sådan rent teknisk er det vel mange gange mere belastende for en server med samtidige opdateringer af databasen end læsninger, så man kan måske ikke sammenligne de to tal?

1 Synes om

Ja, helt sikkert. Processen med at skrive en enkelt stemme til databasen er omfattende, fordi der skal skrives til flere tabeller i en transaktion.