Skattepolitik - Skat på arbejde og formue - forslag 2.5

Fortsætter debatten fra Alternativet - en bæredygtig skattereform. Gennemsigtig, grøn og i social balance:

1 Synes om

Jeg er bestemt ikke en ørn til økonomi, men betyder “øget beskatning på det løbende afkast” at det vil blive en dårlig idé at spare op?
Jeg tjener flere penge end jeg har behov for at bruge lige nu. Derfor sparer jeg dem op, og har derved penge i banken når jeg eksempelvis skal købe et hus. Det tænker jeg umiddelbart er en mere bæredygtig løsning end at se på min bankkonto hver måned, og så forbruge indtil der ikke er flere penge på saldoen.
Men vil jeg med dette forslag blive straffet økonomisk, fordi jeg ikke skyder hele min månedsløn af når jeg får den?

Mange positive ting.
Jeg er dog lidt lunken ved at sænke skatten på arbejde. Når der kommer flere penge i hænderne på folk sker der ofte blot det at fx boligpriserne stiger tilsvarende (eller at resutseforbruget stiger).
Det er vigtigt for mig at skatteomlægningen

  • sikrer mindst lige så mange penge i vores fælleskasse (der er jo masser at bruge dem på)
  • ikke medfører øget (resurse)forbrug
  • ikke bare ædes op af andre der “scorer kassen”…

Hej Mark og Jon,

Jeg er en af forslagsstillerne, og dette punkt havde vi meget besvær med. Jeg var tovholder på skriveprocessen, og følte mig forpligtiget til at arbejde loyalt for det, der allerede stod i partiprogrammet, hvor det fremgår at skatten på arbejde skal ned, og skatten på formue skal op.

Jeg syntes personligt, at det giver god mening, at sætte skatten ned, mens det giver knap så meget mening at beskatte folks formuer - hvis ikke man har tænkt det ordentligt igennem. Det er derfor, vi deler beskatningen af formue op, så vi ikke foreslår en formueskat, der koster likvider, der måske ikke engang er realiserede.

VH, Jan K

Denne sætning giver ikke mening i min optik - er det transaktionen eller formuen vi vil beskatte ?