Skarpt kulturdyk. Er det nu smart!

Nå kære Københavnere. Det er jo trist læsning i denne artikel.
Bør vi i Alternativet ikke sørge for at der ikke bliver beskåret i kulturstøtten. Da især når den generer overskud!
Copenhagen filmfond lukkes

2 Synes om

Det er helt skørt at lukke Copenhagen Film Fond.

Personligt har jeg boet halvdelen af mit liv på Fyn og den anden halvdel i København. Jeg elsker begge steder lige højt. Det nævner jeg blot, så I andre måske bedre kan forstå mit ståsted.

Jeg ser København som en katalysator for resten af Danmark. Her i Alternativet København arbejder vi ud fra sloganet “Bedst for Danmark”.

Tager vi en film som “Den danske pige” der delvist er optaget i København (jeg ved dog ikke om Copenhagen Film Fond er indenover), så betyder det noget for hele Danmark. Filmskabere kommer til vores lille land og de besøger også andre steder end København. Det kan eks. dryppe på Film Fyn. Oddsene er måske ikke så store, men måske vil folk fra filmholdet opdage Fyn og optage dele af deres næste film på Fyn.

Det vil nok kræve at vi bliver bedre til at samarbejde i Danmark. Eks. at folkene bag Copenhagen Film Fond fortæller om Film Fyn og alle de andre.

Jeg tænker også at vi skal være bedre til at tiltrække indiefilm. Vi skal væk fra fokus på blockbuster film og se på de smallere film. Ikke at vi skal takke nej til en blockbuster produktion, men ved at skifte fokus til indiefilm, kan vi få mere for pengene - flere film for færre midler. Og det er en god “lottokupon”, da nogle indiefilm bliver store.

Jeg tænker også at dem der laver indiefilm, vil have større interesse i at producerer andre steder i Danmark. Og ikke mindst, vil de også være villige til at sige en ordentlig tak i rulleteksterne. Det gider de store ikke.

Tak fordi du bringer emnet op!

Jeg vil i hvert fald tage emnet op med vores Kultur og Fritidsborger, Franciska Rosenkilde, her i København :green_heart:

3 Synes om

Rammer det her ikke meget godt en af udfordringerne ved at ville være både bevægelse og parti?
En “ren” bevægelse kunne jo godt kæmpe imod den besparelse… Men som parti skal vi blande os langt langt udenom. Armslængde er jo vigtig,og ikke bare noget, vi slår DF i hovedet med, når de vil blande sig.

Vi har naturligvis den holdning, at det snarere skal tilføjes mange midler til kulturen, end skæres.
Men hvor det skæres, skal vi blande os udenom… Og så håbe, at andre bevægelser råber højt :wink:

2 Synes om

Brian Bruhn
Skal partiet blande sig uden om?
Efter dit hoved eller er det Å’s holdning?

Jeg er godt klar over at mit indlæg kommer vældig sent i forhold til beslutningsmulighederne, men er det grund nok til at undlade at reagere?
Det kan jo ikke være rigtigt at kortsigtede, unuancerede beslutninger, ikke kan rulles tilbage til tidligere gode løsning.
Min mission her er, også at finde ud af om der er vilje og vej til det! :slight_smile:

1 Synes om