Forslag om at Alternativet også går ind i kampen om at få en lov om påbud af cykelhjelme.
Jeg siger tak til Sverige, da der nu endelig er nogle, der modsiger cyklistforbundets snak om, at en lov med påbud om at cykle med cykelhjelme ikke vil hjælpe!
Hovedskader hos svenske børn styrtdykker efter ny lov - TV 2 Tak for det, Sverige …
Enhver forældre med børn i cykelalderen ved da, at at cykle med hjelm er det mest naturlige for dem, og de tager den på, som at alle automatisk tager sele på – og når børnene så kommer i 6.-7. klasse tager mange den pludselig af, da mange af de ældre børn ikke har hjelm på. Min påstand er, at var der en lov om påbudt cykellhjelm, ja, så ville alle i løbet af få generationer cykle med hjelm lige så naturligt, som vi kører med sikkerhedssele i bilen.
Dog ville jeg ønske, at man satte loven op til 16 eller 18 år (og gerne for alle), da børnene jo er vant til at køre med hjelm, og de vil ikke sætte spørgsmålstegn ved det, når de bliver 12-13 år, hvis alle skal køre med den. Hvis loven sagde indtil 18, tror jeg, at de fleste bare ville fortsætte med det – men hvorfor er man så bange for at lave det til et påbud for alle, også til os over 18!?! (Jeg husker, at der også var masser af protester, da de indførte påbud om brug af sikkerhedsselen…).
Jeg er lærer, og en gang i skolen sagde en dreng på 13 til mig, da jeg sagde, at jeg som barn måtte få kørekortet, hvis ikke jeg røg, og det var lige før, at man i dag skulle sige, at ens barn måtte få kørekortet, hvis det stadigvæk cyklede med cykelhjelm: “Det var da en god undskyldning” - underforstået, at han gerne ville fortsætte, en at en undskyldning overfor kammerater ville være en god hjælp… og det syntes alle i klassen også var en god ide.
Med venlig hilsen
Birgit Potter