Sammen marcherer vi for de kommende generationer

uffesnyhedsbrev

Kære medlem af Alternativet

I går skolestrejkede børn og unge mange steder i landet med et krav om ambitiøs og rettidig klimahandling nu. Jeg var til stede ved skolestrejken på Christiansborgs Slotsplads, hvor selv helt unge udviste stor opfindsomhed og engagement med bannere og skilte, der både med humor og skarphed understregede, hvor alvorlig en situation, vi står i.

Det er så opløftende at se ungdommens engagement – og samtidig så motiverende i forhold til at hæve vores klimaambitioner, så vi kan genføde og styrke deres håb. Så vi ikke begår et generationssvigt og kidnapper deres fremtid. Men giver dem en planet og en hverdag videre, der er mindst lige så god, som det vi er blevet givet af vores forældre og bedsteforældre.

I dag skal vi så vise ungdommen, at vi tager klimakrisen lige så alvorligt, som de gør. Mange steder i landet er der klimamarcher og opbakningen synes at være stor. I København forventer man, at det kan blive den største klimademonstration i Danmark nogensinde. Det kunne være sejt – og også helt på sin plads.

Og derfor er min opfordring til jer helt klar: Ud på gaden. Hæv jeres stemmer. Kræv forandring. Ikke mere bla, bla, bla – det er nu, det gælder.

Her kan I se en oversigt over de steder, der er Alternativet-arrangementer i dag, men det vigtigste er, at I melder jer i koret af klimakrigere uanset hvilket arrangement, I dukker op til.

Vi har allerede set, hvor meget folkeligt engagement kan rykke. Politikerne lytter, når klimaet – og ikke mindst hensyn til vores planet og hele dens mangfoldighed af liv - er blevet en folkesag.

Vi ses derude! Hvis ikke I kan være med, kan I følge med via vores Instagram-rulle på forsiden her.

Kh Uffe

PS: Jeg håber, det går godt med valgkampen. Det er i hvert fald mit indtryk. Jeg oplever masser af vind i sejlene og god stemning. Alt det gode, vi gør, skal vi bare bygge videre på i valgkampens slutspurt. Og ikke mindst i morgen til valget til Europa-Parlamentet. Tak for indsatsen indtil videre!

PPS: Jeg har i de seneste dage haft tre kronikker i forskellige medier. Dem, håber jeg, I har læst, men ellers kan I læse dem her. Her er en i Information om klimakrisens alvor, her er en i Jyllands-Posten om behovet for at kombinere det bedste fra den offentlige, den frivillige og den private sektor og endelig er her en i Ræson om vores ambition om at bryde blokpolitikken.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk