I Østrig tillader de ikke, at lastbiler kører igennem landet. I stedet læsser man vognene på tog og kører dem frem og tilbage mellem fx Italien og Tyskland. Det er måske ikke en model, som ville fungere i Danmark alene, men til gengæld ville det give rigtig god mening, hvis man arbejdede for at udbygge den til hele Europa. Den skulle være frivillig for transportselskaberne, men ved hjælp af lidt stok og gulerod er jeg sikker på, at man ville få tilstrækkelig mange til at benytte sig af modellen, så den er rentabel og bidrager til et bedre miljø.
Ved vigtige godsknudepunkter (fx havne, (stor)byer, industriområder) kunne man oprette/bruge eksisterende godsterminaler, hvor lastbiler kunne køre hen, blive lastet på nogle store godstog, med tilhørende sovevogne, og kørt til den terminal, der er nærmest deres bestemmelsessted. Herfra bliver de så kørt videre, enten af chaufføren selv eller af en chauffør, som venter ved ankomstterminalen. De skulle naturligvis betale herfor, men for det første ville de spare penge på benzin, vejafgifter og mulige motorvejskøer, og for det andet kunne man gøre det tiltrækkende, hvis man lod (en del af) transporttiden indgå i hviletidsbestemmelserne, så behovet for overnatning på rastepladser mindskes. Med andre ord ville indholdet i lastbilerne komme hurtigere frem og dermed ville selskaberne opnå bedre turnaround.
En sidegevinst ville være mindre kødannelse på de europæiske motorveje og dermed mindre udledning af co2 fra personbiler (og gladere bilister …).
Jeg kune godt forestille mig Alternativet være bannerfører for sådan et forslag. Er der andre, der har samme holdning?