Særudgave af Uffes Nyhedsbrev



Kære medlem af Alternativet

Velkommen til denne særudgave af mit nyhedsbrev, som jeg desværre ikke har haft tid til at indtale, fordi vores landsmøde løber af stablen i morgen og langt det meste af ugen er gået med forberedelse af netop det.

I morges stod jeg på Dronning Louises Bro i København og delte avisudgaven af mit nye udspil Det næste Danmark ud. Det næste Danmark er mit personlige bud på, hvordan vi skaber et Danmark, der er bæredygtigt og svarer på de store kriser, vi befinder os i. Klimakrisen, ulighedskrisen, demokratikrisen. Det er samtidig mit personlige bud på, hvordan vi skaber en ny fortælling om frihed, der ikke handler om retten til at forbruge, men fokuserer på den frihed, det skaber at have tid til nærvær, familie, venner og leve på en sund planet.

Jeg skrev om hovedtankerne bag udspillet i en kronik i Politiken forleden, men mest af alt glæder jeg mig til at dele tankerne med jer medlemmer af Alternativet. Det gør jeg nu. I kan læse udspillet i sin helhed her. Det håber jeg meget, at I vil gøre. Jeg håber, det kan sætte gang i nogle nye tanker hos dig. Og jeg håber, du får endnu mere lyst til at diskutere, hvor vi skal bevæge os og Danmark hen i fællesskab.

For det her er kun mit bud. Intet er hugget i sten, alt er til diskussion – på nær ambitionen på vores planets og vores fællesskabers vegne. Jeg tror først, at udspillet for alvor letter, når vi sammen arbejder videre på det. Når vi diskuterer det, når vi videreudvikler og forbedrer det. Den proces går nu i gang. Tanken er, at man kan være med til at diskutere det, når vores lokalforeninger og kredse rundt omkring i landet inden længe afholder Alles Folkemøde. Når nogen af os måske mødes til Folkemødet på Bornholm eller Naturmødet i Hirtshals. Når jeg til efteråret holder debatarrangementer rundt omkring i landet. Eller måske allerede i weekenden, når mange af os mødes til landsmøde i Odense.

Her vil Det næste Danmark være et af fokuspunkterne i min landsmødetale, som jeg holder klokken 14. Hvis du ikke kan være med på landsmødet, kan du følge bidder af det på vores sociale medier eller i medierne generelt i løbet af dagen.

Jeg er op til landsmødet blevet spurgt om, hvad vores største resultat er i Alternativet. Der er mange at vælge imellem, men en af de store ting er, at vi har formået at gøre grøn klima- og naturpolitik til et emne, som langt flere debatterer seriøst. For ikke så mange år siden var klimapolitik og naturpolitik ikke ret højt på den politiske dagsorden. Man behøver kun at se på de sidste par uger for at konstatere, at sådan er det slet, slet ikke længere. Det grønne er blevet storpolitik. Det er ikke noget, som kun ordførere forholder sig til. Det er noget, statsministeren prioriterer. Det er noget, oppositionslederen prioriterer.

Flere og flere partier, ja vel nærmest de fleste, kappes om at være grønne og tage klimakrisen alvorligt. Det er kun godt - for det har klimaet og naturen i den grad brug for. Den udvikling skyldes selvfølgelig, at det står mere og mere klart, at det er ved at være sidste udkald, hvis vi skal genoprette naturen, sikre vores grundvand mod sprøjtegift og begrænse vores udledning af CO2, inden klimaet kommer ud af kontrol. Men det skyldes - synes jeg - i den grad også, at Alternativet har sat det grønne højt på dagsordenen. Jeg ved godt, at en af vores værdier er ydmyghed, men det kan vi være rigtig stolte af. Det er jeg i hvert fald.

Nu skal vi blive ved med at rykke de andre partier. Og befolkningen med. Ja allerbedst ville det jo være, hvis vores høje ambitioner ligefrem blev overhalet af andre, der er endnu mere ambitiøse. For så ville der for alvor ske noget. Så ville Folketinget faktisk udvise det ansvar over for planeten, som situationen kalder på. Indtil det sker, ser jeg det sådan her: Grøn, grønnere, Alternativet :–)

En anden ting, som jeg er stolt af, er noget så tilsyneladende simpelt som, at vi er her endnu. At vi har vist, at Alternativet er levedygtigt. Tænk bare på Ny Alliance, der kun holdt nogle få måneder på tinge. Så var det hele i opbrud, folketingsmedlemmer var blevet løsgængere eller havde skiftet parti. Men vi er her endnu. Det var der ikke mange, der havde troet. Først var de sikre på, at vi ikke ville blive valgt til Folketinget. Dernæst var forventningen med lige så stor skråsikkerhed, at vi ville kollapse i løbet af nul komma dut. Det er ikke sket. I stedet fik vi i efteråret det bedste kommunalvalg nogensinde - eller i hvert fald i så lang tid som jeg kan huske - for et nyt parti. Fordi vores ambitioner er så høje, som de med gode grunde er, glemmer vi nogle gange, hvor usædvanlig vores historie er. Hvor stor en bedrift, vi sammen har udrettet. Det skal vi være bedre til at minde os selv om - samtidig med at vi sætter nye mål. Sådan har jeg det i hvert fald.

Jeg glæder mig til fortsat at skrive historie med alle jer.

I øvrigt: Jeg ved, at avisudgaven af Det næste Danmark vil være tilgængelig på landsmødet. Jeg håber, at I der kommer, vil tage et par eksemplarer med hjem og dele med andre medlemmer af Alternativet - eller andre, som I tror vil interessere sig for udspillet.

Vi ses derude!

Kh Uffe


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk

1 Synes om

Mange tak for et inspirerende oplæg til det næste Danmark.
Lige nu, har jeg kun skimmet indholdet, der ser rigtig lovende ud.
Jeg faldt over det med de 4 elementer, men mangler det 5., som også var med i nogle af de græske filosoffers tanker: Rummet.

Rum, luft, ild, vand og jord.
De fem elementer, der tilsammen er udgangspunktet for alt liv på jorden :wink:

:green_heart:

1 Synes om

D

Der er grundlæggende livsbetingelser for os alle … mad, søvn,fælleskab og vi bor allesammen på planeter jorden, uden den var vi ikke til,.
Derfra har vi dannet vor multi kulturelle samfund lokalt og globalt, alt efter hvad naturen giver os muligheder for mad og bopæl, og med tanken og fantasien danner vi meningen med livet i vor mangfoldige sprog og skrift i livsfilosofier, religioner. Og nu står vi 2018 med et dansk sprog, og et skriftsprog fra tidens første dansker til nu for og vi er 5 mill ca dansker i en ny global tids alder …når vi er sultne spiser vi, npr vi er trætte sover vi, livet er vor srørste fødselsdagsgave fra modrr jord… merè følger …nyd foråret…www.annelisejarvishansen.com.