Sådan fikser vi Uber problemet

Jeg bor i øjeblikket i Belfast og tager ofte brug af Uber, da det er en billig og nemt alternativ til Taxaer. I Belfast er der ikke nogen diskussion omkring Uber, de har nemlig løst problemet. Det var jeg faktisk ret overasket over da jeg kom herover.

De har en helt fantastisk løsning - for at køre Uber skal du have et taxakørekort og en forsikring. Det er et lovkrav, som Uber naturligvis følger. På den måde mister taxachaufførerne ikke deres arbejde, men får derimod langt mere frihed fra taxaselskaberne. Derudover får man, som forbruger, langt større valgmuligheder, uden at der skal være en debat omkring det - du kan frit vælge om du vil bestille en hurtig taxa med telefonen og køre i en bil af lavere kvalitet, eller om du vil ringe, eller hejle, en taxa fra taxaselskaberne i en bil af kvalitet du kender, og som formentligt er bedre.

Som taxachauffør får du også mulighed for, at kunne skabe et mere individuelt liv, hvor de får tid til at balancere mellem arbejde og familie, som de selv ønsker det. Det argument alene ville stå rigtigt stærkt, både blandt taxachauffører, og politikere.

Det er så simpel en plan, og efter at have hørt om den, kunne jeg simpelthen ikke forstå at vi endnu ikke har gjort det i Danmark. Jeg undrer mig om dette forslag nogensinde har været oppe og vende mellem nogle beslutningstagere, eller i den offentlige debat.

1 Synes om

Hej Mathiaes

Uber er en genial løsning på de dyre taxaer med chauffører, som desværre alt for ofte er alt andet end servicemindede.

Der er så vidt jeg ved ikke noget herhjemme, der hedder et taxakørekort, men det må vel svare til et erhvervskørekort (jeg må rettes, hvis jeg er forkert på den).

Ole Sohn har nogle glimrende betragtninger i denne kronik (om deleøkonomi generelt):

Lovgivningen må revideres efter nutidens leveformer; den skal ikke fastholde et gammeldags system, som ikke længere giver mening. Selvfølgelig skal forsikringer, skat, moms, sikkerhed osv. være i orden - men lige så snart, vi har fundet ud af dét, så skal enhver erhversdrivende med formalia i orden kunne forestå en taxavirksomhed, om det så er som traditionel taxa eller baseret på deleøkonomi, hvor private med de nødvendige godkendelser kan befordre passagerer; præcis som vi i dag har traditionelle biludlejningsselskaber og en delebilsfond som LetsGo, eller traditionelle (dyre, men skrabede) hoteller og Airbnb.

I mine øjne er deleøkonomi vand på Alternativets mølle; det er en langt bedre udnyttelse af de eksisterende ressourcer og fordrer samtidigt en mere personlig og gensidigt respektfuld interaktion. Der er alt at vinde på deleøkonomi; det er bare et spørgsmål om at få sat det i nogle rammer, der sikrer fair vilkår og sikkerhed for alle parter.

Ja, vi er sikkert enige :slight_smile:

Vh. Nicolas

Det er der. Se https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Taxikoersel/Saadan-bliver-du-taxichauffoer.aspx (det er det nævnte “chaufførkursus” der i daglig tale kaldes “taxakørekort”).

Det er en rigtig god idé og jeg tror faktisk, at flere andre lande har løst det på samme måde. :thumbsup:

Tak, Nis.

Det må være sådan et, der giver ret til at køre over for gult m.v. :slight_smile:

Spøg til side - det ligner bestemt vejen frem.

Vh. Nicolas

Uber i Danmark er det rene skruebrækkeri. Jeg håber, at de snart forsvinder fra Danmark.

For at køre hyrevogn lovligt i danmark skal man
1: have et erhvervskørekort, der giver tilladelse til taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport og offentlig servicetrafik dette tages hos en kørelære og kræver at man:
a: Har kørekort til alm. bil. . (betalt selv prøvegebyr)
b: er 21 år.
c: Have en lægeerklæring. . (betalt selv gebyr)
d: Bestå teoriprøve med Maks 3 fejl (den samme som ved alm. køreprøver der må man så bare have 5 fejl) . (betalt selv prøvegebyr)
e: Bestå en køreprøver hvor man hurtig og sikkert kan køre fra A til B, man må kikke kort en gang undervejs ( her er jeg usikker på om regler er lavet om det jo tros alt 20 år siden jeg gik mit), krave er ivrigt væsentligt skærpet i forhold til en normal køreprøve. . (betalt selv prøvegebyr)
f: korte skal fornyes hver 5. år, men ny lægeerklæring. . (betalt selv gebyr og prøvegebyr)
2: Har tilladelse fra kommunal bestyrelsen eller den myndighed som kommunal bestyrelse har overført myndigheden til i stor København er det hyrevongsnævnet, her skal man
a: typisk bestå en prøve i lokal geografi. (betalt selv prøvegebyr)
b; have bopæl her i landet.
c: ikke være straffet for noget der med føre fare for misbrug.
d: der udover skal du gemme føre og bestå et kursus med service og konflikthåndtering (betalt selv)
e: Korte skal fornys hver 5. år (Betal selv gebyr)
Nu kan du så arbejde som chauffør på sindssyg dårligt vilkår. Typisk kan en dag chauffør der køre 12 timer 5 dage om ugen køre 20.000 ind før skat. Gemmen snitte for taxichauffør 23401 kr. men det svinger fra 15.000 til 35.000 Tjek din løn - Lønberegner - Taxachauffør | Jobindex
Hverdag skal du lave kørebog, hvor du notere, vagt start, vagt slut, start km, slut km, antal km, antal ture, antal kr…
Vil du så også være vognmand skal du typisk
a: have arbejdet i faget en del år, det er lidt forskellig hvor i landet du vil søge bevillig, i storbyer er det nok sværest
b: kunne udvise en fornuftig indtægt.
c: være heldig at der er ledige bevilliger, (det er i gen kommunalbestyrelsen der fastsætter antallet).
d: invester i en bil der overholder bekendtgørelses krav til indretning af hyrevogne det er bla, krave og plads og komfort.
e: have sat taxi udstyr på (sædekontakt så taximeter ved om der er kunder, vejdrejkontakt, taximeter, og skilt, plus cykel stativ. o.s.v.), ændre hjul på vongen skal du højst sandsynligt have kaliberet taximeter (Jep Betal selv)
f :I storbyer tilslutter dig en taxi central (det skal du betale for)

Vil du være uber chauffør så er kravet et alm. Kørekort, en bil(som kan være noget være skrammel, en telefon, og du betaler højst sandsynligt ikke skat til gengæld du optjener ikke feriepengene.

PS: der er forøvrigt forskæld på Taxi og Taxa
Taxi er det rigtige Taxi som hyrevogn, det hedder det også i udlandet.
Taxa er et registreret varemærke som til Københavns Taxa(4x35) så da DR lavet TAXA have de tilladelse fra netop Københavns Taxa.

2 Synes om

Tak for dit indslag Ivan! Det er rigtigt fedt at kunne se processen stillet op på den måde. Kører du stadig hyrevogn, eller er det et tidligere arbejde?

Problemstillingen er præcis det, som du stiller til sidst: der er rigtigt mange krav til at skulle køre taxi, men ingen krav til at skulle køre Uber. Det er både urimeligt over for de der kører hyrevogne, i forhold til de krav og udgifter der er, og på samme tid bliver de krav, der er stillet til at køre hyrevogn, ligegyldiggjort med den mangel på regler, der er omkring Uber. Med det mener jeg ikke de udgifter der kommer med jobbet, det virker ikke rimeligt i sig selv.

Efter at have læst de krav der bliver stillet, som du har stillet dem op, tænker jeg at man må kunne gøre det billigere at tage et erhvervskørekort. Her kunne man, f.eks., ændre de egenbetalinger der er. Man kan argumentere, at en investering i at betale for køreprøve, samt lægeerklæring til dette formål, vil vi i virkeligheden investere i en lettere trafik i storbyerne.

Branchen lyder utroligt forældet. Hvordan kan det være, at der skal skrives kørebøger stadigvæk? Der er flere firmaer, der udbyder løsninger for kørebøgerne. Her trykker du på en knap på din telefon, så bliver der noteret hvor du er, og hvad tid du er der. Den noterer også selv hvilken opgave du er i gang med og hvor lang tid du bruger på den. Med det udstyr vil man kunne udgiften ved stillestående arbejdstimer. Jeg ved at dette allerede bliver brugt i andre brancher end taxibranchen.

Hvis vi finder frem til en fornuftig løsning, på hvordan vi bedst implementer, en lovgivning omkring Uber, vil vi kunne løse en del af de problemstillinger du nævner.

De krav du nævner, som f.eks. taxi udstyret, er de sat af taxi selskaber, eller er det reguleringer der kræver dem?

1 Synes om