Jeg bor i øjeblikket i Belfast og tager ofte brug af Uber, da det er en billig og nemt alternativ til Taxaer. I Belfast er der ikke nogen diskussion omkring Uber, de har nemlig løst problemet. Det var jeg faktisk ret overasket over da jeg kom herover.
De har en helt fantastisk løsning - for at køre Uber skal du have et taxakørekort og en forsikring. Det er et lovkrav, som Uber naturligvis følger. På den måde mister taxachaufførerne ikke deres arbejde, men får derimod langt mere frihed fra taxaselskaberne. Derudover får man, som forbruger, langt større valgmuligheder, uden at der skal være en debat omkring det - du kan frit vælge om du vil bestille en hurtig taxa med telefonen og køre i en bil af lavere kvalitet, eller om du vil ringe, eller hejle, en taxa fra taxaselskaberne i en bil af kvalitet du kender, og som formentligt er bedre.
Som taxachauffør får du også mulighed for, at kunne skabe et mere individuelt liv, hvor de får tid til at balancere mellem arbejde og familie, som de selv ønsker det. Det argument alene ville stå rigtigt stærkt, både blandt taxachauffører, og politikere.
Det er så simpel en plan, og efter at have hørt om den, kunne jeg simpelthen ikke forstå at vi endnu ikke har gjort det i Danmark. Jeg undrer mig om dette forslag nogensinde har været oppe og vende mellem nogle beslutningstagere, eller i den offentlige debat.