Kære medlem i Fyns storkreds
Generelt er vi i en MEGET bedre position nu end for fire år siden - læs til sidst i nyhedsbrevet, hvor vi introducerer “Månedens medlem”. Men først kan du nyde en smagsprøve på de plakater, vi snart skal hænge op:
Spidskandidat til Region Syddanmark - Spidskandidat i Odense kommune
Den grønne Butik
Vi har netop lavet aftale om et lejemål i Sankt Knuds Kirkestræde 9 og er ved at få de sidste detaljer på plads med udlejer, så vi kan få et hyggeligt og alternativt kampagnekontor. Vi regner med at få en nøgle i hånden i midten af næste uge, og så skal vi indrette butik med genbrugsmøbler, plakater og flyers, plancher fra de grønne bevægelser vi arbejder sammen med og andet godt. Det skulle gerne blive et samlingssted for lyttende samtaler, upcycling af gamle valgplakater, frisk frugt, salg af bøger og blade mm.
Online møde mandag 6/10 kl. 19-20
Vi håber, at rigtig mange fynboer vil bruge en time på at blive opdateret om valgkampen, Den grønne Butik og hvordan man kan støtte de mange kandidater, så vi kan få et flot, fynsk resultat. Se mere på Vi skyder den fynske valgkamp i gang - online // AlleOS og tilmeld dig gerne.
Fysisk fællesmøde for Fyn torsdag 23/10 kl. 17-20
Vi mødes fra hele øen i Odense, opmuntrer hinanden til at give den gas og fordeler plakater og strips/snor, så vi kan være mange, der hjælpes ad med at hænge dem op. Se mere på Vi sætter spurten ind på Fyn // AlleOS
Plakater op lørdag 25. oktober fra kl. 12
Det er en kæmpe hjælp, hver gang der er en, som hænger 8-10 plakater op - det er fem lygtepæle eller 6 m hegn
Vi har mange nye plakater på vej med gode budskaber og pæne kandidater - og en masse gamle plakater, der kan genbruges og supplere de nye. Vi har dels brug for enkelte plakater i de kommuner, hvor vi ikke stiller op, for at støtte regionsvalget og mange plakater i de kommuner, hvor vi stiller op til byrådet.
Vi har lavet valgforbund med Kristendemokraterne, som matcher os godt i størrelse og holdning til sundhed. En del af aftalen er, at vi hjælper hinanden med at hænge plakater op, så vi skal køre mindre rundt og samtidig få plakaterne længere ud.
Valgfest 21. eller 22. november
Vi vil gerne holde en fest for frivillige, kandidater og ikke mindst de nye folkevalgte i weekenden efter valget. En model kunne være at holde en reception i Den grønne Butik først, hvor vi siger tak til samarbejdspartnere mm. og så spiser og fester sammen et andet sted bagefter. Hvis du har et party-gen, må du gerne være med til at arrangere festen. Vi glæder os allerede
Månedens Medlem: Ole Dupont Kofod - “Fire år med hårdt arbejde og fremgang”
Jeg var kandidat til KV/RV21 og igen nu - det er to helt forskellige verdener.
Jeg har været medlem siden august 2016 og deltog en smule i det lokale arbejde i Assens, men var ellers passivt medlem indtil september ‘21, hvor jeg lidt tilfældigt kom til at deltage i halvårsmødet i Fredericia. Her kunne jeg mærke, at der var behov for at kæmpe for Alternativet, hvis partiet skulle overleve (I kan sikkert huske situationen dengang).
Så jeg meldte mig som kandidat til kommunalvalget i Assens, mens Kasper Krebs stillede op i Svendborg og Jacob Holm i Odense - altså tre mænd i tre kommuner og nul kvinder. Jeg stillede desuden op til regionsrådet sammen med Hans fra Vejle, Henrik fra Aabenraa og Jacob - altså fire halvgamle mænd igen. Vi havde stort set ingen hjælp hverken i forhold til materialer, valgkamp, økonomi eller noget som helst. Der blev da heller ikke valgt en eneste i hele regionen.
Vi fik fem byrødder i alt i hele landet, så Alternativet blev trods alt ikke udslettet fra det kommunale landkort, selvom det var tæt på. Efter det resultat besluttede jeg for alvor at stemple ind og kæmpe for, at vi ville gøre det bedre næste gang.
Ved generalforsamlingen i ‘22 var der ikke én fra den gamle bestyrelse, der stillede op, så vi var fem helt nye - de tre kandidater fra KV21 plus to mere, som gik i gang med at bygge organisationen op. Samtidig var der kommet mere ro på ledelsen på landsplan, og efter et besøg af Franciska i foråret begyndte det så småt at spire. Vi endte med en gruppe på ti kandidater på Fyn til folketingsvalget i '22, hvor Alternativet nærmest leverede et mirakel ved at gå fra en meningsmåling på 0,0% til et valgresultat på 3,3% og seks mandater.
Herefter begyndte det stille og roligt at gå fremad. Vi fik holdt flere gode fælles arrangementer (nytårskure, udflugt med skinnecykler som kom i Fyens Stiftstidende og TV2Fyn, inspirationsmøder, Demokratifestival mm.) samtidig med, at Hovedbestyrelse og sekretariat kom til at fungere meget bedre. Nyborg fik en lokalforening i gang og var værter ved en nytårskur.
Nu står vi så med 15 kommunale kandidater på Fyn (7 kvinder og 8 mænd) i fem kommuner, 10 kandidater til regionsrådet (5 mænd og 5 kvinder), 6 folketingsmedlemmer der glæder sig til at hjælpe os rundt om i landet med valgkampen, et markant mere velfungerende sekretariat end for fire år siden og lækre plakater og andet valgmateriale på vej. Samt forhåbentlig en hyggelig valgbutik der kan blive samlingspunkt for frivillige, kandidater, medlemmer af grønne bevægelser og nysgerrige vælgere, som ender med at sende Alternativet i flere byråd på Fyn og i Regionsrådet. Det er så fedt at være en del af.
Der er stadig plads til at drømme. Helt overordnet vil jeg fortsat arbejde for, at Alternativet bliver organisatorisk og politisk velfungerende og relevant i hele landet - så skal den parlamentariske indflydelse nok følge efter. Men nu skal vi lige i nogle regions- og byråd først.
De bedste hilsner
Bestyrelsen