Lærerne har for mange timer, de har for få forberedelsestimer til at differentiere undervisning, de har ikke værktøjskassen til specialelever, de har ikke en chance med lokalet proppet til bristepunktet og tre specialelever oven i hatten.
Eleverne har ikke en chance, rammerne er umulige for dem, ingen forstår dem, for en stor del af inklusionsbørnene er det blot en fiasko de ikke har brug for.
Alle lider under denne inklusion.
Rul den tilbage:
Lav specialspor igen, og i dem forsøg med inklusion, som vi gjorde før.
Som jeg ser det, så var Folkeskolereformen aldrig tænkt til at skulle fungere, og blot et middel i den neoliberale offensiv mod velfærdsstaten. Sådan anskuer jeg generelt New Public Management, for hvorfor fortsætter ordninger som INGEN kan sige noget godt om…?
Nå men mht differentiering skal der i hvert fald ske noget. Det handler også om formen. Hvis man ved at fx autister og ADHD-elever (Altså dem der faktisk har diagnosen og ikke alle dem som medicinalindustrien bare vil fylde med Ritalin) skal kunne klare normalklasser, så skal der være færre skift og tid til fordybelse og mere learning By Doing hvor man helt konkret kan se hvad man skal bruge det lærde til.
Helt enig! Og så skal der flere lærerresurser pr klasse, så man kan lave holddeling, støtte dem, der har svært ved stoffet og udfordre dem, der lærer nemt og hurtigt.