Vi vil gerne have road pricing, men jeg har ikke kunne finde et sted, hvor vi beskriver hvad det skal dække over. Der står lidt om road pricing i vores trafikudspil, men ikke særligt detaljeret.
I vores trafikudspil er der mange gode takter:
Som jeg ser det er den store udfordring forskellen på land og by - eller rettere, adgang til effektiv offentlig transport. Der er mange borgere der ikke har et alternativ til bilen i dag. Det kan være fordi de både bor og arbejder på landet. Det er ikke unormalt at have fx. 15 km. til arbejdet, men turen med det offentlige vil tage mere end 2 timer, da borgeren først skal ind til byen og derefter ud igen. Der er sjældent brugbar tværgående busser, da der ikke er passager grundlag for det.
For lige at være sikker på, at jeg ikke er helt galt på den, vil jeg dele mine tanker om road pricing.
Variable priser: For at sikre plads på fx. motorvejene, skal vi ikke udbygge dem med ekstra spor. I stedet skal road pricing fordele trafikken med variable priser. Det vil betyde at det vil koste mere at benytte motorvejen i myldretiden og være billigere udenfor myldretid. Der vil være skiltning der tydeligt viser hvilke tidsrum det koster ekstra at benytte vejstrækningen.
Kørselsfradrag: Med road pricing vil jeg afskaffe kørselsfradraget som vi kender det i dag. For bilister ser jeg gerne at det bliver billigere at kombinere bilen med offentlig transport. For dem der i dag køber månedskort, vil jeg i stedet for kørselsfradrag gøre månedskort billigere. Det vil sige i stedet for et skattefradrag, vil månedskortet koste tilsvarende mindre. Når en borger køber et månedskort, skal det tydeligt stå på kvitteringen hvor meget der er trukket fra i “kørselsfradrag”.
For bilister der kombinere bil og offentlig transport, skal der være en gulerod i form af billigere road pricing mellem hjem og stoppested/station. I dag findes der fx. parkeringspladser der er anlagt til skifte mellem bil og offentlig transport. Det skal selvfølgeligt kunne betale sig. Her vil der også være mulighed for at give en ekstra bonus for samkørsel.
Broafgift: Jeg kan ikke se noget som helst rimeligt i, at det koster mere at køre fra Nyborg til Korsør, end det koster at køre fra Nyborg til Odense. Derfor skal omkostninger til vedligehold af storebæltsbroen indregnes i road pricing systemet. Strækningerne mellem Odense og Nyborg, Nyborg og Korsør samt Korsør og Slagelse minder meget om hinanden og burde alle koste ca. det samme pr. kilometer.
Færger: Udover broafgifter, bør det heller ikke koste mere at transporterer varer mellem øerne og fastlandet, end det koster at køre med varerne på en vej. Jeg kan ikke se det rimelige i at den lille købmand på en ø, skal have flere udgifter end købmanden på fastlandet. På samme måde skal den lille producent på øen heller ikke have ekstra udgifter i form af færgebillet for, at afsætte sine varer i resten af landet.
Erhverv: Visse erhverv skal kunne registrere deres bil og slippe billigere. Det vil fx. være håndværkere og kørende sælgere. For visse erhverv ser jeg også mulighed for at de kan få nogle af pengene tilbage i støtte til grøn omstilling. Investere en håndværker fx. i ladcykler som erstatning for varevogne, skal de kunne få en del af investeringen tilbage via et fradrag i deres road pricing.
For håndværkere kunne jeg forestille mig en model, hvor CO2 afgiften bliver lavere, jo større procentdel af kørslen sker i en elektrisk varebil. Det skal være en fordel at bruge den elektriske varebil, og ikke blot indkøbe den. Jeg tænker at det skal være mærkbart at omstille, og det tror jeg at det vil være, hvis der også gives et lille afslag på CO2 afgiften på fossile brændstoffer, jo mere virksomheden omstiller til el. Jo større procentdel af deres kørsel der foregår på el, jo billigere slipper de. Der kan være en solnedgang/udløbsdato på fx. 10 eller 20 år på denne rabat, så de ved at de skal have omstillet 100% til den tid.