Resultatet af første medlemsundersøgelse omkring mærkesager

Kære medlem af Alternativet Odsherred :green_heart:

Vi fik 22 svar. Tak for det. Det vil sige at over 1/4 af vores 77 medlemmer har svaret.

Lige nu har jeg lavet opgørelsen og skal til at forberede mig på dagens 2 vigtigste samtaler. Først vil jeg tale med Ivan, der er tovholder i vores team for politikudvikling og i aften skal jeg mødes med vores byrådskandidater Marianne, Jørgen og Jacob.

Vi har alle vores favoritter blandt mærkesagerne - og hvordan vil man modtage et resultat, der sender ens yndling nederst i prioriteringen? Mærkesager handler ikke bare om tal, det handler også om følelser og engagement :kissing_heart:
Måske kan et særligt engagement og en personlig indsats flytte lidt rundt på tingene, men undersøgelsen skal tages alvorligt og bruges.

Nu vil jeg parkere følelserne et øjeblik - jeg vil så gerne have flere bier :disappointed_relieved: - og lade tallene tale:


Undersøgelsen startede med denne instruktion:

Hvilke mærksager er bedst? Lige nu, skærer vi ned til 7-10 mærkesager.
Giv venligst kun “God mærkesag” til de mærkesager du synes er lettest at forstå - og som har et stort potentiale.

Her er mærkesagerne sat op i rækkefølge efter hvor mange personer, der har sat X ved “God mærkesag”


Disse 4 mærkesager fik opbakning af mere end 2/3 af besvarelserne, nemlig mere end 15.
De bør derfor fremhæves specielt

  • Mere grøn energi ,19
  • Mere tillid mindre kontrol, 17
  • Ældre medborgere skal tilbydes pleje, hvor livskvalitet og værdighed er nøgleord, 16
  • Lokale økologiske fødevarer i kommunens køkkener og kantiner, 16

Og disse 6 fik mere end halvdelen, nemlig mere end 11. De bør komme med på listen over de 10 vigtigste mærkesager:

  • Odsherreds nye brand: Danmarks giftfri økologiske klimakommune, 14
  • Klimakrav i kommunale udbud, 13
  • Bæredygtigt iværksætteri, 12
  • Udviklings-hus for iværksættere og unge, 12
  • Ind-licitering i lokalsamfund af kommunale opgaver, 12
  • Lokaldemokratiet skal styrkes og lokalsamfundene skal styre mere selv, 12

Og disse 7 fik ikke over halvdelen. De vil optræde i de idekataloger som vi supplerer mærkesagerne med - og i de beskrivelser som knytter sig til mærkesagerne.

  • 30 timers arbejdsuge, 11
  • Kontanthjælp uden modkrav, 10
  • Flere bier, 10
  • Lokal fødevare-distribution, 10
  • Mere “vild med vilje” i kommunens arealer, 10
  • Landskabsstrategi med skovrejsning og mere fri og vild natur, 10
  • Mere iværksætteri omkring havhaver og tang, 8

Vi skal nu finde ud af hvordan vi skal arbejde videre med mærkesagerne.
Hvordan kan vi beskrive dem ved hjælp af de 3 bundlinier? Er der nogen mærkesager, der hænger mere sammen end andre? Hvordan skal de formidles? Hvilke kampagner skal de med i?

Det bliver spændende at komme i dybden med mærkesagerne - og dine ideer og kommentarer vil blive brugt!

:green_heart: Peter Arklint