Kære medlem af Alternativet Odsherred
Vi fik 22 svar. Tak for det. Det vil sige at over 1/4 af vores 77 medlemmer har svaret.
Lige nu har jeg lavet opgørelsen og skal til at forberede mig på dagens 2 vigtigste samtaler. Først vil jeg tale med Ivan, der er tovholder i vores team for politikudvikling og i aften skal jeg mødes med vores byrådskandidater Marianne, Jørgen og Jacob.
Vi har alle vores favoritter blandt mærkesagerne - og hvordan vil man modtage et resultat, der sender ens yndling nederst i prioriteringen? Mærkesager handler ikke bare om tal, det handler også om følelser og engagement
Måske kan et særligt engagement og en personlig indsats flytte lidt rundt på tingene, men undersøgelsen skal tages alvorligt og bruges.
Nu vil jeg parkere følelserne et øjeblik - jeg vil så gerne have flere bier - og lade tallene tale:
Undersøgelsen startede med denne instruktion:
Hvilke mærksager er bedst? Lige nu, skærer vi ned til 7-10 mærkesager.
Giv venligst kun “God mærkesag” til de mærkesager du synes er lettest at forstå - og som har et stort potentiale.
Her er mærkesagerne sat op i rækkefølge efter hvor mange personer, der har sat X ved “God mærkesag”
Disse 4 mærkesager fik opbakning af mere end 2/3 af besvarelserne, nemlig mere end 15.
De bør derfor fremhæves specielt
- Mere grøn energi ,19
- Mere tillid mindre kontrol, 17
- Ældre medborgere skal tilbydes pleje, hvor livskvalitet og værdighed er nøgleord, 16
- Lokale økologiske fødevarer i kommunens køkkener og kantiner, 16
Og disse 6 fik mere end halvdelen, nemlig mere end 11. De bør komme med på listen over de 10 vigtigste mærkesager:
- Odsherreds nye brand: Danmarks giftfri økologiske klimakommune, 14
- Klimakrav i kommunale udbud, 13
- Bæredygtigt iværksætteri, 12
- Udviklings-hus for iværksættere og unge, 12
- Ind-licitering i lokalsamfund af kommunale opgaver, 12
- Lokaldemokratiet skal styrkes og lokalsamfundene skal styre mere selv, 12
Og disse 7 fik ikke over halvdelen. De vil optræde i de idekataloger som vi supplerer mærkesagerne med - og i de beskrivelser som knytter sig til mærkesagerne.
- 30 timers arbejdsuge, 11
- Kontanthjælp uden modkrav, 10
- Flere bier, 10
- Lokal fødevare-distribution, 10
- Mere “vild med vilje” i kommunens arealer, 10
- Landskabsstrategi med skovrejsning og mere fri og vild natur, 10
- Mere iværksætteri omkring havhaver og tang, 8
Vi skal nu finde ud af hvordan vi skal arbejde videre med mærkesagerne.
Hvordan kan vi beskrive dem ved hjælp af de 3 bundlinier? Er der nogen mærkesager, der hænger mere sammen end andre? Hvordan skal de formidles? Hvilke kampagner skal de med i?
Det bliver spændende at komme i dybden med mærkesagerne - og dine ideer og kommentarer vil blive brugt!
Peter Arklint