Reklamer og åbne butiksdøre om vinteren

Her nogle forslag til Alternativets politik:

Reklamer for tobak er forbudte, men reklamer for spil og strakslån florerer - især på TV mediet.

Vi ved, at spil hænger sammen med med sygdom - ludomani - på samme måde som tobaksrygning er associeret til sygdom, sygdom som ødelægger menneskers liv, og som også belaster samfundet. Ludomani kræver behandling, og det koster. Og personer, som kommer i økonomisk uføre pga. ludomani, må samfundet hjælpe.

Alligevel ser vi, at danskerne tilskyndes til spil, idet vi tillader TV reklamer for spil - måske fordi staten også har en lukrativ aktie i denne branche.

Jeg foreslår et forbud mod spil-reklamer, på samme måde som vi kender det fra tobaksreklamer.

Tilsvarende problem gør sig gældende for de mange TV-reklamer for strakslån med ågerrenter. Mange bliver snydt, da de ikke kan gennemskue konsekvenserne af deres handlinger. Det går ikke kun ud over dem selv, men også deres kreditorer og samfundet.

Jeg foreslår derfor også et forbud mod ågerrenter og reklamer for strakslån.

Og så kan vi tage fat på de lavthængende frugter. Her et eksempel:

I vintertiden ser vi, at de fleste butikker i shoppinggaderne har åbne døre ud til frosten. Det er rent energispild og belaster klimaet. Men hvis den ene butik gør det, bliver andre nødt til at følge trop for på denne måde at signalere til kunderne, at de er velkomne.

Jeg foreslår et forbud mod åbne butiksdøre om vinteren. Det betyder udover mindre energispild til gavn for vores klode også besparelser på butikkernes varmeregninger. En ren vin-vin situation.

1 Synes om