Forslagets tekst
Både staten og regionerne gaber over mere end de kan håndtere og det resulterer i et ineffektivt bureaukrati og i en skævvredet politisk arena, hvor det ikke er de mest mobiliserende agendaer, som får lov at dominere og bestemme udviklingen. Forskellene imellem de enkelte kommuner er for store til at kunne håndteres efter et ‘ens for alle’-princip som staten og regionerne nødvendligvis er bundet til. Løsningen på dette dødvande er ikke at underløbe det kommunale selvstyre, men at reducere den politiske lagdeling af Danmark og kun bibeholde det kommunale (samt Kommunernes Landsforening, som skaber tværgående koordination og harmonisering imellem kommuner).
Nedlæg Folketinget og alle statslige organer og brug midlerne i kommunalbestyrelserne, i KL og i andre relevante mellemkommunale organisationer.
Nedlæg Regionsrådene og alle regionale organer og brug midlerne i kommunalbestyrelserne, i KL og i andre relevante mellemkommunale organisationer.
Udfordring forslaget skal løse
Det politiske skal gøres mere nærværende for borgerne, for at modvirke politikerlede/den eksisterende politiske kultur. Kommunalpolitikken er meget tættere på borgerne, men får ikke lov til at udfolde sit fulde potentiale for at mobilisere borgerne.
Potentielle ulemper ved forslaget
Forslaget er meget alternativt, og jeg forventer at folk vil have brug for god tid til at tænke forslaget igennem, før de kan se sig selv i det.
Hvordan forslaget er udarbejdet
Jeg har endnu ikke fået vendt forslaget med nogen. Men jeg vil meget gerne tale med alle som synes det lyder interessant.
Hvem har været inddraget
Nej. Men det ville være oplagt at høre kommunerne om tankerne.
Forslagsstillere
Status på forslaget
Status: Søger medstillere
Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.
Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.
Du kan blive medstiller på AlleOs