Råd til omsorg

Kære kandidater til politisk leder (andres input er også velkomne).
Vi ser allerede nu at antallet af ældre er stigende, hvilket selvfølgelig øger udgifterne til hjælp og pleje. Det vil fortsætte med at stige en del år frem i tiden.
Vi ønsker minimums-normeringer til børn i institutionerne. Det vil også kunne betyde øgede udgifter.
Den grønne omstilling haster og den koster. Når Alternativet taler om, at vi skal ændre vores vaner og at vi ikke kan fortsætte med samme levevis som vi er vant til, hvad lægger i så i det?
En ting er, at mange mennesker fint kan skære ned på deres forbrug af f.eks. flyrejser, kødindtag og indkøb af tøj og andre ting. Men skal børn i institutionerne, de plejekrævende ældre, de handicappede og andre, der i deres dagligdag er afhængige af andre mennesker for at kunne fungere godt også gå ned i standard? Skal vi spare på hjælpen til de grupper i samfundet, der ikke er gode til selv at råbe op, men som på lige fod med alle andre i befolkningen fortjener trivsel?
Det tror jeg ikke at Alternativet synes vi skal. Men hvis ikke vi skal det, hvordan får vi så råd til f.eks. at betale for minimumsnormeringer, stigende antal plejekrævende ældre mm.
Det er et område, som jeg jævnligt savner Alternativets input til. Derfor er jeg selvfølgelig meget interesseret i at vide, hvad i som er kandidater mener om det.

Mange hilsner fra Hanne Stender Damkjær.

2 Synes om

Det er derfor, det er så vigtig at finde pengene til omstillingen på en anden måde. For nej de skal ikke tages fra dem.

Det korte svar… vi skal i højre grad omfordele. Der skal flyttes penge fra de rigeste til de fattigste og til de ting du efterspørger. Alternativet har jo givet sit bud på en finanslov, hvor vi flytter på rigtig mange penge og hvor der også er bud på nye steder vi kan skabe flere penge. Normalt når man laver finanslove er det meget få penge, man vælger at flytte rundt på.

2 Synes om

Hej Hanne

Jeg synes, det er meget vigtigt, at vi også i fremtiden har et samfund, der tager vare på alle, der har brug for det. Som Mira også har skrevet, har vi i vores finanslovsforslag vist flere måde at flytte penge, herunder ved at lade de bredeste skuldre bære lidt mere. Det er jeg tilhænger af.

Jeg mener derudover, det er meget vigtigt, at vi får gjort op med de nuværende regnemodeller, der ser investeringer i velfærd som udgifter. Hvis vi investerer mere i menneskers trivsel, vil det både give bedre livskvalitet og besparelser senere.

Mvh Rasmus

1 Synes om