Pseudoarbejde

Har i ferien læst bogen Pseudoarbejde. Kan anbefale den, da jeg synes den giver et godt indspark til en debat om arbejdsmarkedet og hvorledes vi indretter os.

Det primære budskab er at vi laver en masse unødigt arbejde, som måske ikke behøves i det omfang som det har for nuværende. Der er ikke mange der laver det praktiske arbejde, men flere og flere der laver arbejde til hinanden uden der rigtigt kommer noget fornuftigt ud af det (kontorarbejde).

Ikke at jeg køber det 100% - men den er godt skrevet og ligger virkelig op til debat.

Oplever virkelig noget lignende i mit arbejde med det offentlige (privat firma der arbejder med udbud og sælger til det offentlige)

NB: http://pseudoarbejde.com/

/Benny

4 Synes om

Folketingsmedlem for Alternativet Rene Gade fortalte begejstret forleden i DR hvordan han havde skåret sin arbejdsuge ned til 30 timer uden at forsømme sit arbejde.

Nu er politik også en slags pseudoarbejde. Havde han skåret arbejdstiden til 0 ville Rene Gades resultater stadig være minimale til forskel for stort set alle andre faggrupper.

Spørg bare personalet på landets plejehjem og sygehuse om de kan arbejde mere effektivt i de timer de faktisk er til stede, eller skal tømrerne skifte sømpistolen ud med en maskinpistol?

På den anden side er jeg ikke i tvivl om at Alternativet med lys og lygte leder efter en efterfølger med samme sans for fatamorgana projekter.