Privatisering af TV 2

Et af de emner, som vi sikkert kommer til at diskuterer i denne regeringsperiode, er en privatisering af TV 2. Her vil jeg foreslå at vi sætter TV 2 fri, efter en god gedigen dansk model - nemlig fondsejet.

Jeg vil foreslå at TV 2 bliver omdannet til et fondsejet selskab, i stil med Carlsberg, LEGO og mange andre danske virksomheder. I fonden vil der være regler for TV 2, som skal sikre TV 2 som en dansk virksomhed.

Jeg kan ikke se den store gevinst for samfundet, ved en privatisering af TV 2. Derfor bør privatiseringen ske på en måde, så vi sikre at TV 2 kan opretholde en høj kvalitet samt undgå at blive presset af en investeringsfond eller lignende, hvis eneste formål vil være at optimere og presse penge ud.

Og ja, det vil så betyde at statskassen ikke vil få en indtægt fra salg af virksomheden. Men det er billigt, for at bevarer TV 2 som dansk virksomhed.

Hvad tænker I andre, når vi taler privatisering af TV 2?

Jeg er ikke sikker på at fondsejet er en god og gedigen model: Indspiste fonde sætter dagsordenen | Information

Det som fondsmodellen giver er et stabilt dansk ejerskab. Fondens eneste formål skal være at eje TV 2 samt sikre at TV 2 forholder sig neutrale i nyhedsdækningen. Det er blot et spørgsmål om, hvordan man opsætter fonden og dens formål. For ja, hvis den blev en åben fond, som også skulle støtte andre, ville den få for meget magt.

Er dette ikke totalt ligegyldigt for mig, som kun hænger på DR´s Licenser ?

Jo, hvis du ikke har interesse i TV 2, så er det vel ligegyldigt for dig? Jeg tror ikke helt, at jeg forstår dit spørgsmål.

1 Synes om

Fondsidéen lyder fornuftig.