Politisk nyt fra gruppeforpersonen

Kære grønne venner

Som noget nyt vil vi i folketingsgruppen sende nyhedsbrev ud på skift. Her vil vi fortælle lidt om, hvad der rør sig i vores politiske liv på og uden for Christiansborg, og jeg har som gruppeforperson fået æren af at starte stafetten.

folketingets åbning

Et nyt folketingsår med masser af opgaver

Udadtil blev folketingsåret skudt i gang tirsdag d. 3. oktober med Statsministerens åbningstale. Men i praksis startede folketingsåret for ud MF’ere i august.

De sidste par måneder har alle os folketingsmedlemmer blandt andet deltaget i forhandlinger og drøftelser i ministerierne, udvalgsarbejde samt deltagelse i diverse konferencer, høringer, demonstrationer, events osv. Dertil har der været mange store dagsordener, vi har skullet forholde os til. Noget af det har vi allerede vedtagen politik på - og så er det jo bare om at følge den - mens andre spørgsmål kræver større drøftelser og tid til at sætte sig ind i stoffet, læse høringssvar mv. Det kan være en udfordring, når vi samtidig bliver kimet ned af pressen, der vil have en kontant udmelding med det samme. Men vi gør hvad vi kan for at behandle hvert et emne med respekt og en saglig, lyttende tilgang.

Folkeskolen og børneområdet fylder meget i mit politiske arbejde

Da jeg er børne- og grundskoleordfører, kan I nok forestille jer, at jeg bruger en del tid på at forholde mig til folkeskolen, som jo er regeringens helt store fokusområde i disse uger. Indtil videre har Alternativet ikke været inviteret med til drøftelser og aftaler om folkeskolen i Ministeriet, da vi ikke er med i Folkeskolereformen fra 2013 – en praksis jeg har skrevet et kritisk indlæg om her på min Facebook side. Jeg er derfor også lidt usikker på, om vi overhovedet vil blive inviteret til forhandlinger om folkeskolen nu. Det vil tiden vise, men jeg presser selvfølgelig på for, at vi også får vores stemme hørt.

Jeg har til gengæld allerede indgået den første politiske aftale i Børne- og Undervisningsministeriet på Alternativets vegne. Det er en mindre aftale, der giver 30 mio. til en ny ordblindepakke, som har fokus på ordblindhed blandt unge og voksne. Det er et vigtigt område, og jeg er glad for, at jeg ved at sidde med om bordet også fik skrevet et nyt fokus på talblindhed ind i aftalen – et handicap, som meget få taler om, men mange borgere faktisk er ramt af. Læs aftalen her

Jer som kender mig og følger mit arbejde, vil også vide, at jeg fortsætter med at sætte politisk fokus på de allermindste børn sammen med Alternativets eksterne børne- og familieordfører, Nanna Høyrup.

Minimumsnormeringer og dagtilbud fyldte forholdsvis meget i den forrige regering, men nu er fokus flyttet andre steder hen. Det ærgrer mig, fordi vi er langt fra i mål med at sikre ordentlige vilkår og rammer for samfundets yngste borgere. Nye kvalitetsmålinger viser, at der i over 8 ud af 10 vuggestuer ikke er en tilfredsstillende kvalitet. Det mener jeg, at vi ikke må stille os tilfreds med. Og det undrer mig, at regeringen med sit fokus på folkeskolen ikke kan se, at forudsætningen for en god grundskole også er, at der kommer sunde og trygge børn i trivsel ind i den.

Jeg har skrevet mange debatindlæg om børns og familiers trivsel på det det sidste. Her er et, der er bragt i Berlingske:

Til sidst har jeg også skrevet et debatindlæg med to af Alternativets gode byrødder, Stine Isaksen fra Viborg og Emil Sloth Andersen fra København, hvor vi problematiserer de store besparelser på børne- og ungeområdet ude i kommunerne. Du kan læse indlægget i Information i næste uge - og husk også at følge det virkelig gode arbejde Alternativets byrødder laver ude i kommunerne!

Andre vigtige politiske dagsordener – blandt andet inden for asylområdet og dyrevelfærd

Foruden de store dagsordener, der fylder på familie- børne- og grundskoleområdet, lægger jeg en del arbejde i mine ordførerskaber inden for flygtninge- og asylområdet samt dyrevelfærd. Her sker der ikke så meget i ministerierne for tiden, så det er mere mig selv, der er proaktiv på udvalgte dagsordener.

I september var jeg blandt andet vært på en høring på Christiansborg, der handlede om ligebehandling, ligestilling og diskrimination af kvinder i det danske asylsystem. Høringen blev filmet og kan ses her.

På dyrevelfærdsområdet har jeg, sammen med Alternativets Fagråd for Dyrevelfærd, flere ting i støbeskeen. Blandt andet et udspil vedrørende dyr i landbruget, som jeg især er optaget af, og som vi har masser af god Alternativ politik på. Glæd jer til at høre mere om det. Landbrug- og Fødevareministeren har desuden lige meddelt, at han forventer at invitere til forhandlinger på dyrevelfærdsområdet her i efteråret. Jeg venter derfor spændt på den invitation, så jeg forhåbentlig kan gøre en forskel for dyrene i forhandlingslokalet.

Du har også mulighed for at få indflydelse på mit og de andre folketingsmedlemmers arbejde!

Med en lille folketingsgruppe og ca. 50 ordførerskaber, der skal deles mellem os, giver det sig selv, at vi ikke kan prioritere dem alle lige højt - hele tiden. Her i mailen har jeg nævnt et par af de ordførerskaber, som jeg prioriterer lige nu, men jeg har også andre vigtige ordførerskaber, der vil fylde mere i min kalender senere hen, fx ældreordførerskabet. Der skal snart forhandles ældrelov, og der er jeg så heldig, at vi har en gruppe af aktive medlemmer, der lige nu arbejder med at udvikle alternativets senior- og ældrepolitik. Dem håber jeg på, at jeg kan sparre med i forbindelse med de kommende forhandlinger.

Der findes flere af disse fagråd og interessenetværk i Alternativet, og du har også mulighed for at melde dig ind i dem, hvis du vil engagere dig inden for et eller flere politikområder, der interesserer dig.

Her kan du se listen over interessenetværk, du kan melde dig ind i.

Du kan også skrive direkte til koordinationsgruppen, hvis du vil byde ind med noget og gerne vil guides det rigtige sted hen.

Find kontaktadresserne her.

Ses vi til check in-mødet?

Som noget nyt vil jeg deltage i de månedlige digitale check-in møder, som afholdes af hovedbestyrelsens forperson Trine Aslaug. Næste check in-møde er d. 30 oktober og du tilmelder dig her.

Helen foran borgen

Tusind tak for jeres opmærksomhed og bunker af digitale kram fra mig. Jeg håber, at alle jer der er så heldige at holde efterårsferie, bliver beriget med masser af nærvær og gode oplevelser. Jeg glæder mig selv til nogle dage sammen med mine børn og kone – og så skal jeg også ud og lave lidt god gammeldags aktivisme. Stay tuned for that. :relaxed:

PS. Hvis du vil følge mit arbejde ugentligt, så kan du finde mig på både Facebook, Instagram og X

Tak for det fine og informative nyhedsbrev. God tradition I er ved at starte.
Kun et spørgsmål: Hvordan håndteres Thereses ordførerskaber, herunder klimaordførerstkabet?

Også tak fra mig for et fint og informativt nyhedsbrev.

Ved opslag på listen over interessenetværk ses, at kun et enkelt af de mange er aktivt: Det er netværket Organisation. Alle andre netværk, også netværket Ældre, er inaktive.

Det er godt at læse, at du håber at kunne sparre med gruppen af aktive medlemmer, der arbejde med at udvikle Alternativets senior- og ældrepolitik. Ved du hvor vi finder denne gruppe? :wink:

Også tak for mig - en start på en god tradition som jeg håber vil fortsætte og god efterårsferie til dig,

Hej Helene!

Tak for dit skriv, men det er for langt og ekstremt kedeligt i begyndelsen. Du slutter af med de platforme, som du så kan kontaktes på - på ugentlig basis, herunder desværre ikke Dialog på Alternativets hjemmeside. Det tænker jeg, at du har været klar over, at du skriv…Og det er jeg for alvor ærgerlig over! Og for alvor bekymret over!

Og du har angiveligt måske aldrig eller næsten aldrig læst på Dialog…Der er faktisk flere initiver, som ikke når kategorierne for politiske emner, som du henviser til! Det er den sikre vej til ikke-kommunikation!

Hej fra Gunhild

Ps. Jeg ville ønske, at der havde været en konkret kobling imellem linket til interessenetværk i nyhedsbrevet - på Fx ældreområdet, hvor du i nyhedsbrevet nævner en gruppe, som i øjeblikket skulle være i gang med at udarbejde forslag til Alternativets senior- og ældrepolitik. Det ville havde bidraget til gennemsigtighed i organisationen.

De er blevet fordelt ud til os andre folketingsmedlemmer. Jeg har fx overtaget digitalisering og uddannelses- og forskningsordførerskabet :slight_smile: Franciska har overtaget klimaordførerskabet

Det gør vi! Næste gang er mig :slight_smile: