Politisk leders rolle

For mig er den politiske leder, leder af den politiske del af Å og hvor HB`s forperson sammen med HB er leder af organisationen Å. De to ting er for mig at se væsentlige at skille ad, så det bliver mere tydeligt hvor hvilke ansvarsområder ligger.

Hvis ændringer bliver stemt igennem på mandag, så vil mine spørgsmål til politiske leder blandt andet være:

Derfor vil mine spørgsmål til politisk leder bla være

  1. Hvordan vil du medvirke til at revitalisere politikudviklingen i Å
  2. Hvad ser du som de væsentligste politiske udfordringer for Å pt
  3. Hvordan vil du arbejde for at Ås politiske ståsted igen bliver nærværende og så relevant at den igen bliver væsentlig for vælgere, presse og ngoer
  4. Hvordan vil du vægte dit lederskab, så du også bliver tydelig på Christiansborg og blandt dem der bliver dine kommende politiske lederkollger.
  5. Hvad er dine vigtigste politiske mærkesager

Det er vist lige nu tror jeg.:face_with_monocle::face_with_raised_eyebrow:

6 Synes om

Kære alle
Jeg er meget skeptisk til, at den politiske leder skal være forperson for Politisk Forum. Det har fungeret helt fint uden den rolle (jeg har været med der i fire år). I dette forum er vi ligeværdige, og argumenter/saglighed/stemmeandel er fundamentet for arbejdet.

Desuden skal en politisk leder ikke have ret til at fortolke politikken. Det skal ganske vist ske under hensyntagen til eksisterende fora, der beslutter herom, men formuleringen er uheldig. Vedkommmende skal selvfølgeligt kunne udtale sig på Alternativets vegne, men så er det dét, der skal stå.

Med hensyn til lønnen, så kan det ikke passe, at man skal fratrække noget, som man tidligere har tjent i Alternativet, og hvad gør man, hvis en PLer tjener 50.000 ved siden af, kommer man så til at skylde penge? :wink: Ny formulering er påkrævet.

Jeg er iøvrigt helt enig med dem, der mener, at denne proces er vildt forceret. Tænk, hvis vi havde haft tiden fra nytår til maj at mødes, få klarhed (mht PL-rolle, fremgangsmåde mm) og så foretage valget på årsmødet!

Husk at komme til tasterne i morgen :slight_smile:
Kh Bina
:green_heart:

6 Synes om

For mig var PL i Uffes tid ét… Hvorimod PL for fremtiden er noget andet.

Uffe satte selv rammerne for PL. Han var stifter og ganske enkelt den motor som satte det hele i sving. Men det betyder ikke at vi ‘blot’ kan søge en ny PL som erstatning, nu hvor Uffe ikke længere står til disposition for den opgave.
Pl har med Uffe primært været i partiets tjeneste, altså med fokus på det politiske. Det får mig til at understrege at det er der vi skal fortsætte med en pl. - Med et skarpt fokus på det politiske. Så kan vi tale om grænsesætningen, som feks. hvilken rolle vedkommende skal have for Politisk Forum.
Men det fører frem til at vi måske har forsømt bevægelsen i de forgangne år. Ofte har vi fået kritik fra baglandet for at have for meget fokus på Christiansborg og for lidt på bevægelsen. Derfor ønsker jeg et todelt lederskab, hvor en leder for bevægelsen fuldt og helt kan koncentrere sig om kredsenes og lokalforeningernes arbejde.
Men hvorfor ikke tale om det nu, hvor der burde være tid til refleksioner?
Hvorfor ikke anvende vores nuværende §§ til valg af ny PL, og så satse på at bruge tiden til at udvikle nye tanker inka vedtægter, om hvordan vi bedst understøtter tanken om den Alternative bevægelse. - Det er trods alt den der har givet kræfter til både politikerne på og udenfor borgen, som alt det vi til dato har formået. - Jeg ser bevægelsen som stedet hvor vores DNA er blevet til. - Det var også her værdierne og dogmerne første gang blev sat i spil, og anvendt i praksis.
Vi må trække vores fælles erfaringer frem, for at bidrage til en tegning af partiet, som et parti hvor medlemsinddragen på bedste demokratiske vis fortsætter som oprindeligt planlagt.

Hvis vi ændrer vedtægterne nu, forspilder vi måske en god chance for en fælles refleksion, med henblik på den bedst mulige fremtid for Alternativet.

Siger vi ja til vedtægtsændringerne siger vi også ja til at det er tilstrækkeligt at en PL kan vælges med en fortid på 90 dage i Alternativet. - Hvilken mulighed giver det medlemmerne for at få oplevelsen af vedkommende som et “Alternativet menneske” som har den tilstrækkelige kendskab til organisationen?

6 Synes om

Meget enig -godt skrevet :slight_smile:

1 Synes om

Ja et todelt lederskab, ser jeg som en nødvendighed, fordi BEVÆGELSEN har brug for lige så meget opmærksomhed som Kristiansborg, og begge steder kræver rigtig meget lige nu.

3 Synes om

Hej Tine

Jeg vil gerne svare på dine spørgsmål. Jeg håber, det er OK, det bliver lidt kortfattet, da jeg har ret meget at se til i disse dage :slight_smile:

  1. Hvordan vil du medvirke til at revitalisere politikudviklingen i Å

Vi skal gøre det nemmere at gennemskue, hvordan man kan få vedtaget politiske forslag, som ikke er visioner. Idékataloget forpligter ikke de folkevalgte, og hvis man ikke ved, om de folkevalgte vil arbejde aktivt for et forslag, er det ikke motiverende at bruge tid på at udarbejde dem.

Jeg synes også, vi skal i gang med at “efterspørge” politik fra POFO og folkevalgte. Ikke i stedet for at politik udvikles nedefra, men som supplement. Hvis man ved, at eksempelvis folketingsgruppen ønsker få udviklet politik på et område, kan det give større motivation for at gøre det.

Desuden skal vi også videre med at udvikle visioner for det samfund, vi ønsker at skabe. Der er allerede gang i planlægningen af en række politiske laboratorier om det, og dem glæder jeg mig meget til.

  1. Hvad ser du som de væsentligste politiske udfordringer for Å pt

Overordnet set mener jeg den største udfordring handler om at få mange flere til at engagere sig mere i samfundet og demokratiet - og det må selvfølgelig meget gerne være i regi af Alternativet.

Hvis du tænker på det rent parlamentariske i Folketinget er det nok dilemmaet mellem at indgå kompromisser for at få konkret indflydelse og at stå uden for og sige nej, når de andre ikke er ambitiøse nok. Jeg mener, vi skal gøre begge dele, afhængig af situationen, men det er bliver svært at finde den helt rigtige linje.

  1. Hvordan vil du arbejde for at Å’s politiske ståsted igen bliver nærværende og så relevant at den igen bliver væsentlig for vælgere, presse og ngo` er

Vi skal vende mere tilbage til at være alternative i vores måde at være politiske på. Vi er ikke “bare” et parti med en anden politik end de andre. Det handler om også at se ud over arbejdet i Folketinget, byråd og regionsråd. Jeg tror, det kan ske blandt andet ved at opbygge mange flere handlingsfællesskaber i regi af Alternativet.

  1. Hvordan vil du vægte dit lederskab, så du også bliver tydelig på Christiansborg og blandt dem der bliver dine kommende politiske lederkollger.

Hvis jeg bliver valgt, vil jeg starte med at tage en åben drøftelse med folketingsgruppen om, hvordan de synes, vi kan få et godt samarbejde - for det er meget vigtet for mig at få et godt samarbejde med dem. Heldigvis kender jeg dem alle fem, og jeg er ikke i tvivl om, at vi kan samarbejde rigtig godt.

Jeg vil indtil videre blive boende i Aarhus. Jeg vil som udgangspunkt være til stede på Christiansborg ca. 3 dage om ugen, så jeg kan deltage i folketingsgruppens gruppemøder mv. og være tæt på sekretariatet. Resten af tiden vil jeg bruge på komme så meget som muligt rundt i landet - og nogle uger vil jeg måske også være mere ude i landet end i København.

Jeg vil også fortsætte i regionsrådet i Region Midtjylland, så de dage, der er møde i regionen, vil jeg være i Jylland. Når jeg taler om at komme rundt i landet, tænker jeg både på vores lokalpolitikere, hvoraf mange sidder meget alene, og på at komme rundt til lokalforeninger og storkredse - og selvfølgelig politiske laboratorier.

  1. Hvad er dine vigtigste politiske mærkesager

Det vigtigste for mig er den grønne omstilling. Derudover mener jeg, den stigende ulighed er et stort problem, og jeg ser blandt borgerløn som et middel til at skabe et mere lige, frit og trygt samfund. Det er også vigtigt for mig, at Danmark tager et større global ansvar. Endelig har jeg også en stor interesse for sundhedsområdet, hvor særlig mental sundhed er et vigtigt område at sætte fokus på.

Mvh Rasmus

2 Synes om

Hej Rasmus
Tusinde tak for at prioritere at svare.
Jeg glæder mig til at møde jer alle i Koldning i morgen aften og høre mere. Jeg synes du har nogle gode interessante vinkler og tanker på mine spørgsmål, så jeg er spændt på at høre mere både fra dig og de andre i morgen :grinning:

Som jeg vurdere det har vi en todelt ledelse
Vi har forpersonen for HB og den politiske leder.
Jeg tror at noget af grunden til at vi mener at mangle ledelse, kan være at det ikke har været tydeligt for nogen, hvordan og hvor lederskabet deles mellem de to roller.

3 Synes om