Pofo strategiproces

Kære Nordjyske medalternativister,

På vegne af Pofo vil jeg meget gerne invitere jer til at give respons på de[politiske sigtepunter], der blev udviklet i August, og til at høre mere om processen omkring strategi og Pofo.

Vi afholder et fysisk møde torsdag den 10.10. klokken 18:30-20:30, hvor vi kan diskutere både indhold og processen m.m.

Skulle du ikke kunne eller have lyst til at komme vil jeg meget gerne have respons enten på dialog (her) eller på mail (tore.steenberg@gmail.com).

Processen er beskrevet i Uffes nyhedsbrev fra august Hovedbestyrelsen nyhedsbrev i midt september.

Og lidt af mig herunder.

Helt groft fortalt er det hele en del af et demokratisk eksperiment, nemlig at give en mere direkte mulighed for medlemmerne til at påvirke den strategiske linie i partiet. " Vi vil være det parti i Danmark, der er mest åbne for udveksling af idéer og viden fra så mange som muligt ." -For at sige det med sigtepunkternes ord.

Sigtepunkterne blev udviklet til at start Pofo seminar henover en weekend. Der havde været ambitioner om at det skulle ende ud med en decideret “politisk strategi”. For mig og mange andre blev det hurtigt tydeligt at det var for meget at forvente at næsten 50 mennesker skulle kunne få formuleret et dokument sammen, som både var skarpt, klart og alle kunne være enige i. Ikke at det ikke er muligt, bare at det tager meget lang tid. Så samtidigt med at vi skruede ambitionen ned til at kalde dem sigtepunkter blev det også besluttet at det ikke skulle være afslutningen på processen, men tværtimod begyndelsen.

Sigtepunkterne er nu ude at arbejde i organisationen. Det er både et spørgsmål om hvordan de bliver omsat i konkret kontekst og det er også et spørgsmål om hvordan vi forstår dem. Er der noget der mangler? Er der gode forslag til at gøre formuleringerne klarere? Flere ved mere, jo. Så intet for stort, intet for småt. Der er dog mange involveret i hele processen, så der er ingen garanti for at min yndlingsformulering kommer med (jeg har personligt måtte sige farvel til et par stykker).

Grunden til at de andre partier mig bekendt ikke har noget lignende er at man er bange for at det tager for lang tid og at det er en for tung proces. Og der er noget om at det ikke går så hurtigt som man kunne ønske sig det, men:

Hvis man vil rejse hurtigt, skal man rejse alene - hvis man vil rejse langt, skal man rejse sammen.

Sigtepunkterne er som sagt i gang flere steder i organisationen. Folketingsgruppen har haft et umiddelbart og akut behov for at have en strategi klar her til åbningen af folketingsåret, og den har de formuleret ud fra de politiske sigtepunkter. Der er også et behov for at der er en overordnet strategi for hele organisationen. Den skal Pofo godkende i januar.

Vi vil meget gerne have så mange ideer på bordet som muligt og tager gerne imod hjælp. Der er allerede nogen hjælp på vej og der kommer meget mere om det til medlemsdagen den 26. oktober, hvor Pofo også mødes igen.

Derefter, altså fra november og frem til januar vil jeg invitere til en hel del Pofo-møder med det formål at styrke den fælles strategi - og at høre meget mere om hvad tanker der rører sig hos jer.

Jeg skriver gerne noget mere og fortæller også gerne. Det har jeg tænkt mig at gøre på dialog.

Grønne Hilsener fra

Tore Steenberg Reyhé, PoFo, Alternativet Nordjylland

2 Synes om