Patent - finansiering af patentansøgning

Det er dyrt at være iværksætter, og at søge patent på en opfindelse er dyrt.

Jeg er selv patentkonsulent, og i mit virke som patentkonsulent møder jeg ofte små iværksættere, som har lavet en opfindelse, som de gerne vil søge patent på. Men det er dyrt at søge patent. At få udarbejdet et professionel patentansøgning koster gerne i størrelsesorden 40.-60.000 kr. afhængig af hvor komplekst det er. Og det er kun for at indlevere en patentansøgningen, senere kommer der flere store udgifter, især når patentet skal videreføres internationalt.

Dette er for mange små opfindere anseelige beløb, som de ofte ikke har. På det tidspunkt man søger patent er der jo stadigt længe til, at man kan begynde at tjene penge på opfindelsen, og det er endda kun hvis det er en god opfindelse, som der kan findes kunder og investorer til.

Jeg tænker derfor, at for at gøre livet som iværksætter lettere, at der kunne oprettes en statslig fond eller lignende, som man kunne søge om tilskud eller lån til at finansiere en patentansøgning.

Derved kan man hjælpe iværksættere godt i gang.

3 Synes om

Spændene. Jeg har kigget lidt i det med ophavsret, beskyttelse af design, varemærke og domæne navn. Dele af det sker automatisk hvis du kan dokumenter man har lavet det (sider og laver brætspil).
I forhold til patent skal man ikke være i stand til at håndhæve krænkelser af ens produkt og undersøge om eventuelle redesign træder ind og krænker ens patent?! Det må være dyre end at få selve patentet, så hvor meget er et patent værd i sig selv?