Der står i Grundlovens § 56, at “[…] folketingsmedlemmerne er ene bundet af deres overbevisning”. Alligevel er det ingen hemmelighed, at alle folketingsmedlemmer - på tværs af alle partier - er underlagt en ret omfattende partidisciplin. Dette gælder også i Alternativet.
Hvad sker der, når en MF’er i alternativet, er moralsk uenig i et forslag, som resten af partiet støtter op om? Skal vedkommende underlægge sig partidisciplinen eller følge sit hjerte?
Tja, på den ene side giver det ikke politisk mening at være MF’er i et parti, hvis man generelt stemmer modsat selvsamme parti. På den anden side, giver det ikke demokratisk mening, at skulle følge “partitoppens” mindste vink, desuagtet om man er enig eller ej. Sidstnævnte vil blot bidrage til en topstyret beslutningsprocess, hvor vælgere, medlemmer og til dels også MF’erene sev, er uden reel indflydelse.
For et halvt års tid siden var debatten om aktiv dødshjælp i fuld vigør blandt Å’s medlemmer. Her blev det vedtaget, at Alternativet går ind for aktiv dødshjælp.
Det gør jeg også selv, og jeg er ikke bange for at tage diskussionen, MEN, jeg mener samtidigt at spørgsmålet er for etisk-ladet og følelsesmæssigt kompliceret til, at en MF’er skal underlægges partidisciplin på området. Selvom jeg personligt går ind for aktiv dødshjælp (og måske især for passiv dødshjælp), mener jeg ikke, at en folkevalgt der er imod dette, skal stemme “ja”, uanset hvad partidisciplinen dikterer.
I denne sammenhæng blev det forslået, at Alternativets folketingsmedlemmer skulle stilles fri i svære etiske spørgsmål. Dette virker som en god måde at balancere nødvendigheden for en vis politisk overensstemmelse i partiet, med MF’ernes (og derigennem vælgernes) demokratiske ret til, at følge hjertet fremfor partitoppen.
Men hvilke spørgsmål og problemstillinger er “etisk svære” nok til, at det stiller MF’erne fri fra partidisciplinen? Er der en bagatelgrænse? Bør vi lave en guide/brusanvisning i partiet, der sætter rammerne for, hvornår partidisciplinen må udfordres? Måske endda en liste med emner, der er undtaget for partidisciplin?
Hvad tænker I? Er spørgsmålet om partidisciplin overhoved værd at disktutere? Og i så fald, hvordan kan vi balancere det, så MF’erne sættes fri og beholder et frit valg på bestemte områder? Er der plads til en nytænkning af partidisciplin-begrebet i Ny Politisk Kultur?