Forslagets tekst
Vi er flere og flere der “vælger at leve på polsk”, men er det nu også et valg, et fravalg eller er det i mangel af bedre? Jeg vil mene at for en stor dels vedkommende er i mangel af bedre.
Jeg lever nu på ottende år i et parforhold med fælles andelslejlighed, 1 fælles barn og 1 barn som jeg ikke selv er biologisk ophav til. Vi har altid vidst, at et kirkebryllup ikke var noget for os. Et borgerligt bryllup ville for mig være i orden, men kun motiveret af, at det er den (i følge mange, mange, mange gode råd) nemmeste måde at sikre sig selv og hinanden på, især når man har børn. Min kæreste er dog indædt modstander af ritualet og det respekterer jeg fuldt ud da det for mig kun har en praktisk betydning og ikke er en følelsesmæssig kontrakt på at vi for evigt er hinandens. Den del vil vi gerne selv styre.
Men jeg mener at systemets indretning, som det er i dag er voldsomt utidssvarende og ufleksibelt. Alt andet i vores liv som systemet vil have noget med at gøre, inklusiv skilsmisser!, foregår digitalt men der mangler i den grad en digital løsning for os som lever i et ægteskabs-, samlever-, partnerskabslignende forhold, hvor vi er interessede i at sikre hinanden, men ikke er interesserede i at stille op til et ritual som, for mig at se, ikke kan meget andet end at højtideliggøre noget som for mig ikke behøver at være højtideligt men som dog er vigtige livsomstændigheder som jeg gerne vil have bliver sat i system(et).
Udfordring forslaget skal løse
At alle borgere, uanset religiøse eller værdimæssige tilhørsforhold får lige mulighed for at sikre sig selv og hinanden i et parforhold.
Forslagsstillere
Status på forslaget
Status: Idéer til forslag
Forslaget er under udvikling. Når det er færdigudviklet, kan forslaget skrives færdigt og komme i høring. Du kan debattere og følge forslaget på Dialog.