Jeg vil gerne forsøge at starte en dialog, der kunne munde ud i et papir/dokument med konkrete bud på Danmark efter coronakrisen.
Vores fortrin i Alternativet, frem for så mange andre partier, er, at vi er vant til at tænke alternativt ! eller kreativt, om du vil. Vi er vant til at finde andre løsninger på konventionelle problematikker, og vi tør gå andre veje og komme med andre forslag, som jo, det er bevist, viser sig at være særdeles levedygtige. Jeg tænker her på alle de gode Alternative konkrete politik forslag vi havde til at begynde med, som har fundet vej igennem hele Folketinget.
Så jeg mener absolut at vi med rette kan formulere brugbare, alternative løsninger på mange af de udfordringer vi allerede nu kan se i horisonten efter corona. For der er vel ingen der tror på vi bare fortsætter uændret, som om det aldrig var sket.
Lidt mere lavpraktisk forestiller jeg mig, at vi beslutter os for, lad os sige 7 til 8 områder, som vi vil komme med konkrete forslag til ændringer på, selvfølgelig med udgangspunkt i Alternativets politik. Et bud på en fremtid.
Begrundelse:
-
Vi har brug for en udmelding fra Å: hvad, hvem og hvordan vi fører vores politik fremover. Glem de fire frie - det er ikke det vi er - vi er fremtid ikke fortid. Vi har en politik, den er god og vi er i en progressiv udviklingsfase.
-
Danmark har brug for en ny retning efter corona (det har resten af verden også, men det har vi ikke lige indflydelse på). Det er blevet skåret ud i pap, hvor meget fællesskabet, i.e. velfærdssamfundet, betyder for hele sammenhængskraften. At det at løfte i flok ikke bare handler om erhvervslivet, men at vi er sammen om værdiskabelsen.
Det viser sig også at der er nærliggende løsninger på at opnå reduktionsmålet for CO2 udledningen. Niveauet er faldet drastisk allerede efter en uge. Det ligger lige til højrebenet at fortsætte ad det spor. Det vil sige: når vi skal igang igen, er det ikke ligegyldigt hvordan. Vi har en politik i Å der byder på gode og brugbare løsninger. Vi skal bare have dem formuleret, så vi enten selv, eller når journalisterne spørger, kan svare klart, tydeligt og med et klart fremsyn.
Mette F. har selv bebudet at det velfærdssamfund vi kender kommer til at se anderledes ud efter krisen. Det mener jeg at vi kan have et meget godt bud på i Alternativet.
Coronakrisen har vist os, at sundhedsvæsnet er essentielt for samfundets ve og vel - og ikke erhvervslivet (du kan sagtens dø af covid-19 selvom du er velhavende nordsjællænder). Derfor er det helt klart at de besparelser der har været gennemført de sidste 14 år siden VK-regeringen samt Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de Radikale vedtog sygehusreformen i 2006, og senere, de forringelser på landsplan der fulgte med strukturreformen, nedlæggelsen af sygehuse og skadestuer, må og skal rulles tilbage, eller rettere omkalfatres fuldstændig.
Det er selvfølgelig ikke noget vi skal fare ud med lige nu. Men nu har vi tiden til at tænke os om, og få formuleret et meget godt, gennemtænkt og alternativistisk bud på et fremtidigt samfund - og kald det bare et Velstats samfund eller et Sociokrati i praksis. I Sociokratiske organisationer er det opgaven, der er styrende. Det handler ikke om hvem der laver hvad, men derimod om hvad der skal laves.
Den opdeling i ‘dem versus os’ mister sin betydning fuldstændig i den nuværende situation. Den understreger at vi alle har brug for nøjagtig de samme løsninger. At der er brug for alle. At den catchphrase, eller det Løkkenske mantra, der har runget ud over alt og alle i de sidste 20 år, ‘Det skal kunne betale sig at arbejde’, er en tom floskel, som kun er anvendelig som en magtdemonstration.
Vi har brug for at komme videre, og at formulere det nye OS.