Overholdelse af hastighedsgrænserne med ny teknik

For høj fart er skyld i mange uheld med dræbte og kvæstede til følge, unødvendig højt brændstofforbrug, og støj for dem der bor og opholder sig ved vejene. Hvad nu hvis man lavede det sådan at man ikke kunne køre for stærkt ? Jeg forestiller mig at man sætter en sender på alle hastighedsskiltene og en modtager i alle bilerne som så er forbundet til en hastighedsbegrænser . Det vil jeg, uden at have sat mig nærmere ind i det , mene er en forholdsvis enkel og mulig teknisk løsning. Så kunne politiet pakke deres fotovogne og radarudstyr sammen, og koncentrere sig om andre opgaver. Løsningen kunne eventuelt bruges i flere niveauer . 1) Påbudt for alle. 2) Frivilligt eventuelt med en billigere forsikring. 3) Påbudt for unge under 20 eller 25 år. 4) Påbudt for folk der har fået klip i kørekortet. En Alternativ løsning i forhold til mere kontrol ?

Du kan allerede få en sådan løsning. Den er dog GPS styret, men på samme måde som du foreslår, sikre den at en bil ikke kan køre hurtigere end det er tilladt. Og hvis man har den løsning, gives der ofte rabat på forsikringen.

Og ja, tanken om påbud ved klip i kørekortet, kunne jeg godt se som en mulighed - på samme måde som alkoholtester i bilen, efter gentagende alkoholkørsel.

God ide, men så bør det være Påbudt for alle, ligesom med rulleselerne. Ellers vil det kunne sende et forkert signal.
Man kunne tjekke modtageren ved det periodiske bilsyn. Det hele kunne vel let betales, hvis Skat fik inddraget de penge, som vi alle har ude at svømme :slight_smile: