Orientering fra Niko Grünfeld

Kære medlemmer

Jeg skriver til jer, fordi man i pressen i denne uge har behandlet indretningen af mit borgmesterkontor meget kritisk. Jeg har udtalt mig af flere omgange, men I fortjener naturligvis et fyldestgørende svar på de spørgsmål, I måtte have.
Derfor har jeg nedenunder prøvet at svare på de spørgsmål, jeg har fået flere gange.

Hvorfor skulle der bruges penge på at ommøblere borgmesterkontoret?
Forvaltningen har længe haft et ønske om at modernisere flere af lokalerne på Rådhuset – herunder borgmesterkontoret der ikke har skiftet møbler siden 2005. Da jeg samtidig ønskede et mere åbent, inddragende og skabende borgmesterkontor, valgte man at gå videre med moderniseringen.

Kontoret skal være et symbol for nytænkning, borgerinddragelse og den levende kultursamtale, som vi ønsker skal blomstre endnu mere i København. Det er dybest set københavnernes hus og det skal bl.a. bruges til at holde forskellige arrangementer, som viser, hvad kultur er og kan. Derfor er kontoret indrettet – som er på størrelse med et stort klasselokale - anderledes, end kontorer er flest. Jeg ønsker ikke et kontor kun for embedsmænd, lobbyister og politiske kolleger, men et skabende rum for borgere, kulturfolk og kunstnere, unge som gamle.

Det vigtige for mig er, at kontoret kan anvendes af andre end borgmesteren og bruges som en slags minikulturhus. Kontoret har eksempelvis både været brugt som midlertidig jazzklub, teaterscene og politisk værksted for en crowdsourcet grundlovstale og lagt gulvbrædder til en cykeludstilling, børnehaveklassebesøg, digtoplæsning og dokumentarfilmsvisning under CPH:DOX.

I løbet af efteråret er der desuden planlagt talk om kunst med SUPERFLEX, politisk laboratorium om kommuneplanen og otte mindfulness- og kunstworkshops. Alt sammen gratis og åbent for alle.

For at kunne skabe de bedste rammer for at kontoret kunne virke, har forvaltningen med min godkendelse altså indrettet kontoret på ny: Noget af interiøret har man købt, andet er lånt, og noget er genbrug. Sådan har vi syntes, det var rigtigt at gøre.

Kunne du ikke finde andre møbler på Rådhuset?
Jeg var på loftet og i kælderen, men fandt kun et par ældre lænestole som kunne bruges. Der er ikke meget tilbage, fordi man i 2017 solgte ud af de gamle møbler (de blev ikke brugt og fyldte på loftet).

Hvor mange penge er der brugt?
De gamle kontormøbler, som ikke skulle bruges (fx fladskærm, sofalounge og glasbord), blev flyttet til andre steder i forvaltningen, og der blev investeret i tre nye arbejdsborde, to bænke, to skamler, tre lamper, en højtaler og en briks for til sammen 103.000 inkl. moms.

Det er altså ikke de 130.000 kr., som florerer på sociale medier. 100.000 kr. er naturligvis stadig mange penge, men i forvaltningen valgte man miljøcertificerede og lokalt producerede møbler af en kvalitet, som vil holde i mange år fremover. Desuden har man i forvaltningen et klart ønske om et mere moderne designudtryk i flere af kontorlokalerne.

Mit kendskab til arkitekten?
Forvaltningen betalte en arkitekt for at udarbejde et bud på, hvordan alle sekretariatets lokaler på Rådhuset kunne indrettes mere moderne og med fokus på dansk design. Den arkitekt insinuerer nogle medier, at jeg skulle have en særlig privat relation til. Det har jeg ikke. Jeg mødte hende, da jeg interviewede 100 københavnere om deres håb og bekymringer for byen. Og har siden mødt hende et par gange i professionelle sammenhænge. Arkitekten er i øvrigt søster til en tidligere ansat i Alternativet, men det har ikke haft nogen indflydelse på valget af hende.

Kunne det ikke være gjort billigere?
Jo, det kunne det, men det store rum kræver en del møbler og godt håndværk tilpasset de fredede og historiske paneler, friser i rummet. En høj kvalitet der kommer til at holde mange år. Det er i øvrigt miljøcertificerede og lokalt producerede møbler.

Det er også værd at understrege, at mit samlede forbrug som borgmester fortsat ligger et godt stykke under, hvad tidligere borgmestre fra højre til venstre har haft af udgifter.

Jeg håber, ovenstående giver svar på nogle af de spørgsmål, nogen af jer måtte have. Jeg er oprigtigt ked af, at sagen har givet medierne (inklusive de sociale) mulighed for at kritisere undertegnede og Alternativet. Og jeg beklager, hvis nogen af jer føler, at det var en forkert prioritering. Jeg er godt klar over, hvordan man prøver at fremstille mig som en person, der ikke tænker i bæredygtig forbrug, men det er langtfra sandheden.

Der er ingen tvivl om, at medierne har et heftigt fokus på rådhuset og mig, og vi får løbende henvendelser om forskellige aktindsigter.
Det er et stort pres på mig og os, men jeg håber, at vi meget hurtigt kan få fokus tilbage på politik, selvom at medierne presser. Vi har meget arbejde at gøre, og vi skal i højere grad inddrage jer medlemmer i beslutningerne på Rådhuset. Hvis jeg skal nævne noget glædeligt, er det, at regeringen netop har givet os lov til det, vi foreslog i BR i maj: at skærpe miljøzonen. Det er en lille, men vigtig sejr, selvom vi selvfølgelig skal være langt mere ambitiøse.

Du er naturligvis altid velkommen til at komme forbi og se kontoret med egne øjne. Enten uanmeldt eller til en af de kommende arrangementer.

De bedste hilsner
Niko Grünfeld
Kultur- og Fritidsborgmester
Mobil: +45 2888 9520

Tak for orientering

Hvis det er fakta, burde Alternativet så ikke give kritikerne et modspil? Senest var kritikken op i TV2s magasinprogram “Pind & Sass” onsdag den 10. oktober.

Jeg kunne bare godt tænke mig at se nogle billeder af kontoret! :slight_smile:

Vedr. orientering fra Niko Grünfeld

Jeg er medlem af Alternativet af én årsag, og det er jeres klimapolitik. Ingen andre etablerede politiske partier har i min optik meldt så kompromisløst ud omkring, at vi skal gøre noget NU for vores klima.

Det virker fuldstændig håbløst at bruge 100.000 på nyindretning af et kontor for at bakke op om forvaltningens ønske om at modernisere.
Møbler fra 2005 er IKKE gamle møbler der skal skiftes ud, og jeg er sikker på, at cykelreparationer, højtlæsning og alt muligt andet kan finde sted andre og mere adækvate steder end på et borgmesterkontor. Det ville klæde Alternativet at gå IMOD et moderniseringsønske og udgift til en indretningsarkitekt, og i stedet insistere på at hvis noget skal skiftes ud, skal det være med genbrugsting. Altså minus merforbrug. Fordi en leder skal gå forrest og vise andre vejen og ikke indvilge i at bruge penge på unødvendigt forbrug.
At forvaltningen vil modernisere, eller at andre borgmestre har brugt flere penge er ikke er argument for at følge med strømmen og selv forbruge. Jeg troede netop, det var det Alternativet gik imod??!!
Det virker helt håbløst at påpege andres ødslelhed, som et argument for at man selv må ødsle, bare lidt mindre. Det virker som om Niko Grünfeld er mere interesseret i at skabe sig et cool image som en borgmester, der har er kontor, som ikke ligner de andres og som holder særlige, flippede events for folket.
Det er da cool nok med flippede events, men ikke på et hipster kontor med en hipster borgmester, der lige har brugt 100.000 på at købe nye møbler.
Alternativet, som Niko repræsentererer, er et parti, som arbejder for færre biler, cirkulært forbrug og i det hele taget en radikal ændring af den måde vi lever i og forbruger verden på! Jeg synes ikke kulturborgmesterens handlinger afspejler den anskuelse, Øv! For det er hulens svært at finde et politisk ståsted uden hykleri og dobbeltmoral. Jeg tror heller ikke det er lykkedes med Alternativet.
Med Venlig Hilsen
Karina Pedersen

7 Synes om

Jeg er så enig, jeg bliver helt træt når jeg læser de dårlige undskyldninger, dette kunne være gjort 100 gange bedre og i Alternativets ånd, det vi ser her, er normal politikere procedure, højt forbrug af borgernes penge, uden reelt at have en god årsag. Samtidigt er varene og måden de er valgt heller ikke i overensstemmelse med Alternativets ånd. Det kan sagtens betyde at jeg stemmer anderledes til næste kommunalvalg, jeg har ihvertfald ikke lyst til at lægge stemmer til Niko’s styre.

Da jeg i sin tid argumenterede for, at nyhedsbreve skulle ligge her på Dialog, var det med udgangspunkt i, at det ville skabe… dialog, og ikke traditionel envejskommunikation, som nyhedsbreve typisk er.

I håb om at tanken ikke er helt død: @Niko_Grunfeld @matthewdaniali @Finndh

3 Synes om

Hej Karina.
Jeg er meget enig i dine betragtninger i denne sag.Blot at der efterfølgende kan blive eftertanke hurtigst muligt fra Niko om han ikke har tænkt sig godt nok om. Osv. Og lukke sagen!
:green_heart:

Sagen omkring Niko Grünfeldt kontor/kulturcafe er en god anledning til at øve vores værdier i praksis:

Gennemsigtighed. Godt vi har en presse der tjekker os og hænger os ud, når de mener vi ikke efterlever vores idealer.

Ydmyghed. Når vi får adgang til at kunne bruge skatteborgerpenge skal vi være meget ydmyge og tilbageholdende. Hvordan kan vi med de færreste midler opnå det maksimale – eks. med genbrug og frivillige hænder. Hvordan kan vi gøre brug af den ekspertise som borgerne har? Kom med dit bud på hvordan et stort kontor kan komme mange kulturglade københavnere til gavn.

Generøsitet. Hvordan kan vi sikre at de goder vi får adgang til stilles til rådighed for andre. Her har Niko jo en pointe med at ville stille sit kontor til københavnernes rådighed.

Empati. En borgmesterpost giver anledning til at man skal kunne sætte sig i en andens sted. Vores kultur er ikke kun for de i forvejen kulturelt dannede. Det skal række ud til de, der er på kanten af samfundet. Hvordan kan en borgmesterpost og et stort borgmesterkontor bruges til det?

Mod. Vi skal have mod til at stå ved os selv – være ærlige og selvfølgelig ikke pynte på CVet.

Humor. Herlig at få anledning til at grine lidt af os selv og vores tendens til at blive selvfede.

1 Synes om

Til Niko
Jeg synes at din fremstilling af indkøb til borgmesterkontoret er tilfredstillende. Langt mere bekymrende er forlydender om forkerte oplysninger om din uddannelse. Tror det er vigtigt, at du giver en forklaring til alle fra Alternativet - vi er mange der ønsker og håber at du fortsat kan være en vigtig stemme i det fortsatte arbejde.
VH
Erik Falkø