Kære medlemmer
Jeg skriver til jer, fordi man i pressen i denne uge har behandlet indretningen af mit borgmesterkontor meget kritisk. Jeg har udtalt mig af flere omgange, men I fortjener naturligvis et fyldestgørende svar på de spørgsmål, I måtte have.
Derfor har jeg nedenunder prøvet at svare på de spørgsmål, jeg har fået flere gange.
Hvorfor skulle der bruges penge på at ommøblere borgmesterkontoret?
Forvaltningen har længe haft et ønske om at modernisere flere af lokalerne på Rådhuset – herunder borgmesterkontoret der ikke har skiftet møbler siden 2005. Da jeg samtidig ønskede et mere åbent, inddragende og skabende borgmesterkontor, valgte man at gå videre med moderniseringen.
Kontoret skal være et symbol for nytænkning, borgerinddragelse og den levende kultursamtale, som vi ønsker skal blomstre endnu mere i København. Det er dybest set københavnernes hus og det skal bl.a. bruges til at holde forskellige arrangementer, som viser, hvad kultur er og kan. Derfor er kontoret indrettet – som er på størrelse med et stort klasselokale - anderledes, end kontorer er flest. Jeg ønsker ikke et kontor kun for embedsmænd, lobbyister og politiske kolleger, men et skabende rum for borgere, kulturfolk og kunstnere, unge som gamle.
Det vigtige for mig er, at kontoret kan anvendes af andre end borgmesteren og bruges som en slags minikulturhus. Kontoret har eksempelvis både været brugt som midlertidig jazzklub, teaterscene og politisk værksted for en crowdsourcet grundlovstale og lagt gulvbrædder til en cykeludstilling, børnehaveklassebesøg, digtoplæsning og dokumentarfilmsvisning under CPH:DOX.
I løbet af efteråret er der desuden planlagt talk om kunst med SUPERFLEX, politisk laboratorium om kommuneplanen og otte mindfulness- og kunstworkshops. Alt sammen gratis og åbent for alle.
For at kunne skabe de bedste rammer for at kontoret kunne virke, har forvaltningen med min godkendelse altså indrettet kontoret på ny: Noget af interiøret har man købt, andet er lånt, og noget er genbrug. Sådan har vi syntes, det var rigtigt at gøre.
Kunne du ikke finde andre møbler på Rådhuset?
Jeg var på loftet og i kælderen, men fandt kun et par ældre lænestole som kunne bruges. Der er ikke meget tilbage, fordi man i 2017 solgte ud af de gamle møbler (de blev ikke brugt og fyldte på loftet).
Hvor mange penge er der brugt?
De gamle kontormøbler, som ikke skulle bruges (fx fladskærm, sofalounge og glasbord), blev flyttet til andre steder i forvaltningen, og der blev investeret i tre nye arbejdsborde, to bænke, to skamler, tre lamper, en højtaler og en briks for til sammen 103.000 inkl. moms.
Det er altså ikke de 130.000 kr., som florerer på sociale medier. 100.000 kr. er naturligvis stadig mange penge, men i forvaltningen valgte man miljøcertificerede og lokalt producerede møbler af en kvalitet, som vil holde i mange år fremover. Desuden har man i forvaltningen et klart ønske om et mere moderne designudtryk i flere af kontorlokalerne.
Mit kendskab til arkitekten?
Forvaltningen betalte en arkitekt for at udarbejde et bud på, hvordan alle sekretariatets lokaler på Rådhuset kunne indrettes mere moderne og med fokus på dansk design. Den arkitekt insinuerer nogle medier, at jeg skulle have en særlig privat relation til. Det har jeg ikke. Jeg mødte hende, da jeg interviewede 100 københavnere om deres håb og bekymringer for byen. Og har siden mødt hende et par gange i professionelle sammenhænge. Arkitekten er i øvrigt søster til en tidligere ansat i Alternativet, men det har ikke haft nogen indflydelse på valget af hende.
Kunne det ikke være gjort billigere?
Jo, det kunne det, men det store rum kræver en del møbler og godt håndværk tilpasset de fredede og historiske paneler, friser i rummet. En høj kvalitet der kommer til at holde mange år. Det er i øvrigt miljøcertificerede og lokalt producerede møbler.
Det er også værd at understrege, at mit samlede forbrug som borgmester fortsat ligger et godt stykke under, hvad tidligere borgmestre fra højre til venstre har haft af udgifter.
Jeg håber, ovenstående giver svar på nogle af de spørgsmål, nogen af jer måtte have. Jeg er oprigtigt ked af, at sagen har givet medierne (inklusive de sociale) mulighed for at kritisere undertegnede og Alternativet. Og jeg beklager, hvis nogen af jer føler, at det var en forkert prioritering. Jeg er godt klar over, hvordan man prøver at fremstille mig som en person, der ikke tænker i bæredygtig forbrug, men det er langtfra sandheden.
Der er ingen tvivl om, at medierne har et heftigt fokus på rådhuset og mig, og vi får løbende henvendelser om forskellige aktindsigter.
Det er et stort pres på mig og os, men jeg håber, at vi meget hurtigt kan få fokus tilbage på politik, selvom at medierne presser. Vi har meget arbejde at gøre, og vi skal i højere grad inddrage jer medlemmer i beslutningerne på Rådhuset. Hvis jeg skal nævne noget glædeligt, er det, at regeringen netop har givet os lov til det, vi foreslog i BR i maj: at skærpe miljøzonen. Det er en lille, men vigtig sejr, selvom vi selvfølgelig skal være langt mere ambitiøse.
Du er naturligvis altid velkommen til at komme forbi og se kontoret med egne øjne. Enten uanmeldt eller til en af de kommende arrangementer.
De bedste hilsner
Niko Grünfeld
Kultur- og Fritidsborgmester
Mobil: +45 2888 9520