Organdonation: Medlemssalon i morgen d. 6 marts kl 20:00-21:30

Medlemsmandat

Kære Medlem

Så er det er i morgen onsdag d. 6 marts kl 20:00-21:30, at vi har medlemssalon og vi har fået fire eksperter, der kan gøre os klogere på nuancerne bag organdonation og de forskellige modeller. Det er:

Andreas Brøgger Albertsen, lektor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet. Andreas forsker bl.a. i sundhedspolitik, organdonation, formodet samtykke og aktivt fravalg.

Christina Rosenlund, overlæge og donationsansvarlig læge på Odense Universitetshospital og ansat i Dansk Center for Organdonation.

Anja Marie Bornø Jensen, lektor i medicinsk antropologi ved Københavns Universitet. Anja forsker bl.a. i organdonation, opfattelser af kroppen og døden samt problematikker omkring hjernedødskriteriet.

Niels Agerlin, overlæge og donationsansvarlig læge på Rigshospitalet og ansat i Dansk Center for Organdonation.

Det er vi meget taknemlige for. Vi er også taknemlig for alle jer, der har bidraget med et synspunkt i debatten og vurderet de andres. Hvis du er nysgerrig på de forskellige holdninger og hvor vi måske kunne finde enighed på tværs, kan du finde en rapport her, som vi bruger i morgen og fremover.

Tryk her for at deltage i medlemssalonen

Dagsorden

  1. Velkomst og introduktion (5 min)

    • Gruppeforperson Helene Liliendahl byder velkommen og præsenterer kort dagsordenen for medlemssalonen.
  2. Præsentation af nuværende praksis samt regeringens forslag præsenteret af politisk rådgiver, Sofie
    Groth (5 min)

    • Gennemgang af den nuværende praksis for organdonation i Danmark.
    • Statistikker fra 2023 om antallet af borgere på venteliste, dødsfald på ventelisten og antallet af vellykkede transplantationer.
    • Præsentation af regeringens forslag om at skifte fra “aktivt tilvalg” til “aktivt fravalg”.
  3. Præsentation fra eksperter (30 min)

    • Præsentation af forskellige perspektiver af Andreas Brøgger Albertsen, Christina Rosenlund,
      Anja Marie Bornø Jensen og Niels Agerlin (7 min hver). Eksperterne fremlægger kort deres faglige vurdering af regeringens nye model for samtykke til organdonation.
    • Mulighed for opklarende spørgsmål til eksperterne (15 min).
  4. Diskussion i grupper: Fordele og ulemper ved obligatorisk stillingtagen sammenlignet med
    regeringens forslag – eventuelle andre modeller? (15 min i grupper)

  5. Opsamling i plenum (15 min)

  6. Afrunding (5 min)

Grønne hilsener
Helene Liliendahl Brydensholt

Hej Helene!
Både formen med medlemsmandat og emnet er så vigtige. Desværre deltager jeg ikke, fordi er er ORLA samtidig. Og det er også vigtigt.