Optimering af online deltagelse til landsmøder

Hej!

Kort tid efter jeg meldte mig ind i Alternativet, flyttede jeg til Belfast. På trods af, at jeg skulle ud og arbejde i udlandet i noget tid, besluttede jeg mig for at fortsætte mit medlemskab. Det var nu ikke en særlig stor debat jeg havde med mig selv, for at være ærlig.

En af grundende til at jeg fortsatte mit medlemskab var, at jeg på trods af afstanden, fortsat ville kunne deltage aktivt i Alternativet over internettet. Jeg må være ærlig og sige, at dette ikke er noget jeg endnu har taget fuldstændigt til fulde endnu, så det bliver nu jeg rigtigt begynder.

Nå, lad mig komme til pointen: hvordan gør vi aktiv deltagelse, via internettet, nemmere for alle vores medlemmer?

Jeg har ikke endnu haft mulighed for at deltage til nogle møder, da jeg som sagt i øjeblikket befinder mig i Belfast. Dog har jeg haft mulighed for at deltage en smule over nettet, som ved de live streams der bliver lavet på Facebook, eller da Alternativet fremviste klima statuen ved Christiansborg. Men specielt landsmødet i maj, som jeg så meget frem til.

Da landsmødet gik i gang havde jeg gjort mig klar. De sidste par dage var blevet brugt på at overstrege dele af vedtægterne og finde de kandidater til hovedbestyrelsen der bedst repræsenterede mig. Da det hele gik i gang, sad jeg lidt med en følelse af, at der var blevet fokuseret på nogle af de forkerte ting. Udover det, var der også store mellemrum mellem segmenterne, som jeg nu ellers havde glædet mig til.

Dette er ikke en kritik af hende der filmede. Derimod virkede det som om, at der ikke havde været stor planlægning omkring hele live streamen, og hvordan det skulle foregå.

For det første, så var der ikke mulighed for online afstemning til vedtægterne. Indrømmet, så burde jeg have fundet frem til, at der ikke blev stemt om vedtægterne. Det var også åbenlyst, at dette vil have taget alt for lang tid, sådan som det bliver gjort nu.

Udover ikke at kunne stemme om vedtægterne, blev vedtægtsdebatterne hellere ikke fulgt. For mig var dette den absolut vigtigste del af landsmødet, og den del jeg havde set mest frem til, at tage del i. Jeg følte lidt at der blev udtrykt, at det simpelthen var for kedeligt til at følge. Det er også fair nok at mene det, men jeg ville nu ellers have ønsket at kunne følge med. Det er vel lige præcis derfor, vores medlemmer som ikke kan være til stede, ønsker at følge med. Selve afstemningen af hovedbestyrelsen, og præsentationen af resultaterne, syntes jeg blev gjort rigtigt godt. Man kunne godt mærke, at det var denne del der blev prioriteret.

Uanset hvad, så skriver jeg ikke alt det her, bare for at klage. Det var tydeligt for mig, at alle der havde været involveret i processen havde arbejdet rigtigt hårdt for os få, der stemte online.
Dette var første gang vi eksperimenterede, med digital demokrati i Alternativet. Man kan forvente at der er nogle begynderfejl.

Jeg har nogle idéer til hvordan man kan forbedre, og udvide på hvordan vi kan få flere medlemmer til at deltage online.

Online stream

Til at starte med, burde vi overveje hvilke medier vi bruger når vi streamer. Der er mange online medier, som alle bliver benyttet på forskellige måder. Vi skal bruge disse på de rigtige måder for, at nå ud til så mange som muligt, på den mest effektive måde.

Jeg har delt videomateriale op i hårde og bløde elementer. Hårde elementer dækker over det som, reelt set er det vigtigste; vores politik. Alt det der er vigtigt for vores ståsted som parti, såsom debatter og afstemninger, falder under denne kategori. For disse vil jeg forslå at vi bruger både YouTube og Facebook. På Facebook bliver det hurtigt lidt knap med tiden, når man filmer debatter – det kan alligevel sagtens bruges. Specielt er det et stærkt værktøj til, at præsentere valgresultater. Facebook videoer kan deles hurtigt, hvilket skaber mere opmærksomhed på vores meninger og hvem der skal repræsentere disse.

YouTube kan også være et rigtigt stærkt værktøj, da man kan vedligeholde et bibliotek af debatter og diskussioner. Det kræver naturligvis ordentlig koordinering og vedligeholdelse. Man kan streame videoer live på YouTube uden videre begrænsninger, hvilket gør det ideelt til at streame hele møder. Udover det, vil vi kunne lave kortere videoer af specifikke taler og udgive dem for sig selv. Det kræver at vi får lavet et ordentligt bibliotek af kanaler, så vi bedst muligt udnytter YouTubes muligheder. På samme tid har vi også en mulighed for at dokumentere vores partis historie, både igennem det politiske og det hyggelige.

De bløde elementer dækker over interviews med de der er til stede, sjov og spas og alt det andet rare der sker rundt omkring. I bund og grund er det bløde dækker oven præsentationen af os selv – det der gør os til et anderledes parti. Her er der en del platforme vi kan bruge såsom Periscope, Snapchat, Facebook og YouTube. Der er sikkert en hel masse andre som jeg bare ikke kender til. I forstår nok godt hvad jeg mener.

Her er det vigtigt at vi sørger for, at bruge ordentlige kameraer. Jeg tænker her, at vi kunne have to stille siddende kameraer, som filmer de hårde elementer. Her har man kun brug for en eller to, til at skifte mellem kameraer, og sørge for at de fungerer som de skal. Samtidigt, skal de stå for, at der bliver streamet på de hjemmesider vi ender med at bruge. Mobiltelefoner er perfekte til de bløde elementer, da alle kan dele videoer på samtlige medier, og skrive under samlede hashtags.

##Online debat

Jeg tror at det som parti, er et vigtigt skridt frem, at vi får en stærk og unik online platform. Personligt mener jeg, at vi i Danmark skal bevæge os mod e-demokrati, da det kan give os mere direkte demokrati. Specielt er det vigtigt, at netop vi gør en dyd ud af, at gøre netop dette ordentligt, da vi gerne vil fremstå som et gennemtænkt eksempel på, at informere flest muligt.

Dog er det ikke kun streaming der er vigtigt. Det er også vigtigt at vores medlemmer, som ikke kan være til stede, fortsat kan deltage i vores interne politiske arbejde. Derfor er det nødvendigt, at vi bygger på en stærk online debat platform. Vi har allerede Altivisten og Alle Os, og dem skal vi muligvis lære at udnytte til deres fulde potentiale.

Vi skal kunne have inkluderende debatter online. Det skal være muligt for dem, der debattere online, også kan debattere blandt de fremmødte til møderne. En måde man kunne gøre dette på er, at skabe et ’like’ system som Facebooks. Debat indslag som får nok likes, vil blive læst op til mødet, og bør noteres af de fremmødte. En anden mulighed er at man til møderne, streamer medlemmer som ikke kan være til mødet selv, hvis de har noget på hjerte de gerne vil sige.

Endeligt skal det også være muligt, at kunne stemme om det samme hjemmefra, som man kan som fremmødt på landsmødet. Det bliver lidt af en udfordring, da denne del altid tager lang tid. En idé jeg har er, at man kunne stemme i forvejen. De fleste af os, som læser tingene i forvejen, har allerede besluttet sig for hvad de skal stemme. Jeg kan dog godt se nogle ulemper ved denne idé, så kom endelig med nogle gode idéer til at forbedre online afstemning.

##Lokalforeninger
Min sidste idé handler om lokal foreningerne og hvordan vi optimerer vores medlemmers deltagelse til landsmøder. Vi kan organisere os i vores lokalforeninger, for dem som ikke har mulighed for, at rejse til mødet. Her vil vi kunne følge med i hvad der sker, via live streams, samt kunne deltage i debatten online.

Her tænker jeg dog, at afstemningen vil foregå en smule anderledes. I lokalforeningen skal det være muligt at stemme på samme tid med de andre medlemmer. Jeg har tænkt på to måder man gøre dette på:

  1. Når hvert spørgsmål står til afstemning vil medlemmerne kunne afgive deres stemme fra lokalforeningen til to ansvarlige fra lokalforeningen. De vil herefter indgive deres resultat via telefon, eller andet, til landsmødet. Dette skal dog gøres inden for en forudbestemt tidsramme, og bør øves blandt de ansvarlige fra lokalforeningen, og de der er ansvarlige til landsmødet. Ansvarlige bliver valgt af lokalforeningen ved et valg forinden.

  2. Før mødet bliver medlemmerne tildelt et unikt log-in til et afstemningssystem. De vil her kunne afgive stemmerne direkte i lokalforeningen. For at være sikre på, at der ikke er nogen der vil forsøge at udnytte dette system, skal det gøres under nogle sikre forhold. Det vil sige, at det skal gøres i lokalforeningen, under opsyn af to ansvarlige. De ansvarlige skal sørge for, at de som har været tilmeldte, men er fraværende, ikke længere vil kunne logge ind.

Begge idéer kræver naturligvis noget mere forarbejde. Vigtigst af alt, skal det være sjovt at deltage til arrangementerne i lokalforeningerne. Det skal være hyggeligt, og lokalforeningerne skal være med til at sætte deres præg på det der foregår under vores møder og debatter. Her får vi igen en fantastisk mulighed til at udnytte samtlige streaming sider, så vi bedst muligt kan vise hvordan vi i Alternativet fester.

Hvis i har nogle andre gode idéer til, hvordan vi kan forbedre vores online deltagelse, så byd endelig ind :smiley:

Mathiaes

1 Synes om