Kære alle
I sidste nyhedsbrev skrev Franciska:
“En anden ting, vi skal genoverveje – også i Alternativet – er vores tilgang til sikkerhed og forsvar. Sikkerhedssituationen har ændret sig, og vi kommer ikke udenom at skulle opruste. For et fredsparti som Alternativet kan det føles fremmet at tale i de vendinger. Men det er, hvad tiden kalder på.
Konkret har vi i folketingsgruppen følgende fokus: I stedet for bare at bruge astronomiske beløb på krudt og kugler, lad os så finde ud af, hvad der faktisk er brug for – af materiel og af ansættelser i forsvaret. Nogle spørgsmål, vi skal finde svar på i samarbejde med vores partnere og allierede i Europa. Der er allerede sat milliarder og atter milliarder af til forsvar - det ville være tragisk, hvis vi – i en i forvejen presset situation – ikke får valuta for de penge. Igen vil jeg sige: EU er nøglen.”
Tillad mig at komme med lidt kommentarer.
Jeg kan godt forstå, at det er svært, at se, nå ja… alternativet til oprustning. Men er det nu nødvendigt?
Det er mig inderligt imod, hvis vi ikke står fast på vores værdier, især nu, hvor alle andre kun ser en vej.
Oprustning giver ingen mening i forhold til nogen af vores bundlinjer! Der må være et alternativ. Der er måske brug for nogle crazy ideer? Dem er vi da nok leveringsdygtige i
Når vi alligevel står udenfor døren, (i forligskredsen), så har vi jo ikke meget at tabe, ved at gøre os bemærket, som det eneste rigtige Alternativ til det, som andre mener, at tiden kalder på!
Vi kan ikke længere stole på USA, så Europa må klare sig selv. Derfor er en vis oprustning nødvendig. Men slet ikke i den skala, som folketinget lægger op til. Så stærk er Rusland altså heller ikke. Der er først og fremmest behov for et styrket militært samarbejde imellem de europæiske lande.
Pengene fosser ud af statskassen, til ingen verdens nytte. Vi har en rigtig god sag til det næste folketingsvalg. Vi skal markere os som et økonomisk ansvarligt parti, som holder igen med forsvarsudgifterne.
Det er på tide at Europa står sammen og begynder at føre sin egen udenrigs- og sikkerhedspolitik - uafhængigt af USA.
En vis oprustning er nok desværre nødvendig, men ærlig talt virker det som foregår lige nu panikagtigt og stærkt bekymrende. Først og fremmest må diplomatiet komme på banen i forhold til Rusland. Og hvis vi skal købe militært isenkram, så se på egne/europæiske producenter i det omfang det er muligt, og begynd at bygge know how her.
Fra et russisk perspektiv er det forståeligt at man ikke ønsker NATO/fjendtligt militær i kort skydeafstand til Moskva. Sådan ville alle store magter reagere. Hold op med at provokere Rusland. De er vores nabo, en supermagt, og en del af verden som ikke kan ønskes væk. Pas på med propagandaen, og dem som gerne vil puste til ilden.
Der er en vigtigere grøn dagsorden på tapetet og verden har vel brug for noget politi, men langt mere for diplomati.
Ja, det var ærgerligt, at Mette Frederiksen (selvudnævnt som børnenenes statsminister) fx ikke satte klassekvotienten betragteligt ned i 0. til 5. klasse. Det var også mega ærgerligt, at klimatiltag forsvandt som dug for solen under coronakrisen og nu - Rusland-/Ukrainekrigen. Men jeg vil dog forsvare Mettes vilje til at være en samlende politiker i Europa mht. at komme fra krig til fred. Hun er jo leder af et lille land, så jeg kan ikke helt forstå din sammenstilling med Magaret Thatcher der havde en for mig at se imperialistisk adfærd.
Så nævner du “mandeøkonomer”: Sjovt ord, som jeg ikke kan huske at have læst om tidligere.
Det, som jeg dog kan huske er økonom og tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, der var statsminister i 2008, da finanskrisen ramte Danmark, fordi bankernes indlånsunderskud voksede dramatisk i nullerne, faktisk i hele Anders Fogs regeringsperiode. Han var i mine øjne en kujon, som ikke brugte sin økonomiske viden for at stoppe en overophedet økonomi. I stedet var han travlt optaget med at udskrive valg i 2007. Og lykkedes med at bilde mange danske vælgere ind, at dansk økonomi var i top form.
Det havde været skønt om pengene til bankpakkerne i stedet var blevet brugt til at styrke den grønne omstilling…
Der er stadig meget brug for Alternativet! Skønt, at folketingsgruppen i dag er blevet styrket med Karin Liltorps tilslutning.