Tak for et godt indlæg. Jeg er ikke enig, men så håber jeg vi kan få en god og konstruktiv debat om emnet.
Jeg er enig i, at man ikke umiddelbart kan sammenligne ophavsretten og andre immaterialrettigheder, som for eksempel patenter, varemærkebeskyttelse, designbeskyttelse eller forretningshemmeligheder. Men jeg vil dog nævne, at PH-lampen ikke er beskyttet at patenter.
Når jeg generelt er skeptisk for immaterialrettighederne, skyldes det et årelangt studie af dem. Specielt deres historiske udvikling, og hvordan de bruges i dag i forhold til deres oprindelige intension. For eksempel bruges varemærkebeskyttelsen i dag især til at slå konkurrenter oven i hovedet med (se f.eks. Jensens Bøfhus vs. Jensens Fiskehus), selvom den oprindeligt var tænkt som en beskyttelse af forbrugeren mod misforståelser, hvor forbrugeren troede han købte et originalt produkt men endte med at købe en kopi. Jeg støtter stadig varemærkebeskyttelsen, men ønsker den ført tilbage til det den oprindeligt var tænkt at gøre. Men for ikke at gøre mit indlæg for langt vil jeg i det følgende fokusere på ophavsretten.
Ophavsretten er i sig selv et bredt emne. Der er ophavsret på f.eks. bøger, musik, film og software. For mig er det vigtigt, at der med ophavsretten (som for alle de andre immaterialrettigheder) er en god balance mellem på den ene side samfundets interesser i, at der er et incitament til at skabe flere værker, og på den anden side at folk i samfundet skal have adgang vil værkerne til priser der er rimelige. Hvis kulturen ikke spredes, kan man vel næppe kalde det kultur?
Selvom jeg selv lever af at producere software, synes jeg man på netop dette område helt kunne afskaffe ophavsretten. Det ville på kort sigt være lidt et problem for mig personligt, men på længere sigt tror jeg det ville blive en fordel. For bøger, musik og film mener jeg stadig ophavsretten har en berettigelse, hvis beskyttelsestiden bliver begrænset til noget mere rimeligt. Mere end 90 procent af indtægterne på et gennemsnitligt musikværk bliver i dag produceret inden fem år fra værkets publicering.
Beskyttelsestiden betyder meget for balancen i ophavsretten. Og jeg mener den er alt for lang i dag. Afdøde kunstnere producerer ikke flere værker fordi vi i dag efter deres død med tilbagevirkende kraft udvider den. Men desværre er der stærke økonomiske interesser (efterkommere, virksomheder der har overtaget rettighederne og rettighedsorganisationer), som har en anden interesse. Disse interesser afsætter betydelige dele af deres indkomst til at lave politisk lobbyisme for en forlænget ophavsret med tilbagevirkende virkning, når deres ophavsret er tæt på at udløbe, så de kan fortsætte med at have indkomst på ophavsretten.
Det er dog minimalt hvor meget en forlænget beskyttelsestid hjælper en nulevende kunstner. Da beskyttelsestiden sidst blev udvidet fra 50 år efter skaberens død til 70 år, blev der rejst en retssag i USA. USA er et af de få lande i verden der har skrevet ind i deres forfatning, at immaterialrettigheder skal være til gavn for samfundet. Sagen blev tabt, men et bilag til retssagen har efter min mening interesse for at belyse dette spørgsmål: http://cyber.harvard.edu/openlaw/eldredvashcroft/supct/amici/economists.pdf
Her redegør 17 af verdens ledende økonomer (herunder 5 modtagere af nobelprisen i økonomi) for den økonomiske effekt af udvidelsen af beskyttelsestiden for den nuværende kunstner. Deres model er simpel, og er noget man lærer det første år i økonomistudiet, så det er ikke ligefrem “rocket science”. Og det er interessant, at selvom disse 17 økonomer normalt ikke kan blive enige om noget, er de her enige. Deres konklusion er, at merværdien for den nuværende kunstner i dag er 0,33 procent højere med den sidste udvidelse på 20 ekstra år. Og deres modeller er rimeligt konservative: De gik ud fra en rentesats på 7 procent, men går man ud fra nuværende rentesats ender vi nok under 0,03 procent.
Men tilbage til dit indlæg, og især de foreslåede ændringer i ophavsretten i EU-retten. Her ser jeg to problemer:
- Man indfører en helt ny immaterialrettighed ved at gøre det forbudt at linke til et andet sted på nettet uden tilladelse fra rettighedshaveren til det man linker til.
- Man kræver, at den der udbyder en service aktivt skal monitorere for ophavsretlige krænkelser af uploaded indhold.
Ad 1) Det er efter min mening direkte farligt. Når man lægger et link op, kan indholdet af det man linker til senere ændres. Links er vigtigt for den måde nettet og informationssamfundet fungerer på. Hvem tør lave et link til en anden hjemmeside, hvis indholdet senere kan ændres, og den der linker så kan sagsøges?
Ad 2) Det har betydelige omkostninger for den der laver en hjemmeside. Fint for dem der allerede har lavet sådan et check af indholdet, men knapt så godt for nye virksomheder. Google har allerede brugt mange millioner på sådan et system (nok milliarder), så de vil ikke have nogen problemer med at overholde den foreslåede lovgivning, hvis den vedtages. Men hvad med nye virksomheder der vil konkurrere med Youtube? Det er ikke let for en nystartet virksomhed at finde mange millioner alene for at overholde den foreslåede lovgivning, hvis den vedtages. Og tænk på helt almindelige mennesker med en blog, hvor andre kan kommentere, og en kommentar kunne være en krænkelse af ophavsretten.
Derfor synes jeg også det er lettere absurd, når du hævder, at især big tech-lobbyister forsøger at begrænse de foreslåede nye EU-regler. De kan allerede overholde dem, og de ved, at reglerne vil hjælpe til at begrænse eventuel konkurrence med nye upstarts. Tværtimod er det mit indtryk, at big tech ikke er særligt aktive i denne debat, men især bekymrede borgere.