Jeg indsætter her en mail, som jeg tidligere har sendt til forskellige repræsentanter for Alternativet. Men uden den nævnte pdf, som uddyber forslaget yderligere.
Foreløbig lægger jeg dette som et indledende fokus på den ledige arbejdskraft, som kan benyttes og udvikles til gavn for alle og på ligeværdige og ordinære vilkår.
OFA - Innovation, inklusion og trivsel via nytænkning af beskæftigelsessystemet
En finansieret indgang til et inkluderende og bæredygtigt arbejdsmarked
Pengene er der allerede!
Kære Alternativ
Bedre sent end aldrig, og bedre godt nok end perfekt.
Det gælder OFA, Offentligt Finansieret Ansættelse, nye veje til jobskabelse og et inkluderende arbejdsmarked, som vedhæftes her som pdf.
Det er et forslag til ændring af beskæftigelsessystemet, som jeg medvirkede til at udforme i 2012 i regi af den dengang nystartede tænketank under Landsforeningen Lediges Vilkår.
Det blev meget bredt udsendt til politikere, medier m.fl. og dets historie er lang - her er blot forslaget.
Kan Alternativet bruge OFA?
Se længere nede i denne mail.
OFA har udtalt meget til fælles med Alternativets visioner om et bæredygtigt, innovativt og demokratisk samfund.
Vi har lagt indgangen hertil gennem ændringer af beskæftigelsessystemet og klarhed i Arbejdsbegrebet. Se OFA ‘light’ nederst om minimumskrav til beskæftigelsessystemet.
OFA - i korthed og stikord:
-
Konvertering af overførselsindkomster til deltidsstillinger på ordinære vilkår. Op til 1 år med mulighed for forlængelse.
-
Flere medarbejdere til gavn for den offentlige, den private og den civile sektor.
-
Brug af de lediges ressourcer og kompetencer til gavn for alle.
-
Ingen ekstra udgifter til løn etc., lønnen er allerede betalt, da den maksimalt modsvarer overførselsindkomsten.
-
GENNEMSIGTIGHED i arbejdsbegrebet: Arbejde er arbejde og lønnes som arbejde. Slut med misbrug af ledig arbejdskraft i bl.a. virksomhedspraktik, nyttejob og løntilskudsjob.
-
GENNEMSIGTIGHED i Beskæftigelseslovgivningen og Sociallovgivningen: Slut med at kalde arbejde for Tilbud og Aktivering. Slut med ca. 17 forskellige særordninger på jobmarkedet til ledige og marginaliserede borgere.
-
Frihed og incitament: Mulighed for forøgelse af OFA-indkomsten op til et samlet indkomstloft - herefter fratræk i OFA-indkomst.
-
Inklusion på ordinære vilkår: Ordinær timeløn for arbejde uanset timetal/arbejdsevne. Overførselsindkomst, der ikke modsvares af arbejde, er en social ydelse, der udbetales uden modkrav.
-
Nye muligheder for innovation såvel som orlovsordninger og jobrotation (uden misbrug af ledig arbejdskraft i bl.a. løntilskud) på arbejdspladserne.
-
Muligheder for iværksætteri blandt alle ledige
-
Styrkelse af - bl.a. - nystartede mikrovirksomheder og civile initiativer/socialt iværksætteri.
-
Jobskabelse på områder, der savner opmærksomhed eller er sparet væk.
-
Mulighed for at stille krav om bl.a. bæredygtighed og fælles gavn til de stillinger, ledige borgere besætter, eller søger oprettet, i OFA.
-
Vedligeholdelse af kompetencer og udvikling af den (ellers ledige) arbejdsstyrke.
-
Trivsel gennem jobskabelse og ligeværdig, meningsfuld aktivitet på ordinære vilkår i det produktive fællesskab (Arbejdsmarkedet).
-
Offentlige besparelser i sygdomsudgifter til ledige borgere, der mistrives pga. ledighed, marginalisering, stress og meningsløshed.
-
Offentlige besparelser i sygdomsudgifter og sygedagpenge til borgere, der nedslides af stress på arbejdsmarkedet grundet nedskæringer i personale og frygt for arbejdsløshed.
-
Offentlige besparelser i mistrivsel generelt, bl.a. også blandt børn af ledige, klientgjorte og marginaliserde forældre.
-
Styrkelse af demokratiet gennem deltagelse og ligeværdighed frem for marginalisering og klientgørelse.
-
Ledige borgere er ikke en del af problemet, de er en del af løsningen.
-
Aktivitet og trivsel for pengene. Ikke penge til aktivering af borgere.
Og meget andet.
Siden den første udformning af OFA i 2012, som jeg her fremsender, har der ganske enkelt ikke været tid til at lave nyt materiale.
En bedre og mere forenklet anskueliggørelse, viderebearbejdning samt hjemmeside står højt på vores ønskeseddel.
Derudover er OFA i det hele taget tænkt som et oplæg. Med fokus på alle de ressourcer, der findes i den ledige arbejdsstyrke, og hvordan de kan komme alle borgere og alle samfundets sektorer til gavn, samtidig med at klientgørelse af ledige borgere og misbrug af ledig arbejdskraft stoppes til fordel for ordinært lønnede deltidsstillinger.
Et alvorligt problem for implementering af OFA: De nuværende programmer i Finansministeriets regnemaskiner vil kalkulere, at et svindende arbejdsudbud i form af ledig og til rådighed stående arbejdskraft vil forhindre skabelse af nye arbejdspladser og dermed sætte al velfærd over styr. Sådan lyder dogmet uanset hvad, og uanset at det ikke passer.
OFA´s formål er jobskabelse, innovation, service, bæredygtighed og trivsel og store offentlige besparelser på sygdom og mistrivsel, herunder formentlig også på kriminalitet og radikalisering.
Kan OFA bruges af Alternativet?
OFA kan ses som en overgangsløsning sammenlignet med mere gennemgribende og helhedsorienterede omlægninger som f.eks. 30-timers arbejdsuge eller endda borgerløn/basisindkomst o.lign. (Bemærk: OFA er ikke borgerløn, men arbejde).
Sådanne større ændringer kan møde større modstand og indebærer større administrativ omlægning og længere tid at indfase, hvis de overhovedet møder tilstrækkelig politisk velvilje.
OFA kan også relativt let implementeres på forsøgsbasis i enkelte kommuner.
Med OFA er der (kun) tale om en nytænkning af beskæftigelsessystemet, som desuden er relativ let at implementere, da der er tale om:
- En finansieret ændring (‘pengene er der allerede’ - de skal blot konverteres til løn).
- Et system, der viderefører den aktive beskæftigelsespolitiks aktiveringstilbud til ledige borgere i form af bl.a. virksomhedspraktik, nyttejob og løntilskudsjob. Videreførelsen består i at konvertere disse ‘tilbud’ til ordinært lønnet arbejde, hvor der tilmed kan stilles krav til benyttelsen af arbejdskraften, da den er offentligt finansieret.
Den offentlige støtte/overførselsindkomsten går her åbenlyst til arbejdsgiverne (den offentlige, den private samt den civile sektor) og ikke til borgeren, som i stedet for at være modtager af offentlig forsørgelse/overførselsindkomst får beløbet udbetalt som ordinær løn for indsatsen.
OFA kan bane vejen for et nyt syn på arbejdsmarkedet og beskæftigelsessystemet generelt, herunder dele af Sociallovgivningen. Stigmatisering og marginalisering af borgere på overførselsindkomst såvel som misbrug af ledig arbejdskraft i form af aktivering ophører. Samtidig opleves fordelene i et samlet, fælles og inkluderende arbejdsmarked, som er begyndelsen til et nyt syn på arbejde og arbejdsdeling, herunder bl.a. nedsat arbejdstid og fokus på innovation og (alle former for) bæredygtighed.
Derfor kan OFA måske benyttes i Alternativets politikudvikling.
30-timers arbejdsuge har lange udsigter. OFA - og ikke mindst OFA ‘light’ herunder, er et fokusområde, som kan vise vejen det første stykke og skabe resultater og nødvendig forbedring på kortere sigt.
OFA 'light - et minimumskrav til beskæftigelsessystemet -
- er den enkleste form for Offentligt Finansieret Ansættelse:
Den findes om noget allerede i form af bl.a. virksomhedspraktik, løntilskudsjob og nyttejob, blot med den forskel, at arbejdet udføres af ledige i aktivering, som arbejder for deres ydelse og ikke for en ordinær løn.
Ledige er dermed fortsat ledige, selv når de arbejder. Samtidig stjæler de ordinært arbejde fra sig selv og andre. Men de har ikke noget valg. Tusindvis af stillinger er omdannet til, eller oprettes som, aktivering. Således er tusindvis af ordinære stillinger forsvundet, og aktivering er samtidig et krav fra beskæftigelsessystemet om at ‘arbejde for ydelsen’.
OFA ‘light’ er det enkle krav, at al aktivering i form af arbejde skal lønnes ordinært og på lige vilkår. I det antal timer, der modsvarer overførselsindkomsten og overenskomster/normallønnen på området. Pengene er der allerede.
Fagbevægelsen såvel som den yderste venstrefløj stiller helst krav om fuldtidsstillinger til alle og modarbejder deltidsstillinger. Samtidig ser især fagbevægelsen gennem fingre med udnyttelsen af ledig arbejdskraft i aktivering. De aktiverede er ikke lønmodtagere og dermed ikke en del af fagbevægelsen. De eksisterer ikke som part på arbejdsmarkedet og kan intet forhandle, der vedrører deres arbejdskraft og arbejdsliv og manglen på samme. De er i stedet klienter af Social- og Beskæftigelseslovgivningen.
Pointe til sidst om beskæftigelsessystemet:
‘Ret og pligt’ er umærkeligt blevet vendt om. Oprindelig var det Arbejderbevægelsens slogan:
‘Gør din pligt og kræv din ret’.
Det blev en selvfølge, at når man arbejdede (pligten) havde man også retten til ordentlige arbejdsvilkår og økonomisk beskyttelse mod arbejdsløshed.
I dag er arbejdet borte for hundrede tusinder borgere. Men retten er der stadig og har nu byttet førsteplads med pligten (‘Kræv din ret og gør din pligt’). Retten er beskyttelse mod arbejdsløshed i form af offentlig forsørgelse og dagpenge. Pligten er at arbejde for pengene.
Denne umærkelige ombytning legitimerer, at ledige borgere nu skal arbejde for deres overførselsindkomst som klienter af systemet - og ikke for en ordinær løn som lønmodtagere.
OFA såvel som OFA ‘light’ gør op med dette misforhold og misbrug af begreberne ret og pligt, som er ganske upåagtet i den politiske debat. Tværtimod synes idéen om, at man skal arbejde for sin ydelse at være et særdeles rimeligt krav til de ledige borgere.
Der er tale om en politisk kultur, der nærmer sig det surrealistiske, og OFA ‘light’ kan godt sammenlignes med førstehjælpens pkt. 1: Brems skaden.
Så længe selve arbejdsbegrebet er udhulet og misbruges af beskæftigelsessystemet såvel som af politikere i den offentlige debat, er det ikke muligt at skabe et meningsfuldt, ligeværdigt og bæredygtigt arbejdsmarked.
Jeg håber, I har haft tid til at læse hele vejen hertil! Og at I også vil læse vedhæftede.
Jeg står gerne til rådighed for yderligere.
Dette er OFA i de foreløbige ord her på dialog. Jeg ser, om jeg kan uploade hele ordlyden (pdf) senere. Forslaget er under alle omstændigheder udformet med henblik på dialog og feedback af enhver slags.
Birgitte