Nyhedsbrev - Valg til Ny politisk leder - Udvikling af psykiatrien

Kære medlem af Alternativet på Bornholm.

I denne omgang har Caroline spurgt mig, Bertram Kjær Johansen, om at nedkratte lidt nyt fra vores grønne parti. Det har jeg glædeligt sagt ja til. Jeg er tidligere folketingskandidat og nuværende medlem af Alternativets bestyrelse på Bornholm, og selvom jeg er ny til at skrive i dette format, så håber jeg du vil finde dette nyhedsbrev lige så godt som du plejer!

Valget af ny politisk leder

Vi befinder os i en særdeles spændende tid for Alternativet. Vi tager ikke bare hul på et nyt år, men et nyt årti, og samtidig en ny tid for Alternativet i forbindelse med valget af ny politisk leder. En spændende proces der påvirker os alle - også på Bornholm. I den forbindelse vil jeg på hovedbestyrelsens vegne invitere til ekstraordinært landsmøde lørdag den 1. februar 2020 kl. 16.00-20.00 på Hotel Cecil i København. Det er her valget af politisk leder skal finde sted. Indtil videre er der opstillet syv aspiranter til posten, nemlig Mette Rabek fra Fyn, Mira Issa Bloch fra Midtjylland, Rasmus Foged fra Midtjylland, Teresa Scavenius fra Nordsjælland, Rasmus Nordqvist fra Sjælland, Josefine Fock fra København og Sascha Faxe fra Sjælland. Det ekstraordinære landsmøde d. 13 januar fastslog, at enhver aspirant skal opnå 100 stillere for at være kvalificeret som kandidat.

Ønsker du at deltage i det ekstraordinære landsmøde kan du finde informationer HER

Bornholmere vil først kunne tage færgen hjem d. 2 februar. Men valget af ny politisk leder bliver fejret med et brag af en efterfest. Der er altså god grund til at blive hængende på Sjælland til søndag.

Dog vil det også være muligt at følge møde online og afgive sin stemme på den måde, hvis man er mere til det.
På Bornholm planlægger vi at mødes i Multihuset i Østerlars, lave vores egen fest og stemme digitalt. Har du lyst til at være med, så mød op kl 16-20 d. 1. februar, Multihuset Østerlars, Stavsdalsvej 30.
For at tilmelde dig digital afstemning kan benyttes Dette Link
(Du skal logge ind når du er kommet ind på linket (på AlleOs), for at kunne tilmelde dig).

Psykiatri og trivsel i Region Hovedstaden: et samarbejde mellem Alternativet og SF

Alternativet arbejder i Region Hovedstaden på at lave et inspirationskatalog som alle politikere kan dykke ned i. Dette katalog er et samarbejde med SF, som ligesom vi gerne udvikle et katalog som udover at tage fat på psykiatriens udfordringer også kigger på forslag til at forbedre den mentale trivsel i samfundet bredt.

Vil du være med til at udvikle et inspirationskatalog, som politikerne efterfølgende kan finde gode forslag i, når det handler om at give danskerne bedre mental trivsel og psykiatrien bedre vilkår? Vi skal altså arbejde med både generel trivsel, forebyggelse og behandling af psykiske lidelser. Arbejdet består af 2 heldagskonferencer i København, hvor den første finder sted 1.2.2020 kl. 10-16, lige inden formandsvalget.
Herunder er en uddybende invitation, samt mulighed for tilmelding. (Jeg undskylder, svarfristen var faktisk igår. Jeg er dog sikker på, at man kan give formanden skylden og få en plads alligevel, hvis man kontakter gruppen. Caroline - som trykker på send-knappen for dette nyhedsbrev)

På bestyrelsens vegne,

Varme og spændingsfyldte hilsner

Bertram Kjær Johansen,

Alternativet og SF inviterer til udviklingsarbejde om:

PSYKIATRI OG MENTAL TRIVSEL

Danskerne er verdens lykkeligste folk, hører vi. Samtidig er de hårde facts også, at danskerne har verdensrekord i at indtage antidepressiver. Vi har en voldsom stress-epidemi og den psykiske trivsel er for nedadgående, især for børn og unge. Her oplever behandlingspsykiatrien næsten dobbelt så mange henvendelser som for ti år siden.
Det billede skal vendes, hvis det skal give mening at tale om os som et lykkeligt folk. Derfor er SF og Alternativet i Region Hovedstaden gået sammen om at udvikle idéer til et samfund med bedre psykisk trivsel, forebyggelse og en mere helhedsorienteret psykiatrisk behandling, med udgangspunkt i patientens hele liv og med nærvær og empati, rummelighed og respekt som bærende søjler.
Hvad sådan et samfund og psykiatrisk system skal bygges på og hvordan vi kommer derhen i en overskuelig fremtid, vil vi sammen udvikle løsninger på i et forløb, der vil strække sig hen over første halvår af 2020.
Vi starter med heldagskonference lørdag den 1. februar 10-16. Indledere: Merete Nordentoft, professor, Mikkel Voss Rasmussen, Psykiatrilisten samt Søren Magnussen, projektleder.
Herefter foregår arbejdet i emnemæssigt opdelte grupper.
Vi afslutter med en heldagskonference lørdag den 2. maj 10-16.
Heldagskonferencerne foregår hos Mellemfolkeligt Samvirke, Community Hall, Fælledvej 12, 2200 København N.
Møderne er åbne for alle, både medlemmer af de to partier og andre interesserede.
Deltagerne sammensættes efter en udvælgelse blandt tilmeldte, hvor vi forsøger at sikre en mangfoldig deltagerkreds.
Vi vil derfor gerne vide:
Dit navn:_____________________________________________________
Din alder:________________________
Din email:____________________________________________________
Hvilken kommune bor du i:kommune
Din beskæftigelse:
__________________________________________________
Din berøring med psykiatrien: ________________________________________________________________


Evt. medlem af organisationer på området:______________________________________________________
Hvad interesserer dig mest, når vi taler om psykiatri og mental sundhed: ______________________________



Tilmelding inden 15. januar 2020 til:
Ken Patrick Petersson, Alternativet, ken.petersson@alternativet.dk (evt. spørgsmål: 28957219). eller
Tom Ahlberg, SF, tom@tom.dk (evt. spørgsmål: 20833747).