Nyhedsbrev uge 6: HILSEN FRA TORSTEN / SAMTALE OM LOKAL FØDEVAREPRODUKTION / SØNDAGSBRUNCH

aarhus_østj_top

Nyhedsbrev uge 6 / 2024

delestreg
Vi er klar med nyhedsbrevet for uge 6, hvor vi starter med en personlig hilsen fra tilbagevendte Torsten Gejl, med sin rekordstore tilstedeværelse på mediefronten, som vi fejrer her med et overblik over de forskellige artikler, som I kan dykke ned i.

Velkommen!

torstengejl

Kære dejlige medlemmer

Jeg har nu været tilbage på Christiansborg i en måneds tid og det har været en kæmpe stor glæde at gense mine kolleger og vores stab på Christiansborg og alle de medlemmer, jeg har nået at møde.

På de fleste fronter er jeg startet stille og roligt op, men på mediefronten, har det nok været den måned i min folketingskarriere, hvor jeg har haft mest at lave.

Både fordi, jeg har valgt at være ærlig omkring min sygemelding og hvordan jeg har gravet mig helt tilbage til min barndom for at forstå, at jeg skulle slippe min indre overlever og begrave enmandshæren et sted ude på Samsøs kyster.

Men også fordi, jeg har haft 60 års fødselsdag den 30. januar. Og ikke mindst, fordi det er lykkes, at få medietid og –plads i forhold til en række vigtige sager, især på klimaområdet.

I skal selv have syn for sagen, så nedenstående finder I links til et udvalg af de artikler og TV klip, der har været rundt omkring i de danske medier. Nogle er åbne, andre er bag betalingsmur, men der er et bredt udvalg, så måske du har abonnement til noget af det.

Jeg har en kæmpestor motivation til at arbejde videre for Alternativet, men holder pulsen nede, tøffer rundt med yogamåtte, husker at meditere om morgenen og fordyber mig i ting i stedet for at skyde på det hele. På den måde prøver jeg at komme tilbage som en sundere og klogere politiker.

Tak til jer alle for at passe på det hele mens jeg var væk.

Torsten

delestreg

LINKS UDEN BETALINGSMUR:

TV2 Østjylland
Toppolitiker overså, hvor syg han var – kunne hverken gå, stå eller skrive

EUROMAN
Alternativets Torsten Gejl har præcis den morgenrutine, du forestiller dig, han har

Altinget
Han blev kaldt enmandshær, indtil kroppen sagde stop. I dag er han tilbage på Borgen og fejrer sin 60-årsfødselsdag

DR
“Skandale, hvis kompromitterede tal fører til mindre klimaafgift på landbruget”

TV2
Nye tal har skubbet Danmark i klimamål, men det er ikke en positiv nyhed, siger forsker

Jyllands-Posten
Bekymret forsker ville gerne have haft minister i røret før klimanyhed

BT
Kras kritik fra både højre- og venstrefløjen: Havets minister svigter igen – nu på land

Politikere nedsætter udvalg til omstridt sygdom: ‘Resten af verden er uenige med Danmark’

POV International
Debat/Ligestilling: Jeg skammer mig!

LINKS MED BETALINGSMUR:

Aarhus Stiftstidende
Torsten Gejls mor sprang ud fra 5. sal, da han var otte år: - Siden da har jeg været en overlever

Kristeligt Dagblad
Alternativet måtte tvinge syg Torsten Gejl på sygeorlov

Torsten Gejl var Alternativets enmandshær. Nu er den hær ”begravet” på Samsøs kyst

Information
Torsten Gejl er tilbage i Folketinget: “Hvis vi ikke gør noget, går endnu flere ned med stress”

Politiken
Torsten Gejl: Jeg er nået frem til en dyster konklusion under min stresssygemelding fra Christiansborg

Klimamonitor
Oppositionspolitikere: Lavbundstal må ikke blive en belejlig sovepude for landbrugets CO2-afgift

Berlingske
En kæmpe aktindsigt blotlagde konflikt mellem embedsmænd og ministeriet. Nu har et folketingsmedlem mistet tilliden til regeringens evne til at foretage klimaberegninger

DELTAG : HJÆLP TIL

KV25 TORSDAGSMØDE

15. februar / 19.00 - 21.00 / Folkestedet, lokale 1.7

Mad og lokal fødevareproduktion
Vi samler op på det lokale fødevareudspil og snakken med Niels Aagaard på samme måde som naturudspillet. Dvs. vi prøver at skabe et overblik over, hvilke temaer vi ønsker at dele udspillet op i, og hvilke konkrete indsatser, vi ønsker under de enkelte temaer. Det er med til at tydeliggøre, hvilke input vi mangler og skal arbejde videre med.

Gå til eventet på AlleOs

delestreg

KV25 TORSDAGSMØDE

22. februar kl. 19.00 - 21.00 / Folkestedet, lokale 1.7

kv25torsdagsmøde

Samtale om lokal fødevareproduktion og fællesskaber på landet:
Kan lokal fødevareproduktion være med til at styrke de lokale fællesskaber og skabe liv på landet?

Landbruget fylder to tredjedele af Aarhus Kommunes areal. På dette inspirationsmøde tager vi temperaturen på de lokale fællesskaber og betydningen af lokale fødevarer og landbrug.

Vi har hele tre gæster:

  • Boris Wortmann fra Happy Food Forest, en regenerativ planteskole for gamle frugtsorter ved Moesgaard og et “Dojo” for regenerativ livspraksis.
  • Birthe Linddal Jeppesen, Ph.d. og Sociolog med speciale i multifunktionelle landbrug og sociale forhold i landområderne
  • Carsten Hauge Hensberg fra NYMA, lokal købmand med fokus på lokale råvarer fra lokale producenter.

Mødet er tilrettelagt som en åben, uformel samtale. Det er altså ikke et foredrag, men en åben snak. Mødet er åbent for alle, der er interesseret i grøn omstilling af fødevareområdet.

Gå til eventet på Facebook

Gå til eventet på AlleOs

OBS: Der vil løbende komme information om de forskellige aktiviter og udspil. Har du spørgsmål, eller forslag til KV25 TORSDAGSMØDE-aktiviteter, er du altid velkommen til at kontakte byrådskandidat Bjørn Olsen på mail: bjoerno@proton.me eller mobil: 60 61 21 80.

delestreg

brånch

SØNDAGSBRÅNCH

3. marts / Café Kreützbär / Thorvaldsensgade 5, 8000 Aarhus C

Kom til søndagsbrÅnch og få en hyggelig snak med andre lokale medlemmer. Repræsentanter fra bestyrelsen vil være til stede, og vi glæder os til at lære dig bedre at kende og høre, hvad der fylder hos dig.

Husk at melde dig til på AlleOs.
Mad og drikke betaler man selv.

Gå til eventet på AlleOs

delestreg

OPSTILLINGS- OG ÅRSMØDE

17. marts / Folkestedet

Det er igen tid til at holde opstillings- og årsmøde i Alternativet Aarhus. Derfor indkalder vi til kombineret opstillings- og årsmøde søndag den 17. marts 2024. Dørene åbner kl 10:30 og opstillingsmødet går i gang kl. 11.00. Efter endt opstillingsmøde fortsætter vi med Årsmødet.

Vi har valgt at tilmelde os Alternativets fælles opstillingsmøde. Der vil derfor være fælles indledning af mødet sammen med resten af landet.

Årsmødet er stedet hvor du som medlem har indflydelse på lokalforeningen, f.eks. ved at være med til at vælge hvem der skal sidde i vores bestyrelse.

Husk at tilmelde dig via AlleOS.

Gå til eventet på AlleOs

STIL OP:

Vil du være kandidat til Aarhus Byråd?
Kandidater til byrådet i kommuneforening Aarhus skal sende deres opstillingsgrundlag inden d. 25. februar til aarhus@alternativet.dk

Opstillingsgrundlag til politiske hverv skal indeholde:

Underskrevet kandidaterklæring
Opstillingsgrundlag

Vil du være med i bestyrelsen?
Du kan som medlem også selv stille op til bestyrelsen. Vi har faktisk brug for flere kræfter, der vil være med, da ikke alle siddende medlemmer genopstiller til bestyrelsen. Vi mødes ca. en gang om måneden. Som medlem af bestyrelsen er du med hvor lokale aktiviteter skabes og nye initiativer fødes. Så, hvis du vil være med, så send et kort opstillingsgrundlag om dig og hvorfor du ønsker at stille op til aarhus@alternativet.dk senest søndag den 3. marts 2024.

For at kunne vælges, skal du have været betalende medlem af Alternativet i mindst 90 dage ved årsmødets afholdelse.

TIL SIDST

WEB-VISEVÆRT SØGES
Vores hjemmeside aarhus.alternativet.dk har brug for, med jævne mellemrum, at blive opdateret. Så sidder der nogle derude som har lyst til at være visevært for hjemmesiden tager vi imod med kyshånd. Det vil dreje sig om maksimum en opdatering om måneden.

Skriv til Martin Chemnitz hvis du kan hjælpe.
martin@martinchemnitz.dk

delestreg

HAR DU ET GODT INDSLAG?
Vil du gerne have dit alternativistiske initiativ, event eller noget helt tredje med i vores næste nyhedsbrev?

Så send en mail til Martin Chemnitz Frederiksen med info om dit ønskede indslag.
martin@martinchemnitz.dk

Vi ser frem til at høre fra jer!

delestreg

Grønne hilsner
Storkreds Østjylland / Alternativet Aarhus

ÅAA_nyhedsbrev_U2116

ÅAA_nyhedsbrev_U2115

1 Synes om

Kære Aarhus + Østjylland
Undskyld, men jeg kan ikke finde finde ud af det - Årsmødet er det for Kommuneforeningen eller for Kredsforeningen?
Og bestyrelsen er det til Kommuneforeningen eller Kredsforeningen?
Måske ved alle, hvad der sker eller er sket, og jeg har “sovet i timen” . Det kan jo ske.
Kh. Bodil