Nyhedsbrev til Alternativets medlemmer

Kære alternativister

Jeg håber, at I har haft en dejlig sommer fyldt med gode stunder og tid til fordybelse. På Christiansborg er den nye politiske sæson skudt i gang. I folketingsgruppen er vi klar til at gøre endnu flere af Alternativets politiske visioner til virkelighed.

Tilbage på den grønne gang

For mig er hverdagen også begyndt igen. Efter en skøn sommerferie med familien, er jeg tilbage på kontoret med fornyet energi. Sidste uge brugte jeg mange kræfter på aktiviteter i forbundet med Pride-ugen i København og lanceringen af Alternativets nye LGBT+ -familieudspil. Det kan I læse meget mere om længere ned i brevet, hvor I også kan læse om, at vores minoritetsordfører, Christina Olumeko, har vundet årets laks. Så sejt!

Denne uge har jeg bl.a. været optaget af forberedelser til de kommende forhandlinger om sundhedsstrukturreformen og de vigtige forhandlinger på psykiatriområdet. Dertil deltager jeg flittigt i den familiepolitiske debat, der er blusset op, hvor Alternativet har god politik på hylderne. Dyrene får også en del offentlig opmærksomhed efter Information har lavet et fantastisk stykke arbejde med at afdække deres forhold i landbruget. Her har vi selvfølgelig også meget på hjerte i Alternativet.

Hos resten af folketingsgruppen står det heller ikke stille. Torsten står på spring til at forhandle dette års fordeling af SSA-midler og arbejder intensivt for at sikre, at de borgere, der har allermest brug for støtte, får den nødvendige hjælp. Franciska har - sammen med Torsten som klimaordfører - blikket stift rettet mod de kommende forhandlinger om CO2-afgiften på landbruget. Sascha har som altid mange jern i ilden - både hvad angår forsvarspolitik og international aktivisme. Christina er ved at lægge sidste hånd på vores finanslovsstrategi.

Derudover er vi i fuld gang med at planlægge dette års sommergruppemøde, hvor MF’erne, ansatte og Hovedbestyrelsen deltager. Det løber af stablen den 11. og 12. september. Det tegner til at blive nogle rigtig gode dage, og vi glæder os meget til at løfte sløret for et nyt og visionært udspil.

Lancering af LGBT+ -familieudspil

I sidste uge var det Pride-uge, og i år har Alternativet for alvor markeret sig på LGBT+ -dagsordenen. Vi skød ugen i gang med at lancere vores LGBT+ -familieudspil, som har fået en overvældende positiv modtagelse – både i pressen, på sociale medier og blandt folk, vi har mødt rundt om i landet. I udspillet sættes der fokus på, hvordan vi kan forbedre vilkårene for regnbueforældre og -børn, og hvordan vi skaber et sundhedsvæsen, der er klædt på til at møde den mangfoldighed, der findes i danske familier. Det er et utrolig vigtigt arbejde, og vi er stolte af endelig at have en stærk politik på LGBT+ -området. En stor tak skal lyde til alle involverede parter og ansatte, der har bidraget til et flot og gennemarbejdet udspil!

Hvis du ikke har nået at læse det endnu, så er der link til udspillet her: En familiepolitik, der følger med tiden // Alternativet

Herudover har TV2 skrevet en rigtig fin artikel om udspillet, som I kan læse her:
Ebba har tre forældre, men en af dem kan hverken tage hende til lægen eller på ferie - TV 2 Artiklen belyser nogle af de udfordringer, som flerforældrefamilier står overfor i det nuværende system.

Christina Olumeko har også været en tur forbi P1 debat for at debatterer udspillet, og forklare, hvorfor det er vigtigt at forbedre vilkårene for flerforældrefamilier. Hvis du ikke havde mulighed for at lytte med, kan du høre indslaget her: P1 Debat | Fire (juridiske) forældre til regnbuebørn? | DR LYD

Jeg vil også gerne sende et stort tillykke til Christina, som sammen med Sólbjørg Jacobsen fra Liberal Alliance og aktivist Helene Lykke har modtaget årets Laks-pris af LGBT+ Danmark. Prisen gives til personer, der har gjort en særlig indsats for at fremme LGBT+ -dagsordenen. I år har Christina modtaget prisen, fordi hun og Alternativet har været med til at lovliggøre partnerægdonation i Danmark - en fertilitetsbehandling, der giver to kvinder mulighed for at bære hinandens æg. Det er en stor sejr og et vigtigt skridt mod at skabe ligestilling for alle danskere, der ønsker at stifte familie.

Chris

Kampen for ligestilling og mangfoldighed fortsætter

Desværre kunne folketingsgruppen ikke deltage i prideparaden i år, men det var der heldigvis en rigtig god grund til. I weekenden blev Torsten nemlig gift på Samsø med sin Gitte til en fantastisk kærlighedsfest. Kæmpestort tillykke med kærligheden til Torsten og Gitte!

Torsten og Helene

Helene Franciska og Sasch

Gitte og Torstens smukke kærlighedsfest var en vigtig påmindelse om, at retten til at elske og leve med den, man ønsker, er en grundlæggende menneskerettighed. Desværre er det stadig ikke en selvfølge for alle, heller ikke her i Danmark.

I Alternativet fortsætter vi kampen for, at alle danskere skal kunne elske frit og leve uden frygt eller begrænsede rettigheder. Pride bør ikke begrænses til en enkelt uge i august. Vi skal kæmpe året rundt for, at alle danskere, på tværs af minoriteter, har mulighed for at leve deres liv fuldt ud, med de samme rettigheder og friheder som alle andre. Vi ser frem til at fortsætte kampen for ligestilling i den kommende politiske sæson.

Medlemssalon med Franciska om den grønne trepartsaftale

Med ”den grønne trepartsaftale” inden sommerferien har vi desværre ikke fået den strukturelle omlægning af landbruget, som vores klima og natur har brug for. Den grønne trepart giver kunstigt åndedræt til det konventionelle landbrug.

Aftalen skal nu forhandles parlamentarisk, og det arbejde vil vi gerne drøfte med jer medlemmer. Mød Franciska til en digital medlemssalon for at høre mere om Alternativets position og det kommende forløb på Christiansborg. Vær med online mandag, den 2. september, kl. 20-21. Tilmeld dig her.

Vi søger en frivillig koordinator til et nyt Økonomifagråd

På vegne af vores finans-, skatte- og pengeordfører, Christina Olumeko, vil jeg reklamere for, at vi lige nu søger en koordinator til et nyt Økonomifagråd.

Økonomifagrådet udvikler, kvalificerer og bistår med at formidle Alternativets økonomiske politik. Det kan være fra helt konkrete opgaver fx i relation til pågående forhandlinger til egentlig politikudvikling i et større perspektiv. Koordinatoren faciliterer fagrådets arbejde og er nødvendig for, at fagrådet kan etableres. Det bliver et sjovt og lærerigt job! Vi håber, at nogle af jer er interesserede i at få fagrådet op at stå. Opslaget kan ses her.

Til slut vil jeg gerne takke jer alle for den store indsats og vedvarende opbakning, I viser rundt omkring i landet. Jeg håber, I er vendt tilbage fra sommerferien med fornyet energi og blod på tanden til at fortsætte vores fælles kamp for en grønnere og mere social retfærdig fremtid. Vi ser ind i nogle spændende og afgørende år som parti, samfund og klode.

Grønne hilsner

Helene Liliendahl Brydensholt
Gruppeforperson

Helene

1 Synes om

Tak for det, Helene!
Vi får et rigtig godt folketingsår.
Kærlig hilsen, christa

1 Synes om

Kære Helene og Å staben
Tak for et optimistisk og grundigt opslag. I lyder og ser ud til at være et fantastisk hold, der prøver at holde den grønne vedkommende og nødvendige skrue i vandet. Tak! Ville blive mega glad hvis l kunne skubbe til beslutningen om at landdistrikterne skal tilgodeses ift jordvarme anlæg fremfor varmepumper. Vi har her i f eks Aarøsund /Sønderjylland brugt i hvert fald 2 - 3 år på at gøre klar til alternativ grøn energi, alt er klar og så blir hjælpen afvist centralt sted fra. Det giver ingen mening ift de grønne bæredygtige visioner ift HELE Danmark og infrastrukturen. Tusinde tak for jer🙏 Bedste hilsener Marie

1 Synes om

Kære Marie

Torsten Gejl er Ås Energi- og forsyningsordfører, og han har bedt mig viderebringe, at han arbejder for termisk energi i landdistrikterne.

Venlig hilsen
Annemarie, Alternativets sekretariat